Wikipediaan tähtiharrastusta!

Aloittaja Seppo Linnaluoto, 15.01.2007, 21:08:01

« edellinen - seuraava »

Seppo Linnaluoto

Tähtiharrastus wikipediassa

Wikipedia on vapaasti muokattava sähköinen tietosanakirja, jota kuka tahansa voi muokata. Suomalaisen wikipedian etusivun osoite on: http://fi.wikipedia.org/wiki/Etusivu

Wikipedia on monikielinen hanke, jonka tarkoituksena on luoda jatkuvasti kasvava ja tarkentuva vapaan sisällön tietosanakirja. Englanninkielinen Wikipedia aloitti tammikuussa 2001 ja suomenkielinenkin jo vuoden 2002 elokuussa.

Englanninkielisessä wikipediassa on nyt lähes 1,6 miljoonaa artikkelia. Suomenkielisessä wikipediassa artikkeleita on yli 93 000.

Esim. komeetta McNaught on nyt (14.1.2007) wikipedian etusivulla. Siitä ilmestyi 11.1. varsin täydellinen artikkeli suomenkieliseen wikipediaan. Siinä on aika täydellinen linkkikokoelma.

Itse tein ensimmäisen wikipedian muokkaukseni 16.3.2006. Silloin suomalaisessa wikipediassa oli yli 30 000 artikkelia. Se on siis 10 kuukaudessa laajentunut kolminkertaiseksi. Olen saanut kaksi papukaijamerkkiä työstäni wikipedian hyväksi.

Wikipedian hyväksi työskentelevistä henkilöistä 9 ilmoittaa omasta mielestään olevansa tähtitieteeseen perehtyneitä. Näistä kuitenkaan kukaan ei liene (minua lukuunottamatta) tähtitieteen harrastaja.

Tähtitieteen tiedeartikkelit ovat hyviä ja niitä on paljon. Sensijaan tähtiharrastuksesta on hyvin vähän artikkeleita. On ainoastaan "tähtitieteen harrastus", "tähtiyhdistys" ja "luettelo tähtitieteellisistä yhdistyksistä". Yhdeksästä suurimmasta tähtiyhdistyksestä on artikkelit sekä seitsemästä tähtiyhdistysten tähtitornista.

Olemassaolevia artikkeleita tähtiharrastusyhdistyksistä ja tähtitorneista kannattaa parantaa. Puuttuvista tähtitorneista kannattaa tehdä artikkeli.

Minun mielestäni wikipedian tähtiharrastuspuolta pitäisi huomattavasti laajentaa. Ei kylläkään uusia tähtiyhdistyksiä kannata juurikaan yrittää saada wikipediaan. Sillä wikipediaa hoidetaan demokraattisesti, mm. pienet yhdistykset saattavat joutua poistoäänestykseen. 19.3.2007 wikipediaan kirjoittamani artikkeli "Kirkkonummen Komeetta" (silloin 129 jäsentä) joutui poistoäänestykseen 25.3.2007, jonka se tosin voitti äänin 17-8. Mutta Katternö Skywatchers -yhdistys (30 jäsentä) poistettiin ennen minun wikipedia-uraani äänin 16-5.

Sensijaan esim. yhdistysten tähtitorneista olisi hyvä saada artikkelit. Ja tähtitiedeartikkeleita kannattaa parantaa ja lisätä niihin tähtiharrastusaineistoa.

Artikkeleita on hyvin helppoa muuttaa. Jopa ilman että rekisteröi itsensä. Mutta jos aikoo vakinaisemmin parantaa wikipediaa, kannattaa toki rekisteröidä itsensä.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

Celest1al Sphere

Ei, vaan päinvastoin! Entistä innokkaammin vaan kirjoittamaan ja muokkaamaan vanhoja kirjoituksia, niin eivätköhän puupäät siellä sitten ala tajuta, että ei tässä nyt mistään nysväilystä ole kyse, vaan tärkeästä asiasta!

Itse olen jonkinverran muokannut ja lähes kokonaan uudelleenkirjoittanut joitakin Wikipedian artikkeleita, mutta tosiaan työ on pahasti kesken. Muun muassa tähtiharrastuksen osalta. Itse olen täydentänyt wikipedian syvä taivas- artikkelia, jota tosin voi vieläkin täydentää...

jre

Olen Aldebaran kanssa samoilla linjoilla.
Wikipedia on loistava sivuosto josta löytää moneen asiaan vastauksen nopeammin kuin Googlella.
Itse en ole vielä rohjennut Wikiin yhtään artikkelia rustaamaan mutta mielessä on käynyt pariin otteeseen, niin että rohkeasti vaan asiapitoista materiaalia sivuille.   


Seppo Linnaluoto

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 16.01.2007, 02:34:58
Yritin kirjoittaa puuttuvan harrastusyhdistyksen tietoja mutta kirjoitukseni poistettiin perusteena että muokkaus ei koskenut riittävän merkittävää aihetta. Koska tämä aihe on vähämerkityksinen, suosittelen siis tähtiharrastajia unohtamaan Wikipedian.

Kaizu

Mielenkiintoinen tapaus! Poistettiinko harrastusyhdistyksen tiedot "roskana". En ole viimeisen vuoden aikana huomannut muuta kuin selostamani 2 tapausta. Jos joku yrittää poistaa jutun roskana, voi sen saada varsinaiseen poistoäänestykseen. Alle 100 hengen tähtiyhdistyksiä wikipediaan ei kannata toistaiseksi yrittää. Olen yrittänyt jopa saada poistoäänestyksiä pois koko suomalaisesta wikipediasta, mutta se on kansainvälinen tapa. Minusta suomalaisessa wikipediassa on aivan liian tarkka seula, mitä wikipediaan hyväksytään. Mutta kaikki tähtitornit hyväksytään ja kaikki asia-artikkelit. Ja olemassaolevia artikkeleita kannattaa parantaa.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

Meade-mad

Kyseessä oli tämä sivu:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_t%C3%A4htiyhdistyksist%C3%A4

Jotkin seurat ovat onnistuneet täydentämään sivun sisältöä, esim Evijärven taivastelijat. Lähes kaikille seuroille avautuu täydennysikkuna tyhjänä. Joillekin taas ei avaudu mitään. Miksi avata ikkunaa, jos sitä ei voi käyttää... Täytyy kysyä Wikiltä!

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Seppo Linnaluoto

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 16.01.2007, 14:59:27
Kyseessä oli tämä sivu:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_t%C3%A4htiyhdistyksist%C3%A4

Jotkin seurat ovat onnistuneet täydentämään sivun sisältöä, esim Evijärven taivastelijat. Lähes kaikille seuroille avautuu täydennysikkuna tyhjänä. Joillekin taas ei avaudu mitään. Miksi avata ikkunaa, jos sitä ei voi käyttää... Täytyy kysyä Wikiltä!

jk

Wikipediassa punainen "linkki" tarkoittaa, että artikkelia ei ole, mutta sen voisi kirjoittaa. Mutta jos kirjoittaa pienestä yhdistyksestä artikkelin, se luultavasti joutuu poistoäänestykseen. Punaisen värin voisi poistaa valitsemalla "muokkaa". Kuten valitsemalla "historia", huomaa että olen itse aika paljon tehnyt luettelon hyväksi.

Laitoin wikipediaan luokan "Tähtitieteen harrastus". Sitä voisi täydentää etsimällä wikipediasta harrastusasioita ja kirjoittamalla harrastusartikkeleita.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

Seppo Linnaluoto

Poistin wikipedian tähtiyhditysten luettelosta turhat punaiset linkit. Parin minuutin homma. Wikipedian muuttaminen on siis erittäin helppoa!

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

Seppo Linnaluoto

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 17.01.2007, 02:08:47
Kuinkahan monta yli 100 hengen tähtiyhdistystä Suomesta löytyy? Wikipedian luettelosta löytyi vain muutama jotka ilmoittivat jäsenmääräkseen yli 100. Joukossa näyttää olevan lähes yhtä paljon kerhoruumiita kuin eläviä kerhoja. Yksi kerho kotisivullaan suoraan ilmoittaa toiminnan loppuneen, joistakin sen voi päätellä edellisen päivityksen vuosiluvusta. Vaikuttaa siltä että tähtiyditys luettelo on syntynyt jonkun henkilön muisteloksen tuloksena eikä niin että elossa olevien yhdistysten jäsenet itse ilmoittaisivat olemassa olostaan.
Jälkimmäisellä tavalla luettelo voisi pysyä omin avuin ajantasaisena.

Kaizu

Suurimmaksi osaksi tähtiyhdistysten itsensä ylläpitämä luettelo on osoitteessa:
http://www.ursa.fi/yhd/yhdistysluettelo/

Sieltä löytyy 11 kpl yli 100 hengen tähtiyhdistyksiä. Siellä on myös luokiteltu kuolleet yhdistykset tai "väliaikaisesti" kuolleet tai yhdistykset, joista ei ole tietoa.

Wikipedian luettelon tekohistoria (ja kaikkien muidenkin artikkelien teko) löytyy painikkeen "historia" takaa. Sieltä selviää, että minä olen lisännyt joitakin yhdistyksiä sinne, mutta suurin osa on ollut siellä jo aikaisemminkin. Siinä luettelossa kannattaa olla myös "kuolleet" yhdistykset. Yhdistyksen kotisivulta selviää ainoastaan se, jos kotisivua ei ole päivitetty. Se ei tarkoita sitä, että yhdistys varmasti on kuollut. Ja sitäpaitsi kuolleet yhdistykset on helppo herättää henkiin.

Joka tapauksessa minun tarkoitukseni on innostaa tähtiharrastajia wikipedian tekoon!

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

Horus

Allekirjoittanut kävi laittamassa vähän tekstiä Warkauden Kassiopeiasta Wikiin. Ehkä yksi syy miksi joistakin isoistakin yhdistyksistä ei ole Wikissä mitään, johtuu siitä, että nämä yhdistykset eivät ole kokeneet tarpeelliseksi laittaa infoa sinne. Kuitenkin monet hakevat yhdistyksistä tietoa "googlaamalla" ja/tai Ursan sivujen kautta. Myös monen sivuston ylläpito on vaikeaa, kun ei aina muista jokaista sivustoa käydä muuttamassa, jos jotain muutettavaa olisikin.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

Seppo Linnaluoto

Hei!

Wikipedia on siitä mainio, että kuka tahansa voi muuttaa sitä! Tällaista mahdollisuutta ei ole esim. yhdistyksen omilla kotisivuilla tai Ursan tähtiyhdistysten luettelolla.

Esim. artikkeliin Warkauden Kassiopeiasta laitoin maininnan siellä pidetyistä tähtipäivistä ja linkit Kassiopeian ja Härkämäen sivuille. Joku muu oli laittanut sieltä puuttuneen luokan tähtiyhdistyksistä. Muutoksia ei tarvitse pyytää sivun ylläpitäjältä vaan ne voi tehdä itse!

Kuitenkin parhaat artikkelit tulevat kun niitä tekevät ne, jotka parhaiten tuntevat asiat. Mutta wikipediaa parantavat henkilöt tekevät artikkeleihin parannuksia, joita ei kenties itse edes huomaa.

Warkauden Kassiopeian sivut olisin itse tehnyt niin, että olisin tehnyt erikseen artikkelit Härkämäen observatoriosta ja Kassiopeiasta. Voisin tietenkin itsekin tehdä nämä muutokset, mutta en taida viitsiä kun ne ovat aika suuritöisiä minulle, joka ei tunne Varkauden toimintaa.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

Horus

Joo. Kyllä Härkämäestä voisi olla omakin osio, mutta kun en ole liittynyt Wikin käyttäjäksi, niin ymmärtääkseni uusia aiheita ei voi luoda (pikaisen katselmuksen perusteella).
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

Seppo Linnaluoto

Lainaus käyttäjältä: Horus - 21.01.2007, 21:59:42
Joo. Kyllä Härkämäestä voisi olla omakin osio, mutta kun en ole liittynyt Wikin käyttäjäksi, niin ymmärtääkseni uusia aiheita ei voi luoda (pikaisen katselmuksen perusteella).

Rekisteröimättömällä käyttäjällä on lähes yhtä suuret oikeudet kuin rekisteröidyilläkin, paitsi esim. ei voi äänestää. Wikipediassa on erittäin hyvät käyttöohjeet, kun vain ne löytää! Kun rekisteröityy, keskustelusivullesi ilmestyvät perusohjeet (joku ylläpitäjä panee ne sinne). Ne ovat jäljellä esim. minun keskustelusivullani ensimmäisenä. Suosittelen rekisteröitymistä, se on ihan helppoa. Tarvitaan vain nimimerkki, jota haluaa käyttää sekä salasana. Uuden artikkelin luominen onnistuu esim. kun kirjoittaa ajatellun artikkelin nimen wikipedian hakukenttään, ja seuraa vaihtoehtoja ja ohjeita. Kannattaa katsoa mallia aikaisemmista artikkeleista. Jos tekee jotain väärin, kyllä joku muu korjaa. Koskaan et ole yksin, se on wikipedian vahvuus!

Wikipedian valikon kohtaan "Tuoreet muutokset" ilmestyy joka ikinen muutos, joka wikipediaan tehdään. Niitä on kymmenkunta joka minuutti. Tämän ansiosta mitään ei voi tehdä salassa ja esim. roskat ja muu vandalismi poistetaan yleensä parissa minuutissa. Niitä tehdään varsin paljon sen ansiosta että myös rekisteröitymättä voi tehdä rajoituksetta muutoksia. Mutta ylläpitäjillä on keinot torjua niitä esim. poistamalla tietyltä koneelta määräajaksi muutosoikeudet.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

Seppo Linnaluoto

Ajattelin lisätä Wikipediaan muutamia tähtiharrastussanoja, mutta ongelmana on, mitä!
Wikipedian ulkomaisissa versioissa on niistä termejä, mutta ongelmana on, ettei niille ole oikein vakiintuneita suomalaisia vastineita.

Amateur Telescope Making, saksaksi sama, italiaksi Autocostruzione. Olisiko se "Kaukoputken rakennus"?

Skygazing, espanjaksi Observacion del cielo, ranskaksi Observation du ciel. "Taivaan havaitseminen" sisältää myös havainnot päivätaivaalta.

Star party, saksaksi Teleskoptreffen. Nämä ovat kai sellaisia kokoontumisia, joihin tähtiharrastajat kokoontuvat kaukoputken kanssa. Mitä nämä olisivat Suomessa? Ursan laitepäivät? Vai pitäisikö tätä laajentaa kaikkiin tähtiharrastajien valtakunnallisiin kokoontumisiin?
Mitä se on suomeksi?

Messier marathon. Tämä on sitä, että kaikki Messierin kohteet pyritään havaitsemaan saman yön aikana. Tämä ei kyllä liene Suomessa mahdollista. "Messier-maraton"

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi


kimiza

Teepäs Elias Lönnrotit ja keksi niille omat terminsä...

Nojaa, amateur telescope making voisi olla joku "harrastelijan teleskoopin rakentelu" tai... no, ei nyt tuokaan. Skygazing voisi olla mieluummin "taivaan havainnointi" kun tuo "havaitseminen" saattaa tuoda vähän omituisia mielikuvia. Ei tosin tuo taivaan havainnointikaan nyt niin kauhean, mutta silti. Star party tuskin tarvitsee omaa artikkeliaan, koska Wikipediassa on jo Miitti-artikkeli, mutta sitä voi täydentää tähtiharrastelijoiden kokoontumisen verran. En tiedä, miten siihen päivittämiseen suhtaudutaan, mutta varmasti paremmin kuin jos kirjoittaa kokonaan uuden artikkelin...

Tarvitseeko noille kaikille tosin nyt muutenkaan keksiä suomenkielisiä vastineita... Vaikka englanniksi Messier marathon on ihan pyörän mallinen ja suomessa se on vähän neliskanttinen, niin kyllä sekin nyt pyörii. Laita vaikka "Messier marathon on tapahtuma, jossa tähtiharrastajat pyrkivät havaitsemaan kaikki Messierin kohteet saman yön aikana. Sille ei ole vielä vakiintunut suomenkielistä nimeä." ja siitä sitten eteenpäin.

VeikkoM

Kyllä 'Messier Marathon' on varmaan Messier-maraton (suomenkielinen kirjoitusasu!!).  Uskoisin, että suomessa se tarkoittaa mahdollisimman monen havaittavissa olevan M-kohteen bongaamista yhden havaintoyön aikana.

'Amateur Telescope Making' voi tosiaan olla 'kaukoputkien rakentaminen' tai 'harrastajakaukoputkien rakentaminen'.

'Star partylle' ei ole vakiintunutta nimitystä.  'Miitti' on armotonta slangia, eikä ole varmaankaan sopiva sama.  Miten olisi 'tähtikokoontuminen',
'tähtiharrastuskokoontuminen' tai 'havaintokokoontuminen'.  Varsinaiselle Star partyllä kai tarkoitetaan tilaisuutta, johon tuodaan havaintolaitteita,
ja jossa katsellaan ja havaitaan tähtiä, varsinaista muuta ohjelmaa ei tarvitse olla, kuten on laita Cygnuksen, DS-tapaamisen, laitepäivien etc. laita.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät