naglereista

Aloittaja little green man, 29.08.2010, 22:36:43

« edellinen - seuraava »

mistral

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 02.09.2010, 19:14:26
Minulla on 7 mm Nagler Type 6 ja se on ehdottomasti paras okulaarini, muut ovat Hyperioneja.

Hyperioneista heräsi kysymys, missä suhteessa ne häviävät Naglereille?

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: mistral - 03.09.2010, 23:48:52
Hyperioneista heräsi kysymys, missä suhteessa ne häviävät Naglereille?

Suurin ero on näkökentässä, mutta myös kontrastissa on Nagler on parempi. Himmeimmät tähdet näkyy Naglerilla.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

little green man

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 04.09.2010, 11:16:46
Suurin ero on näkökentässä, mutta myös kontrastissa on Nagler on parempi. Himmeimmät tähdet näkyy Naglerilla.
:shocked: kyllä se nagleri täytyy hommata mutta täytyy vielä miettiä minkä sitä ostaa. ethos kiihottais aikalailla mutta hinta ei :oops:
sw 254/1200, js seurantajalusta. olympus e-420.

Pekka Moisio

Hyperioneissa tähdet eivät ole pisteitä näkökentän reunoilla, vaikka kollimaatio olisi kunnossa ja koma poistettu. Hyperionin 2" moodissa tämä korostuu entisestään, kun 1.25" linnsiryhmä poistetaan välistä.

Never

Itselläni on juuri tarkoitus tehdä vähän tutkimusta Baader Hyperionin ja tavallisen Plössl okun välillä, ihan näin rajamagnitudillisesti. Naglerin voimaan en vielä usko ja sen testaus jää hinnan takia jonkun muun tehtäväksi  :grin:

/Jake

Marko.J

Hyperionin kanssa olen pärjäillyt ja taitaa jäädä naglerit minultakin testaamatta hintalapun takia! Jos Jaken kaltainen kovan linjan visuaalihavaitsija "tulee toimeen" Hyperioneilla, vaikea tuota nagleriin sijoittamista minunkaan on itselleni ihan äkkiä perustella.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Never

Lainaus käyttäjältä: Marko.J - 05.09.2010, 19:36:20Hyperionin kanssa olen pärjäillyt ja taitaa jäädä naglerit minultakin testaamatta hintalapun takia! Jos Jaken kaltainen kovan linjan visuaalihavaitsija "tulee toimeen" Hyperioneilla, vaikea tuota nagleriin sijoittamista minunkaan on itselleni ihan äkkiä perustella.

Noh jokainen tavallaan. Olisiko sitten näkynyt sata kertaa paremmin ja kymmenen kertaa enemmän vuosien varrella Naglereilla... tiedä sitten sitä. Toisaalta kun yksi Nagler tosiaan maksaa saman verran kun kuukauden vuokra niin ei sitä oikein passaa! Minä tulen nykyään toimee ihan €40 Celestron Omni okulaareilla, edelliset 10 vuotta tavallisilla Sirius Plössl pötköillä ja ihan hyvin niillä näkyi vaikka tähdet reunoilta spagetteja ja näkökenttä pieni :cheesy: 21mm Baader Hyperion on jäänyt vähälle käytölle lähinnä tuon painon kanssa, koska tuollainen mötikkä 80mm putkella ja tavallisella valokuvaus jalustalla voi saada ikäviä aikaan. Sky-Watcheriin sama okulaari tuntuu kanssa kyllä aika painavalta vaikka putki ja jalusta sen näyttää kestävänkin. En ole vain tottunut käyttöön. Pitää tehdä tuota vertailua heti kun (ja jos) saan tuon 8mm Baader Hyperionin Villenkellosta.

Mutten kuten sanoin, ei ole Naglereista tarpeeksi oman käden kokemusta että niistä voin mitään sanoa. Pitäisi itse päästä testailemaan kunnolla ennen kun sanoo juuta tai jaata. Toisten arvioihin kannattaa suhtautua varauksella (ei koske tämän aiheen porukkaa!). Varsinkin jenkeissä herrat jotka näitä eniten mainostavat saavat usein firmalta joko tuotteen halvemmalla tai suoraan ilmaiseksi kun kehuvat sitä hyväksi. Tämä tulee hyvin esille esim. Cloudy Nights forumin palstoilla joka on Astronomicsin hommeli ja O'Mearan kirjat. Toisekseen kaverini jenkkilästä on ollut Orionilla töissä yli 20 vuotta ja oikeasti testaamassa näitä erilaisia okulaareja ja siis ihan kunnon testejä, ei mitään "M31 näytti hyvältä"-höpöä. Herran tulokset olivat muistaakseni lähinnä aika huvittavia. Tietääkseni Nagleritkin tehdään näkyään ihan Koreassa tai Kiinassa.

Jotain kotitekoista testiähän voisi tehdä ja kirjoittaa pienen jutun vaikkapa jaoston sivuille.

/Jake

Pekka Moisio

Lainaus käyttäjältä: Marko.J - 05.09.2010, 19:36:20
Hyperionin kanssa olen pärjäillyt ja taitaa jäädä naglerit minultakin testaamatta hintalapun takia! Jos Jaken kaltainen kovan linjan visuaalihavaitsija "tulee toimeen" Hyperioneilla, vaikea tuota nagleriin sijoittamista minunkaan on itselleni ihan äkkiä perustella.

Eihän tässä nyt kysymys ollut siitä etteikö muilla kuin Naglereilla pärjää. Kun kysyjä kysyy eroja Esim Hyperionin, Naglerin ja Ethoksen välillä niin siihen saa vastauksen. Itse olen omistanut jonkun version noista kolmesta joten kommenttia eroista voi laittaa. Tieteellistä tutkimusta en itse ainakaan ole tehnyt, kuten edellä jo mainitsin. Se, että onko iso sijoitus esim Nagler tai monta Nagleria, on mielestäni kiinni priorisoinnista(ja rahasta, jos sitä ei oikeasti ole, mutta silloin ei ole rahaa myös muihinkaan okulaareihin). Toisilla voi olla 30k€ maksava auto ja 0kpl Naglereita. Itselläni ajatuksena oli ostaa okulaarit loppuiäksi, enkä kahteen vuoteen ole niitä ostanut lisää tai vaihtanut, eikä ole tarkoituksena näin tehdä tulevaisuudessakaan.

Marko.J

Niin juuri, priorisoinnista se tällaisella tavallisella taatelin tallaajalla harrastusten kohdalla ikävän usein on kiinni. Eihän esim. naglerin hinnalla vielä saa irti kunnollista rc-helikopteria varusteineen!  :grin:  Olen myös miettinyt seuraavaa: Totta kai laatuokulaari on aina järkevä investointi joka palvelee loppu iän, mutta toisaalta kuinka suurta lisäarvoa esim. Ethos/Nagler tuo ihan tavalliselle 8" f5 SkyWatcher-perus-newtonille, vai pitäisikö itse putkenkin olla "samaa luokkaa", jotta investoinnista saa läheskään täyden hyödyn?
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Pekka Moisio

Itsella on 10" F5 Newtoni jota on optiikan, laakereiden ja fokuserin osalta paranneltu ja näkymä on parempi, kuin ennen näitä parannuksia. Tietenkin ihan alussa minulla oli putken mukana tulleet 10mm ja 25mm okulaarit. Kaikkien näiden parannusten (mukaanlukien okulaarit) myötä näkymät taivaalle ovat huomattavasti paremmat.

Parannukset eivät tietenkään auta sillon kun peili ja putki ovat 25 asteen lämpötilassa ja ilma 3 astetta, kuten oli lauantaina, jolloin 30x suurennuksella ei saanut tähtiä pisteiksi.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Never - 05.09.2010, 21:17:02
Tietääkseni Nagleritkin tehdään näkyään ihan Koreassa tai Kiinassa.

Omien Televue okulaarien kylkeen on kaiverrettu TAIWAN ROC (pl. 2x Barlow (1.25") ja Powermate 2x (2"), jotka ovat JAPAN merkinnällä). Ja laatikon halpisokulaarit eli University Opticsin HD ortoskoopit ovat nekin Japanissa tehtyjä. Tuotteen laatu määritellään tavallisesti tilaajan toimesta tilaajan omien laatuvaatimusten mukaan. Televue on varmaankin hyvin kranttu isäntä taiwanilaisille alihankkijoilleen ja vaatii näiltä vähintään samaa laatua kuin mitä itse tekivät aikoinaan USA:ssa (ja vieläpä paljon halvempaan hintaan ;).
- Timo Inkinen

little green man

Lainaus käyttäjältä: little green man - 29.08.2010, 22:36:43
mikä nagleri 1200-2400 mm polttovälille olis hyvä. mikä olis hyvä astrofoxiin 3500 mm tai jos pistää barlovin 2x suurentavan. luulisin pärjääväni 9 mm, ja 17 mm, okulaareilla! onko kellään tietoa tai kokemusta naglereista. muuta kun että maksaa paljon?
:shocked: ethos on saapunut. ei muuta kuin kelejä odotellessa. kiitos vastauksista.
sw 254/1200, js seurantajalusta. olympus e-420.

Pekka Moisio

Minkä niistä ostit? Laita ihmeessä mielipide okulaarista sitten kun olet päässyt sitä kunnolla käyttämään.

little green man

#28
Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 20.09.2010, 18:57:14
Minkä niistä ostit? Laita ihmeessä mielipide okulaarista sitten kun olet päässyt sitä kunnolla käyttämään.
13 millisen. sen verran pääsi kuiraan että kuu räjähti silmille. näky kraaterit aikaas hyvin. ehkä viikonloppuna pääsis sitä vähän testaileen. foxilla tuli vähän katteltua mutta putki ei seurannut. mm jupiter häipy aika haipakkaa kentästä. aurinko näky ihan ok ja tuli sitä katottua paria pallomaista joukkoa mutta astrofox ei oikein toiminut, komaa piisaa vaikka muille jakaa. jos se putki tulee joskus kuntoon niin täytyy kokeilla uudestaan. nyt täytyy tyytyä 40 cm, meadeen.
sw 254/1200, js seurantajalusta. olympus e-420.