CG-4 Autoguideri-portin modaus

Aloittaja Librari, 07.09.2010, 19:46:08

« edellinen - seuraava »

Librari

Moi

Olin jo ostamassa uutta jalustaa varustelukierteen kourissa (EQ6 tai vastaava), mutta onneksi löysin
täälläkin foorumilla esitetyt ohjeet kuinka modata CG-4 (EQ3-2) jalustaan ST-4 eli autoguider-portti.
Ohjeet: http://www.store.shoestringastronomy.com/eq_mod.pdf

Modaus on todella yksinkertainen toteuttaa. Tarvitaan vain juottaa johdot RJ11 liittimestä ohjainkapulan painonappien nastoihin
RJ11-liittimen löysin vanhasta tietokoneen modeemista ja lisäsin siihen kaksi pinniä reunoille (vain 5 tarvitaan).
Liitin mahtui juuri sopivasti ohjainkapulan sivuun.




Kuva liittimestä


Toimiiko viritys?
Jouduin lisäämään vastapainoa jalustaan, kun kyydissä oli jo Celestron omni 150, WO ZenithStar 66 APO, QHY5 sekä Canon 30D.
Järkkäri oli kiinni peiliputkessa ja kaikki paino nojasi ulospäin keskipisteestä.

Seuranta näyttäisi toimivan melko hyvin DEC (ja RA) akselin isosta backlash:stä huolimatta.
Ainakin nyt 750mm polttovälillä tuntuu saavan melko hyvällä otannalla 2min valotuksia, varmaan pidempiäkin pitää vaan testailla lisää.
Tallensin lokia QHY5 kameralla käyttäen PHDGuiding ohjelmaa ja 388mm polttovälin F/5.9 linssiputkea selvittääkseni jalustan jaksollisen virheen.
En tiedä teinkö kaiken oikein, mutta seuraavat käppyrät sain PEAS -ohjelmalla ulos.


Jalusta guidaamattomana ilman järkkäriä kyydissä. QHY5 valotusaika 1,5s. Nauhoitusta noin 1000s ja kyllä tuosta on jonkinlaista jaksollisuutta havaittavissa.
Olisiko pk-pk virhe jotain 50kaarisekunnin luokkaa.


2min, ISO1600



Sama setup, eri tähti, guiderin valotusaika 2s-2,5s. Logista otettu pala 1000s-2000s kohdalta koska jossain 500s paikkeilla oli iso piikki, johtuisiko jalustan tönäisystä?


2min, ISO800

Selvästi parempi seurantatulos. Virhe pysyy jossain reilussa 2arcsec pk-pk. Nyt vasta tajusin että PHD:n agressiivisuus oli 100, mitä se sitten tarkoittanee?
Arvoa kannattaa varmaan tiputtaa? Entä muut PHD:n asetukset, mitä kannattaa lähteä muuttamaan?
Ohjainkapulasta on säädettävissä minimissään 2x nopeus. Kiinnostaisi tietää mitä noista käppyröistä saa selville ja mitä voisi vielä jalustassa/guidaamisessa parantaa?

Mietin että jos 30D + Omni150 antaa tarkkuuden 1,77"/pixel niin jos virhe pysyisi alle tuon, niin eikö tähtien pitäisi olla täysin pyöreitä?


Suosittelen ST-4 portin modausta niille jotka eivät välttämättä halua investoida uuteen jalustaan tai uusiin moottoreihin ja omistavat jo kyseisen kaksiakseli ohjainkapulan, guider kamerahan olisi joka tapauksessa hankittavan paremmankin jalustan kanssa... Ainakin hyvää harjoitusta pienellä budjetilla.  :grin:

-Antti

Celestron Omni  XLT 150, EQ-6, Canon 30D (mod)   http://robsastronomy.blogspot.com/
- Ant ti T

GaryP

Miten tämä on mennyt ohi minulta, hyvä että kuitenkin laitoit linkin toisessa keskustelussa. Muistelinkin  että tuo on juuri noin simppeli tehtäväksi, joten sehän on kokeiltava. Minulla on EQ3-2 ja siihen tuplaten seurantamoottoreita, laitanpas toisen tuntiakseliin ja toisen deklinaatio-akselille. Ensiviikolla toivottavasti pääsen testaamaan, täytyy laittaa piuhat valmiiksi ja kokeilla kun kamera tulee kotiin. Ti-ke yöksi on luvassa kirkasta tänne espooseen, ehkäpä jo silloin...?


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

prototype

Onko kellään tietoa että toimiiko tuo sama systeemi myös perus eq-6:sen kapulaan?

Lauri Kangas

Jos meinaat perus-eq6:lla ei-synscan (ei-goto) versiota niin kyllä toimii. Tai no niissä synscaneissahan on tuo portti jo valmiina.

Tuon voi oikeastaan tehdä mille vaan kaksimoottoriselle jalustalle nelinappisella ohjaimella, koska ST-4-signaalit vastaavat ihan 1:1 nappien painelua.

prototype

Hieno homma! Pitääpä ruveta etsimään sopivaa liitintä, että pääsee juottelemaan.

Kaizu

Yksi varoitus.
ST4 portti odottaa kytkintietoa, halutun suunnan nasta kytketään yhteen "common"-nastan kanssa. Useimmiten on niin että "common on sama kuin maa eli käyttöjännitteen miinusnapa. Muttei kuitenkaan aina, Losmandyn vanhoissa askelmoottoriohjaimissa "common" onkin TTL-tasoinen +5V eli on olemassa vaara että laitteista pääsevät toimintasavut ulos. Kyseisen Losmandyn kanssa käytetään välissä relelaatikkoa. En tiedä onko muissa ohjaimissa vastaavia ominaisuuksia mutta suosittelen varmistamaan asian ennen kytkemistä.

Kaizu
Kai Forssen

prototype

Eli jos hommaan Orion StarShoot Autoguiderin niin minun pitää varmistaa että kamera ei lykkää comon napaan jännitettä?
Sori jos tyhmä kysymys, mutta kun ei ole minkäänlaista kokemusta guiderien käytöstä.

GaryP

Ilmeisesti sama kamera kuin QHY5? Korjatkaa jos olen väärässä.

Luin jostain että kameran lähdot ovat optoeristettyjä, joten sähköä ei pitäisi tulla kameran suunnalta, se vain toimii kytkimenä painikkeiden rinnalla.

Kaizu, voisitko varmuudeksi hieman selventää tuota edellä sanomaasi, jostain syystä en tajunnut. Mieluummin rautalangasta ohje, kuin kauppaan ostamaan ehjää tuotetta "kokeilun" jälkeen.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Librari

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 01.11.2010, 15:10:05
Ilmeisesti sama kamera kuin QHY5? Korjatkaa jos olen väärässä.

Luin jostain että kameran lähdot ovat optoeristettyjä, joten sähköä ei pitäisi tulla kameran suunnalta, se vain toimii kytkimenä painikkeiden rinnalla.
Joo taitaa olla pitkälti sama kamera tuo StarShoot ja näin minäkin ymmärsin että lähdöt optoeristettyjä. Toki commoniin ei 5v (6v) kannata tarjota.
Pitäisi olla suhteellisen turvallinen modaus toteuttaa, tuon linkistä löytyvän ohjeen mukaan, jos vaan kolvi pysyy kädessä. Yleismittarilla on myös hyvä aina tarkistaa johdinjärjestys ja mahdolliset oikosulut.
Kuten 2. kuvasta huomaa, onnistuin katkomaan piirilevyltä moottoreille lähteviä johtimia (ihme että kaapeli ylipäätään on kestänyt pakkasessa). Laitoin johtimiin pinettavat liittiimet jos tarvitsee vielä irroitella johtoja. Alkuperäiselle vedonpoistollekaan ei ollut enää tilaa, joten liima ajaa nyt sen asiaa.

Huono puoli on, että ohjainkapulassa tarjolla on vaan min 2kertainen nopeus korjauksille. Lisäksi ainakin omassa CG-4 jalustassa dec akselissa on käsittämättömän pitkä viive(backlash?) ennen kuin korjaus tapahtuu. Ensin ei tapahdu mitään ja sitten tulee nopea nykäisy. Pitänee tutkia DEC akselia lisää.
Celestron Omni  XLT 150, EQ-6, Canon 30D (mod)   http://robsastronomy.blogspot.com/
- Ant ti T

GaryP

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 01.11.2010, 15:10:05
Ilmeisesti sama kamera kuin QHY5? Korjatkaa jos olen väärässä.

Luin jostain että kameran lähdot ovat optoeristettyjä, joten sähköä ei pitäisi tulla kameran suunnalta, se vain toimii kytkimenä painikkeiden rinnalla.

Kaizu, voisitko varmuudeksi hieman selventää tuota edellä sanomaasi, jostain syystä en tajunnut. Mieluummin rautalangasta ohje, kuin kauppaan ostamaan ehjää tuotetta "kokeilun" jälkeen.

Kari


Luin uudestaan, ja tarkennan ihmettelyäni.

Kaizu, mitä tarkoitat tuolla:  "ST4 portti odottaa kytkintietoa" ? Odottaa tietoa mistä suunnasta?


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

ST4 portti jalustassa odottaa että kamera, tai mikä siellä johdon päässä sitten onkaan, kytkee yhteen halutun suunnan johdon ja "common" johdon.
ST4 porttiin voi kytkeä vaikka tyhmän käsikapulan jossa ei ole mitään sähköä.
Losmandyn Gemini ohjaimen ST4 portin suuntapinnit ovat +5V:n potentiaalissa maahan (=common) nähden ja jalusta reagoi kun jokin näistä suuntapinneistä maadoitetaan eli kytketään yhteen common-pinnin kanssa. Kytkentä voidaan tehdä kytkimellä, releellä, optoeristimellä, logiikkaportilla jne. Jos ohjaavan kameran kytkentä toimii vastaavasti, eli common = maa, voidaan liittimet kytkeä huoletta yhteen.
Vanha losmandyn askelmoottoriohjain toimii kuitenkin niin että common onkin maahn nähden +5V potentiaalissa ja suuntapinnit kytketäänkin tähän kun halutaan jalustan liikkuvan johonkin suuntaan. Jos ensin mainittu kamera ja vanha Losmandy kytketään suoraan yhteen alkavat kameran ja jalustan virtalähteet kisata keskenään. Heikoin lenkki nöyrtyy ja päästää sen merkiksi savut ulos sisältään, yleensä tämä on joko kamera tai jalustan ohjauselektroniikka (Murphyn lain mukaan näistä kallein osa). Edellä mainitut kuuluu kytkeä yhteen releiden välityksellä niin että jalusta näkee vain relekoskettimet. Alla pari linkkiä sekoittamaan asioita.

http://www.nightskyphotography.com/autoguider.pdf
http://forum.shoestringastronomy.com/viewtopic.php?f=3&t=288

Suosittelen että rakentelijat ottavat yleismittarin käteen ja katsovat mitä sähköä ohjaava laite jalustalle tarjoaa ja vastaavasti, mitä jalusta vaatii.
Yleisin kytkentä näyttäisi olevan että suuntapinnit ohjaavassa laitteessa ovat hi-impedance tilassa ja tarvittaessa kytkeytyvät maapotentiaaliin ja jaustassa pinnit ovat +5V:ssa odottamassa että joku nykii ne alas. Yli jäävä johdin on joko kytkemättä tai +5V tai +12V.
Kai Forssen

GaryP

Standardien puute tekee ihmiset epäluuloisiksi, jos nuo vaihtoehdot eivät olisi tulleet esille, en olisi osannut arvata millaista varovaisuutta tässäkin on noudatettava. Toisin sanoen, älä luota mihinkään ennenkuin olet tarkistanut varmistuksen jälkeen...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Gronjyr

Moi.

Olen testaillut autoguidausta nyt muutamana havaintoyönä, seuraavin tuloksin.

Jalustana on siis perus-HEQ5, jonka käsikapulaan tuon portti modauksen tein. Kuvausputki on SW 200/1000 newton, jossa Canon 1000D polttotasolla kiinni.
Guidausta hoitaa etsin, jossa QHY5 kiinni eli kwiq-guider siis. PHD Guiding ohjelmana. Canonia ohjaan usb:n kautta läppäriltä.

Olen purkanut jalustan kerran ja vaihtanut rasvat yms. En juurikaan noita moottorirattaiden välyksiä säätänyt.
Löysin kuitenkin joka yöltä samanmittaisen jaksollisen virheen joka on noin 151,5 sekuntin jaksoissa. Täytyy etsiä josko löydän aiheuttajan tuolle. Näkyy tähtien ovaalina muotona.

Sitten kuvaan. Tämä on viiden minuutin mittainen valotus. Olen käyttänyt kahden minuutin valotuksia, mutta nyt siis testimielessä yhden pitemmän.
Napasuuntaus on tehty nopeasti kochab clock menetelmällä. Kapulassa pienin liikuntanopeus eli 2x.

5 min, iso 400


Tässä vielä pecprepistä tuota filtteroitua käyrää. Täytyy tosiaan katsoa löytääkö tuolle jaksolle mitään korjausta.



Jyrki G
Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi

einari

Aika hyvältä tuo näyttää. Onko nyt sitten deklinaatio (ja sen backlash) mikä toisessa suunnassa aiheuttaa venymistä ?
___
Tapio

Gronjyr

Lainaus käyttäjältä: einari - 16.03.2011, 14:06:01
Aika hyvältä tuo näyttää. Onko nyt sitten deklinaatio (ja sen backlash) mikä toisessa suunnassa aiheuttaa venymistä ?

Tarkistin tuon liikkeen suunnan ja mielestäni se on ra:n suuntaista. Deklinaation puolelle tulee satunnaisia piikkejä, mutta muuten se pysyy melkein +1/-1 keskiarvolla.
Nämä satunnaiset deklinaatio piikit näkyvät myös erisuuntaisina kuvissa.
Deklinaatiossa on kun vaihtaa suuntaa niin melkein sekunnin viive ennekuin moottori alkaa pyörittää rattaita. Samalla kuuluu jotain ääntä moottorista.
Ja siis minulla on tuo phd deklinaatio säätö automaatilla eli jos se yrittää vaihtaa suuntaa niin menee joskus vähän sekaisin. Teki kuitenkin näin keskiarvoisesti tasaisempaa käyrää.

Jyrki G
Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi