Hyperionin kanssa olen pärjäillyt ja taitaa jäädä naglerit minultakin testaamatta hintalapun takia! Jos Jaken kaltainen kovan linjan visuaalihavaitsija "tulee toimeen" Hyperioneilla, vaikea tuota nagleriin sijoittamista minunkaan on itselleni ihan äkkiä perustella.
Noh jokainen tavallaan. Olisiko sitten näkynyt sata kertaa paremmin ja kymmenen kertaa enemmän vuosien varrella Naglereilla... tiedä sitten sitä. Toisaalta kun yksi Nagler tosiaan maksaa saman verran kun kuukauden vuokra niin ei sitä oikein passaa! Minä tulen nykyään toimee ihan €40 Celestron Omni okulaareilla, edelliset 10 vuotta tavallisilla Sirius Plössl pötköillä ja ihan hyvin niillä näkyi vaikka tähdet reunoilta spagetteja ja näkökenttä pieni

21mm Baader Hyperion on jäänyt vähälle käytölle lähinnä tuon painon kanssa, koska tuollainen mötikkä 80mm putkella ja tavallisella valokuvaus jalustalla voi saada ikäviä aikaan. Sky-Watcheriin sama okulaari tuntuu kanssa kyllä aika painavalta vaikka putki ja jalusta sen näyttää kestävänkin. En ole vain tottunut käyttöön. Pitää tehdä tuota vertailua heti kun (ja jos) saan tuon 8mm Baader Hyperionin Villenkellosta.
Mutten kuten sanoin, ei ole Naglereista tarpeeksi oman käden kokemusta että niistä voin mitään sanoa. Pitäisi itse päästä testailemaan kunnolla ennen kun sanoo juuta tai jaata. Toisten arvioihin kannattaa suhtautua varauksella (ei koske tämän aiheen porukkaa!). Varsinkin jenkeissä herrat jotka näitä eniten mainostavat saavat usein firmalta joko tuotteen halvemmalla tai suoraan ilmaiseksi kun kehuvat sitä hyväksi. Tämä tulee hyvin esille esim. Cloudy Nights forumin palstoilla joka on Astronomicsin hommeli ja O'Mearan kirjat. Toisekseen kaverini jenkkilästä on ollut Orionilla töissä yli 20 vuotta ja oikeasti testaamassa näitä erilaisia okulaareja ja siis ihan kunnon testejä, ei mitään "M31 näytti hyvältä"-höpöä. Herran tulokset olivat muistaakseni lähinnä aika huvittavia. Tietääkseni Nagleritkin tehdään näkyään ihan Koreassa tai Kiinassa.
Jotain kotitekoista testiähän voisi tehdä ja kirjoittaa pienen jutun vaikkapa jaoston sivuille.
/Jake