Syksy tulee, kuvausvälineistön hankinta

Aloittaja LK, 19.07.2010, 17:20:19

« edellinen - seuraava »

LK

Hei!

Eli, minkälainen olisi monikäyttöinen, pienehkö ja helposti liikuteltava teleskooppi kuvaamiseen?

Olen ajatellut seuraavia kuvauskohteita harrastusmielessä,

1) Aurinko (suotimet ovat tyyriitä, mutta todellakin sen arvoisia)
2) Kuu
3) Planeetat, asteroidit ja komeetat

Eli pääasiassa varsin kirkkaita kohteita, himmeitä kohteita kun pääsen sitten tarkastelemaan kelien salliessa tuolla valosaavilla.


Lisäksi kaipailisin vähän vinkkiä tallennusvälineen hankintaan, siis kameran hankintaan.


Kannattaisiko hankkia digijärkkäri, vai ehkäpä mustavalko CCD kamera? Väri CCD kamera toki olisi paras, mutta käsittääkseni nämä ovat myös melkolailla tyyriitä. Mitenkäs ihan perinteinen, webcam? Miten laadukasta jälkeä nykyaikaisilla webbikameroilla saa?

HEQ5 jalustaksi, ilman goto ominaisuutta, kuvauskohteet joita olen ajatellut kuvata kyllä löytyy melkolailla varmasti ilman goto ominaisuuttakin.

Vinkkejä hyväksi todetuista kamera+putki yhdistelmistä otetaan vastaan!

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Tane

 Tosiaan oli ehkä samassa tilanteessa edellistä syksyä aloiteltaessa.Ihan hyvin pääsi alkuun Sky-Watcher ED-80 linssiputkella ja käytetyllä digijärkkärillä ja jalusta tuota luokkaa kuin mainitsit.Onhan neuvottu myös kuvaamaan pelkällä kameralla ja objektiivilla.Minulle joka ei tietänyt miten pitkälle harrastus kantaa,tuollainen vähä "varovainen"aloitus oli parempi.
Celestron C14,

Timpe

#2
Lainaus käyttäjältä: Tane - 20.07.2010, 22:44:09
Ihan hyvin pääsi alkuun Sky-Watcher ED-80 linssiputkella ja käytetyllä digijärkkärillä ja jalusta tuota luokkaa kuin mainitsit.Onhan neuvottu myös kuvaamaan pelkällä kameralla ja objektiivilla.Minulle joka ei tietänyt miten pitkälle harrastus kantaa,tuollainen vähä "varovainen"aloitus oli parempi.

Tästä paketista ihan samaa mieltä eli se sopisi todella hyvin tuohon tarpeeseesi ja tähtikuvaustouhun opetteluun :smiley:
Edit: Jatkan vielä perusteluilla eli jos kaipaat helposti hallittavaa kuvaussysteemiä, niin HEQ5 + 600mm polttovälinen linssiputki on tällainen yhdistelmä. Kamerana kokonaisedullisin ratkaisu on digitaalijärjestelmäkameran (rungon) hankinta. Lisäksi tarvitset rungolle ajastin-kaukolaukaisimen (Esim. DealExtremen "kiinalais-klooni-kapula" käy hyvin) ja kuvatasosovittimen tuolle kamerarungollesi (esim. Teknofokus myy näitä täällä).
- Timo Inkinen