Intes-Micro M500 vs. Skymax 127

Aloittaja @kiistoni, 12.01.2007, 16:54:43

« edellinen - seuraava »

@kiistoni

Toverillinen tervehdys.

Taas olen miettimys myssyn päähäni laittanut.
Etsiskelen Maksutovia matkalle sekä kuvaus käyttöön.

Intes-Micro sarja vaikuttaa todella laadukkaalta, ainakin siltä osalta mitä olen kommentteja lukenut,
mutta heräsi kysymys SW127- laadusta verrattuna Venäjän ihmeeseen, elikkäs tuohon Intesiin?

Strategiset mitat ovat:

Skymax 127 (127/1500) f=12. Etsin punapiste.
Intes-Micro M500 (127/1270) f=10. Etsin 8x35.

Skymaxissa EQ3-2 jalusta.

Siis olisiko kenelläkään komemusta Intes-Micron Maksutoveista?

TK

diesel

Intes on tosi harvinainen merkki Suomessa ja voi olla, että kellään ei ole edes Suomessa kyseistä mallia.

Maailmalla tosin sitä kehutaan ja väittävät, että olis vielä hyvää optiikkaakin.

Tosin niin sanotaan Vixen tuotteistakin ja niitäkään Suomessa ei pahemmin ole tarjolla.




@kiistoni

Löysin arvostelun Cloudynightsin sivuilta jossa Intes-Micro M500 rankataan saman arvoiseksi Orion 80ED:n rinnalle.
(linkki puuttuu, kun hiirestä loppui patterit)
;D

Onko ED-lasi todella niin hyvä että päihittää suuremman Intesin?

T

TuRe

Intes-Microsta en tiedä mitään, mutta Skymax 127:sta on omia hyviä kokemuksia.
Se sopii hyvin polttovälinsä ansiosta Kuun ja planeettojen tarkkailuun ja kuvaukseen. Kuva on todella tarkka myös suurennettuna. Lyhyenä ja kevyehkönä putkena sitä on helppo käsitellä. Siihen voi hankkia erikseen toisenlaisen etsimen. Minulla on 10x50+ 90 ast. kulmapeili, johon voi vaihtaa okulaarin, esim 15 mm tai 20mm, joihin olen tehnyt hiuksista ristikot.
Sopii todellä hyvin matkaputkeksi.
SW ED80 linssiputki on myös todella hyvä ja esim. ds-kuvaukseen sopiva.
Tuomo Repo

diesel

Onha näilläkin sivuilla ylistetty S-W 80 ED putkea, taitaa olla sama kuin Orion vain väri on eri.

xpro

Orion on hiukan hintavampi kuin SW ED80!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

@kiistoni

Lainaus käyttäjältä: diesel - 13.01.2007, 12:51:24
Onha näilläkin sivuilla ylistetty S-W 80 ED putkea

Niin kyllä on, mutta suomalainen ei usko ennen kuin omin silmin näkee :D
Kyllä hinnan kannalta kallistun SW127 tai SW80ED suuntaan.

Millaiseen linssiputkeen 80EDiä voi verrata?

pappa

ED putkissa merkitsee putkissa erityistä linssielementtiä joka korjaa värivirhettä kuva-alan reunoilla ja poistaa erityisesti purppura vääristymää (ED=Extra-low Dispersion) tämä SW putki joka on vertailtavana on lyhyempi kuin perinteinen 80mm tähtiputki ja sillä saadaan laajempi kuva-ala kuin pitemmällä polttovälillä.

Muok: Intes-Micro on erittäin laadukas merkki. Venäläinen ja erityisesti avaruusteollisuuden suosima. Ammatti astronomien suosiossa myös maailman laajuisesti. Hinta on kaksin kolmin kertainen SW:hen verrattuna.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

@kiistoni

Lainaus käyttäjältä: pappa - 16.01.2007, 01:38:45
Intes-Micro on erittäin laadukas merkki. Venäläinen ja erityisesti avaruusteollisuuden suosima. Ammatti astronomien suosiossa myös maailman laajuisesti. Hinta on kaksin kolmin kertainen SW:hen verrattuna.

Näin olen lueskelut.
Kyseessä on siis laatua, joka tietysti maksaa, mutta saakohan rahoileen todella vastinetta kun kyseessä ei ole tuon suurempi putki?

T

pappa

Varmasti saa, katso heidän koti sivujaan ja lue sieltä käyttäjä kommentteja. Sitten toisekseen olen yhden heidän putken nähnyt, en muista oliko se Kletsov-Gassegrain vai Smith vastaava, se oli ainakin niin laadukas ja hyvä lasinen ettei paremmasta väliä.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

@kiistoni

Lainaus käyttäjältä: pappa - 17.01.2007, 21:50:44
Varmasti saa, katso heidän koti sivujaan ja lue sieltä käyttäjä kommentteja. Sitten toisekseen olen yhden heidän putken nähnyt, en muista oliko se Kletsov-Gassegrain vai Smith vastaava, se oli ainakin niin laadukas ja hyvä lasinen ettei paremmasta väliä.

En epäile yhtään Intes-Micron laatua.

Toistaiseksi visuaali harrastamiseen TAL-1 rinnalle toista (matka)putkea etsiskelen.
Dobsonit olen pois sulkenut, koska kuvaaminen olisi myös jonain päiväna tarkoitus aloittaa suurella sydämellä.
Celestronin 80ED, CAM-Goto jalustalla on yksi erittäin kova mieltymyksen kohde.
Ko. jalusta kelpuuttaisi tulevaisuudessa kylkeensä myös jykevämmän tuubin.

Intesissä ei mikään muu ole este kuin hinta.
6"-Maksutovin hinta painuu jo päälle 1500 €:n. Eikä jalustaa.

Oikeastaan tällä hetkellä joku 1200€ (+/-100€) hintahaarukaan sisälle mahtuva tarkkailulaite, ei OTA, oilsi passeli.

Olisiko ehdotuksia?

@kiistoni