ilman modausta

Aloittaja prototype, 22.08.2010, 00:49:10

« edellinen - seuraava »

prototype

Eli nyt on pakko kysyä:
Mitä pystyn kuvaamaan ilman modausta kun kyse on tähtijoukot sumut ja galaksit?
Eli jääkö modaamattomalla kameralla palon näkymiä pois vai näkyykö ollenkaan?
kamerana canon 1000D

naavis

Modaamattomuus ei periaatteessa vielä rajaa mitään kohteita pois, mutta sumujen kuvaaminen on haastavampaa. Itse olen tosin aloitellut tänä syksynä sumujen kuvaamista modaamattomalla kameralla ja olen yllättynyt positiivisesti. Esimerkiksi klassinen sumukohde NGC7000 tarttui näinkin hyvin Canon EOS 40D:llä: http://astro.galleria.fi/kuvat/Space/Deep+Sky/NGC7000.jpg Siitä vaan pelotta kuvaamaan, ja myöhemmin modaamaan jos siihen innostuu. :cheesy:

Lauri Kangas

Tähtijoukot ja galaksit eivät kärsi, ei myöskään heijastussumut. Sen sijaan emissiosumuja ei kannata modaamattomalla kuvata, tai jos kuvaa niin valitsee tarpeeksi kirkkaita sumuja. Tai sitten valottaa ihan törkeän pitkään.

prototype

Kiitoksia! jos ei olisi sadepilvet taivaalla olisin jo yrittämässä  :smiley:
Niin sitä piti vielä kysyä että vaatiiko mainitsemani kohteet välttämättä suotimia ja jos vaatii niin mitä?
pakko ottaa selvää kun on pakko alkaa säästölinjalle :undecided: perjantaina oli viimeinen työpäivä ja koulun penkki kutsuu seuraavat 4 vuotta.

naavis

Lainaus käyttäjältä: prototype - 22.08.2010, 01:09:52
Kiitoksia! jos ei olisi sadepilvet taivaalla olisin jo yrittämässä  :smiley:
Niin sitä piti vielä kysyä että vaatiiko mainitsemani kohteet välttämättä suotimia ja jos vaatii niin mitä?
pakko ottaa selvää kun on pakko alkaa säästölinjalle :undecided: perjantaina oli viimeinen työpäivä ja koulun penkki kutsuu seuraavat 4 vuotta.

Eivät ne mitenkään äärimmäisen pakollisia ole, mutta olen ainakin Astronomikin CLS-valosaastesuotimen kokenut hyödylliseksi.

kemilainen

Nuo kamerat on varustettu pienellä eli S-kennolla. Parempi tilanne on kinokoonkennolla. Ongelma lienee ir-suodatin joka näissä kameroissa on vakiona. Täyden kennon kameroita on saatavissa moldattuna tähtikuvaukseen, mikä rajoittaa muuta käyttöä. Ohjeita llöytyy Canonin sivuilta. Ainakin amerikasta saa moldatun 5D:n.

Lauri Kangas

Täysi kenno ei kyllä ole mikään välttämättömyys, ei aloittelijalle eikä kokeneellekaan. Itse vaihdoin juuri "S-kennon" (mikä se sitten lieneekään) kameraan, jossa on neljä kertaa filmiruutua kapeampi kenno ja hyvin toimii.

Mainitsemasi IR-suodatin on nimenomaan se ongelma.

naavis

Joo-o, ei se kennon koko kyllä mikään ongelma ole. Perusjärkkäreiden kroppikennot ovat aivan riittäviä niin päivä- kuin astrokuvaukseenkin.

kemilainen

Onhan se kennokoko ratkaiseva tekijä. Vaihdetaan postimerkin kokoisesta kinofilmikokoon. Hintakin on muutama kymmenen kertaa. Objektiivitkään ei käy. S:llä tulee musta rengas. Käyvät luonnollisesti kiinnitykseltään.

Lauri Kangas

Olen kuvannut neljä vuotta taivasta kroppikennoisella järkkärillä ja ihan mukavia tuloksia tulee. Täyskennoisella olisi tullut ihan aavistuksen verran herkempien kameroiden takia joku ihan minimaalinen etu kohinan suhteen ja vähän laajempi kuvakulma, jos käyttäisin molemmissa samoja polttovälejä.

Noissa sun neuvoissa ei ole nyt mitään järkeä varsinkaan kysyjän murheiden kannalta.

Lauri Kangas

Yritin nyt vielä toisen kerran lukea tuon vastauksesi siinä toivossa että siinä olisi jotain järkeä.

Mitä meinaat että objektiivitkaan eivät käy? Kroppikennoisiin kameroihinhan juuri käyvät kaikki mahdolliset objektiivit, kun taas täyden kennon kameroihin ei saa kiinni kroppilaseja (canonin tapauksessa) ja jos siihen jonkun sigman kroppilasin onnistuu pistämään, niin juuri täyden kennon kamerallahan sinne ympärille tulee musta rengas.

kemilainen

Objektiivit käyvät kyllä kameraan, mutta s-objektiivit aiheuttava mustan renkaan täyskennoisen kuvaan.

Lauri Kangas

Noniin, tästä ollaan siis samaa mieltä (sillä erotuksella, että canonin kroppilaseja ei saa kiinni täysikennoisiin). Eli täysikennoisessa ei voi käyttää tiettyjä objektiiveja. Millä tavalla se on täysikennoisen etu? Puhumattakaan siitä, että "hintakin on muutaman kymmenen kertaa"?

kemilainen

Sitten vielä. Vajaa kennoisilla voi tulostaa korkeintaan A-4kuvia sitten alkaa pikselit näkyä. Täyskennoisilla saa A-1 kuvia joihin kennon informaatio riittää, siinä ero.

Lauri Kangas

Nyt tulee ihan täyttä puuta heinää. A4:n ja A1:n kokoisten tulosteiden välillä on 16-kertainen ero pinta-alassa ja siten tarvittavien megapikselien määrässä! Ei täysikennoisten ja 1.6x-kroppikennojen välillä ole tällaisia eroja.

Kun ei vastakysymyksiin tule mitään reaktiota tai mikään muukaan näytä menevän perille niin en kyllä jaksa enää itse inttää aiheesta. Ulosantisi on yhtä älytöntä kuin viimekin kerralla. Kehotan aloittelijoita suhtautumaan varauksella vinkkeihisi.