Meade ETX-70

Aloittaja kala, 12.01.2007, 15:36:22

« edellinen - seuraava »

kala

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä putkesta ?
Siis se Lidlin halvempi tietokone ohjattu.

Taitaa sama moottoriongelma vaivata näistäkin osaa, kun minulla se hyytyi heti.
No, "service center" lähettää saksasta kokonaan uuden moottoriosan, eikä edes kysellyt sen enempää.
Ihan hyvä niin, jos sitten toimii. Tosin palautusoikeus on jo silloin mennyt...
Sanoi, että niitä on myyty 1500kpl suomessa ja minä olin kymmenes jolla oli rikki,
toivottavasti oli vain paskaa säkää...

Tämän mallin valmistushan on lopetettu, mutta mitä väliä ? Saahan vanhaan autoonkin varaosia...

Minulla harrastus on vasta alussa, joten en näistä vielä paljon tiedä...

Villenkellon sivuilla lukee näin :

""""MEADE on ns. tähtiputkien Rolls Royce mm. Salon, Kuopion ja Varkauden tähtiyhdistykset ovat sen valinneet tähtitorneihinsa. Meade LX200 GPS sarjaa.

Kaikki Konuksen, Sky-Watcherin ja Bresserin/Meaden tuotteet ovat laadukkaita sekä jo tehtaalla tarkastettuja.""""






@kiistoni

Jossain Tähdet ja Avaruus lehdessä taisi olla arvostelu ko. putkesta?
Vai olikohan kyseessä hiukkasen suurempi Lidl-Meade..

Huono muisti ;D

diesel

TM lehdessä ainakin aikoinaan oli, mutta arvostelu oli niin heikko, ettei kannata sitä lehteä edes etsiä jos olet jo ostanut sellaisen.


Kaikki merkit ovat varmaan jollakin tavalla tehtaalla testattuja.  :D

Meade on mielestäni maailman paras merkki, mutta vain heidän kalliimpi tuotanto on laadukasta.
mm. LX sarja on tosi hyvä.

ETX sarjan putkista vasta 90mm voi sanoa tähtikaukoputkeksi.


Aika suuri prosentti jos jo nyt 10 on valittanut ja osa ei varmasti edes valita vaan heittää romun nurkkaan ja syyttää itseään kun tuli taas ostettua Lidl paskaa.


kala

Niin, ei minulla ollut tarkoituskaan ostaa 250eurolla, mitään #¤%&#! Hubblea  >:(
Kai tällä "Meade perseputkella" sen rahan edestä näkee, kunhan se toimii...  ;)

Kuten sanoin, harrastus on vasta alussa. Sen takia halusin (yrittää) aloittaa helposti napin painalluksella...

Eikö täältä löydy ketään, kuka olisi saman (TOIMIVAN) ostanut ?

Kommentoikaa ihmeessä, myös mihin muuhun olisin 250e voinut laittaa ?
Goto vaihtoehdot taitaa olla tässä ?


iosainio

Pukki toi tuollaisen, mutta eihän sillä ole montaa hetkeä voinut katsella muita, kuin tinttejä. Ei ole kelit antaneet myöten. Tuo sivussa oleva korkeussuunnan lukitus tuntuu olevan viritystä vailla. Aika piukkaan sen saa kiertää, vasta sitten alkaa moottori liikuttaa putkea. Muuten ainakin tässä yksilössä moottorit pelailevat.

Ehkä saman rahan olisi muuhunkin voinut sijoittaa, mutta kun en varsin innostunut ole pakkasella lähtemään keskikaupungin loisteesta pimeään ja kylmään, oletan tuosta ainakin elokuun iltoina riittävän iloa.

Tuo mekaniikka kyllä tarvitsee fiksaamista, aika monta väljää muuttujaa värkissä on tutinaa lisäämässä. Onneksi netistä löytyy läjäpäin räjäytyskuvia. Jos noita on 1500 myyty ja 10 viallista on ollut, ei se mielestäni ole kovin suuri % halpisvehkeelle.

Ensiksi väljää on kummankin suunnan moottoreiden matoruuveissa, sitten rektaskensioasteikon ja rungon välissä. Tarkennuskin voisi toimia täsmällisemmin jne.

On siiinä tuollaista pientä, mutta vapaaehtoisesti sen ostin kun on aika kompakti paketti.

Mihin olit yhteydessä tuossa moottorin takuuvaihdossa?

Ilkka

kala

Lainaus käyttäjältä: iosainio - 14.01.2007, 13:54:03

Mihin olit yhteydessä tuossa moottorin takuuvaihdossa?

Ilkka

Meaden suomen "service centeriin", se ainakin sujui kivuttomasti.
Toivottavasti uusi tulisi tällä viikolla...

Sinulla se siis hakee referenssi tähdet ihan normaalisti ?
Minä en edes pääse valikkoihin, kun se jumuituu niiden hakuun ja sitten ei pääse kuin takas alkuun...  >:(

Kiitos tiedoista...

iosainio

Lainaus käyttäjältä: kala - 15.01.2007, 13:48:45
Meaden suomen "service centeriin", se ainakin sujui kivuttomasti.
Toivottavasti uusi tulisi tällä viikolla...

Sinulla se siis hakee referenssi tähdet ihan normaalisti ?
Minä en edes pääse valikkoihin, kun se jumuituu niiden hakuun ja sitten ei pääse kuin takas alkuun...  >:(

Kiitos tiedoista...


Tarkentaisitko hieman noita yhteystietoja.

Lounaisrannikolla ei kovin montaa kertaa ole viime aikoina tähtitaivas ja oma aikataulu yhtyneet, mutta kyllä muutamien kokeilujen perusteella referenssit löytyvät. Hölmö ominaisuus on se, että ellei referenssi ole näkyvissä, seuraavaa vaihtoehtoa ei voi valita suoraan, vaan autostar tyrkyttelee omat vaihtoehtonsa jotka pitää kukin ensi käydä läpi. Muutenkin olisi helpompi jos voisi vain valita luettelosta sopivan tähden ja komentaa sinne.

Heittoa kohdistuksiin aiheutuu noiden väljien matoruuvien asetuksista. Kun ensin putken kohdistaa, pitää vielä tässä yksilössä deklinaatiota hieman kohentaa ennen seurannan aloitusta. Muuten on kohde heti ensimmäisen moottorin liikkeen jälkeen pielessä.

Onkohan sulla tuossa kapulassa jotain vikaa? Eihän moottoreita tarvita ennen viimeistä enteriä. Joissakin kirjoituksissa on mainittu heikkojen patterien tai viallisen moottorin aiheuttavan virheilmoituksia. Sinulla kuitenkin virhe ilmaantuu jo ennen moottorien käyttöä(kö)?

Harmillinen piirre kapulassa on se, ettei se pidä aikaa muistissa vaan sen joutuu joka kerta aluksi naputtelemaan sisään vaikka sijainti säilyykin. Mitähän inkenjööri on taas miettinyt? Sijainnin muuttumisen vielä tajuaisi, mutta kello... Kai nyt jonkinlaisen varmennuspariston olisi voinut laittaa.

Ilkka

kala

Lainaus käyttäjältä: iosainio - 15.01.2007, 21:44:00
Tarkentaisitko hieman noita yhteystietoja.

Ilkka

Eikö sinulla ole sitä käyttöohjetta ?
Siellä ne tiedot on, viimeisellä sivulla...  ;)

kala

Lainaus käyttäjältä: iosainio - 15.01.2007, 21:44:00

Lounaisrannikolla ei kovin montaa kertaa ole viime aikoina tähtitaivas ja oma aikataulu yhtyneet, mutta kyllä muutamien kokeilujen perusteella referenssit löytyvät. Hölmö ominaisuus on se, että ellei referenssi ole näkyvissä, seuraavaa vaihtoehtoa ei voi valita suoraan, vaan autostar tyrkyttelee omat vaihtoehtonsa jotka pitää kukin ensi käydä läpi. Muutenkin olisi helpompi jos voisi vain valita luettelosta sopivan tähden ja komentaa sinne.

Heittoa kohdistuksiin aiheutuu noiden väljien matoruuvien asetuksista. Kun ensin putken kohdistaa, pitää vielä tässä yksilössä deklinaatiota hieman kohentaa ennen seurannan aloitusta. Muuten on kohde heti ensimmäisen moottorin liikkeen jälkeen pielessä.

Onkohan sulla tuossa kapulassa jotain vikaa? Eihän moottoreita tarvita ennen viimeistä enteriä. Joissakin kirjoituksissa on mainittu heikkojen patterien tai viallisen moottorin aiheuttavan virheilmoituksia. Sinulla kuitenkin virhe ilmaantuu jo ennen moottorien käyttöä(kö)?

Harmillinen piirre kapulassa on se, ettei se pidä aikaa muistissa vaan sen joutuu joka kerta aluksi naputtelemaan sisään vaikka sijainti säilyykin. Mitähän inkenjööri on taas miettinyt? Sijainnin muuttumisen vielä tajuaisi, mutta kello... Kai nyt jonkinlaisen varmennuspariston olisi voinut laittaa.

Ilkka


Tarkoitin, että hakeeko se referenssi tähdet vaikka olohuoneessa, eihän sen oikeasti tarvitse mitään nähdä...  ;)

Minä ymmärsin, että "Align" valikosta voi valita "easyn" tilalle "one star" tai double", ja silloin saa itse valita
tähdet minne kohdistetaan.

Siis kun minä käynnistän sen, niin ensin tulee aina kellon määritys yms. (mikä todellakin pitäisi olla jonkun patterin takana)
Mutta sitten, kun etsitään referenssi tähtiä ja tulee parin sekunnin jälkeen "moton failure", ja siitä pääsee vain
yrittämään uudelleen moottoreita samalla tuloksella. Valikkoihin en pääse, tai sitten en tajua miten.
Resettikään ei ohjeitten mukaan onnistu...

Ohjeetkin on vielä selkeät, ja suomeksi...  ;)






iosainio

Kiitos kala, olipa ovela paikka yhteystiedoille  :)

Hakeehan se olohuoneessakin, ei se sitä tiedä mitä valoa putken läpi tulee. Tosin kattolamppu ei välttämättä ole oikealla kohdalla, eikä katto ole lasia. Joten ulkona tuo on pitänyt tutkia ja siellä homma on toiminut.

Ja tuon kohdistustähdenkin valinnan neuvo löytyi käyttöohjeista! One star / two star. Nyt pitää varmaan taas istua lukemaan kunnolla.

Oletko katsellut ulkomaalaisia sivuja ja niiden kirjoituksia tuosta motor failuresta? Noissa on ollut aika monenlaisia tarinoita ja monet niistä ovat sovellettavissa, vaikka onkin muusta Meaden putkesta kyse. Kuitenkin niissä on samoja moottoreita ja ohjauskapuloita.

Nuo suomen kieliset ohjeet antavat kivan kielioppisäväyksen, ainakin mun kappaleessani on saksalaisia termejä esimerkeissä, vaikka muuten valikko-ohjeissa on lontoota.

Ilkka

Pentti Karvinen

#10
Tervehdys,

Olen hiukan harkinnut tämän putken hankintaa. (Osa syynä Lidlin tarjous 8.2 to - 199,90 eur)  Olen lukenut putkesta Tähdet ja avaruus 2/2006 artikkelin. Muutama asia kaipaa kuitenkin vielä varmistelua. Mikäli joku voisi varmentaa olenko ymmärtänyt asiat kohdalleen.

1) Ohjauskapula on karvalakki malli (#494).
2) Putkeen saa tietokeohjauksen erikseen hankittavalla kaapelilla (#506).
3) Samainen kaapeli tarvitaan mikäli ohjauskapula (Autostar #494) päivitetään.

Kysymyksiä.

1) Onko ko. putki (ETX-70) käytettävissä "käsikäyttöisenä", mikäli sähköä ei ole saatavilla?
2) Onko kaapelia (#506) saatavissa kohtuu hinnalla Suomesta?
3) Olisiko kuitenkin kannattavampaa hankkia "fiksumpi" Autostar ohjauskapula (#497)?
4) Edellämainitun ohjauskapulan (#497) kanssa riitäisi RS-232 kaapeli?
5) Onko tietoa, miten pitkiksi ohjauskapulan/tietokonen piuhat voi jatkaa?

Kaikki  käyttökokemukset ovat myös tervetulleita. Kiitos mielenkiinnostanne.

EDIT:

Nyt vasta huomasin, että "Uusi kaukoputki go-to jalustalla 199€ ja paljon muuta!" threadi koskee tätä samaa aihetta. Sieltä selvisi, että voi käyttää tarvittaessa "käsikäyttöisenä".
Pentti Karvinen / Rauma

Arcade

1) Onko ko. putki (ETX-70) käytettävissä "käsikäyttöisenä", mikäli sähköä ei ole saatavilla?
- On, tosin hankalaa. Aja paristoilla, jos et akkusähköä jostain syystä voi käyttää.

2) Onko kaapelia (#506) saatavissa kohtuu hinnalla Suomesta?
- Lienee kallis jos jostain saat

3) Olisiko kuitenkin kannattavampaa hankkia "fiksumpi" Autostar ohjauskapula (#497)?
- 160 e uusi Suomessa... Ebaystä löytää tuurilla hieman edullisemmin.

4) Edellämainitun ohjauskapulan (#497) kanssa riitäisi RS-232 kaapeli?
- Kyllä vaan, kolme narua riittää

5) Onko tietoa, miten pitkiksi ohjauskapulan/tietokonen piuhat voi jatkaa?
- Mulla on 15 metriä ETX90:ssä ja hyvin pelaa. Vahvistimilla saa vaikka kilometrin

Kaikki  käyttökokemukset ovat myös tervetulleita. Kiitos mielenkiinnostanne.
- 494:ää ei kai voi päivittää. Veikkaisin ettei päivitys 497:ään ole kannattavaa.

portsu73

Tulipa eilen haettua kyseinen putki. Pienten testien jälkeen moottorit toimii, mutta kapula menee välillä mykäksi. Joko se pimenee kokonaan tai ei enää reagoi mihinkään nappiin. virrat pois ja taas pelittää. Täytyypä soitella tonne serviceen.

2) Onko kaapelia (#506) saatavissa kohtuu hinnalla Suomesta?
Nikkarituotteesta saa 55€ hintaan kaapelin ja softan. Tulee vasta viikolla 12-13.
http://www.nikkarituote.fi/kauppa/product_info.php?products_id=841

Vaasan lidlistä kaikki kolme hävisi heti yhdeksältä.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

okl

Onneksi olkoon! Hankin saman putken 50 euroa sitten eli ennen joulua. Lähetin paketin samana päiv?nä sinne service centeriin ja sain takaisin pyhien jälkeen. Ei ollut kuulemma käynyt Saksassa asti kuten yleensä - kapula ja putki oli vaihdettu. Nyt toimii ihan mukavasti yhden tähden kohdistamisella. Mietin mahdoinko itse aiheuttaa kohdistamisongelman, kun olin ensialkuun ladannut kummatkin okulaarit ja kohdistamishaussa putki jäi toisesta kiinni moottorien j??dess? jurraamaan. Nyt putki suuntautuu kohdistuksessa oikealle korkeudelle, mutta sivusuunnassa on jonkinasteinen heitto. Mutta kun ensimmäiseen tähteen on saanut kohdistettua, löytyvät kohteet jatkossa.
Löytämäsi #506 vaikutti edulliselta siihen nähden mitä netissä olen nähnyt.

portsu73

Meinasin ensin, että rakentelen itse. Mutta pitäisi ruveta elektroniikkaa laittamaan väliin, niin jätän väliin.
Tässä kuva kaapelin elektroniikasta.
http://24.237.160.4/files/astronomy/Autostar/506_cable/05040005.jpg
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530