Havaitseminen Keskustassa

Aloittaja Arzka, 10.08.2010, 14:01:53

« edellinen - seuraava »

Arzka

Miten voisi havaita paremmin tähtitaivaan kohteita keskustassa?
Onko mahdotonta?

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Arzka - 10.08.2010, 14:01:53
Miten voisi havaita paremmin tähtitaivaan kohteita keskustassa?
Onko mahdotonta?

Galaksin keskustaa ei oikein Suomesta näe.

Aurinkokunnan keskusta näkyy hyvin pilvettöminä päivinä.

Kaupungin keskustassa toimivin ratkaisu on valokuvaus kapeakaistafilttereillä.  Myös valosaastesuodattimia on tarjolla, ja joidenkin mukaan niistä on hyötyäkin.  Kirkkaat kohteet (kuu, planeetat ja useimmat Messierit) tarjoavat kosolti havainnoittavaa huonoissakin olosuhteissa.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Kaizu

Helsingin keskustassa voi mennä Kaivopuiston tähtitorniin.

Kaizu
Kai Forssen

Iiro Sairanen

Suoraan silmään paistava valosaaste kannattaa blokata pois. Se on oikeastaan ainut asia, johon voi vaikuttaa. Jos valoa on liikaa niin ei sitä valosaastefilttereillä korjata.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

naavis

Kyllä valosaastefilttereistä apua on, varsinkin emissiosumuja kuvatessa. Useimmat keinovalot säteilevät kuitenkin tosi kapealla aallonpituusalueella, joka voidaan filtteröidä pois.

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: naavis - 10.08.2010, 14:42:29
Kyllä valosaastefilttereistä apua on, varsinkin emissiosumuja kuvatessa. Useimmat keinovalot säteilevät kuitenkin tosi kapealla aallonpituusalueella, joka voidaan filtteröidä pois.

Kysymyksestä ei ilmennyt, että havaitaanko silmällä vai kameralla. Visuaalisesti hyöty on pari potenssia pienempi :)
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

andromedae

Kuinkahan laitonta olisi pitkällä onkivavalla lähimpien katulamppujen huputtaminen havaintojen ajaksi? Auttaisi kovasti varmaan... Aika karseeta kun lähin lamppu on 2,5 metrin päässä putkesta parvekkeella..

Never

Lainaus käyttäjältä: andromedae - 20.08.2010, 00:24:57Kuinkahan laitonta olisi pitkällä onkivavalla lähimpien katulamppujen huputtaminen havaintojen ajaksi? Auttaisi kovasti varmaan... Aika karseeta kun lähin lamppu on 2,5 metrin päässä putkesta parvekkeella..

Itse olen pohtinut ihan samaa. Vuosia sitten vanhassa taloyhtiössä nostin reilusti shortsit lampun päälle aina kun havaitsin, mutta tällä hetkellä kyseessä on kuitenkin kunnan lamppu. Lähtisin itse ensin kyselemään lampusta kunnalta, mutta ilman tähtiharrastus-elementtiä koska tuntuu että se on varmin tapa saada homma tyssäämään seinään. Voi suosiolla kysellä jos saisi vaikkapa itse laittaa lampun sivuun suojan, joka vähentäisi turhaa hajavaloa. Kannattaa ehkä ensin valittaa kuinka katulamppu "häiritsee yöunia" koska paistaa suoraan makuuhuoneeseen tms. Toisaalta on lähes varmaa että jos lamppua himmentää tai blokkii vähääkään, tavallinen asukas soittaa siitä suoraan poliisille ja valituksia tulee 10 kertaa enemmän.

Itse alan olemaan kohtalaisen tympääntynyt tuohon lähimpään lamppuun tiellä, joka palaa ympäri vuorokauden ilman mitään järkeä. Kuka lenkkeilee lenkkipolulla kello 3 aamulla ja jos lenkkeileenkin niin lamppuhan vie viimeisetkin hämäränäöt, jota juuri tarvitsee pimeässä. Tämä meidän lamppu lisäksi paistaa (ja ihan oikeasti) aivan liian voimakkaasti keittiöön asti joka häiritsee... ruoanlaittoa.

Luulisi päättäjiäkin valaistus kiinnostavan siinä mielessä että järkevällä ja oikealla valaistuksella ja siis lähinnä sen vähentämisellä saataisiin reilut säästöt ihan nappia painamalla.

/Jake

Pekka Moisio

Ajelin autolla hervannassa heinäkuun alussa noin klo 14 ja hervannan valtaväylällä paloi kaikki katulamput. Sama toistui noin viikkoa myöhemmin kun olin taas samalla suunnalla. Tuosta näkee että mitään suurta huolta katulamppujen palamisesta ei ainakaa Tampereen seudulla ole. Täällä Tampereen toisella puolella lenkkipolut valaistaan myös yötä päivää kesät talvet, joten olen luovuttanut ja etsinyt pari havainnointipaikkaa 20-40km päästä maaseudulta.