Raskaamman sarjan jalustoja

Aloittaja einari, 08.01.2007, 13:05:32

« edellinen - seuraava »

einari

Teleskop-Servicestä saa näitä hiukan järeämmän luokan jalustoja joissa näyttää olevan aika hyviä speksejä:
http://www.teleskop-service.de/vorschauhersteller/montierung/Montierungenmassiv/montierungmassiv.htm

Harmi kun noista kaikista ei ole englanninkielisiä sivuja.
Ei taida olla mitään havaintoja noista jalustoista (paitsi tietysti tunnetummista Celestronin CGE:stä, ja Vixenin Atlux:sta) ?
___
Tapio

PetriKe

10micronin kotisivut englanniksi täällä:
http://www.10micron.com/english/homepage-eng.htm

Itse harkitsin em. jalustaa pitkään, mutta on samaa hintaluokkaa kun AP ja aivan sen kopio. AP:lla laajempi käyttäjäkunta ja sitä kautta parempi tuki.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Meade-mad

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Juha-Matti Penttilä

Onpa eräs ulkomainen tähtiharrastaja tehnyt itse raskaan sarjan jalustoja sekä kaukoputkia.

Ei taida kauppojen hyllyiltä löytyä samanlaisia.

http://www.heavensgloryobservatory.com/
http://www.heavensgloryobservatory.com/atm_gallery.htm

Osaisinpa itse tehdä, tai edes suunnitella kunnon jalustan.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

einari

Tuosta 10micronin jalustasta oli englannkielistä juttua myös TS:n englanninkielisillä sivuilla.

Mutta luulis että tämä Vixenin Atlux olis ainakin tunnettu ja laadukaskin merkki.
Lisäksi mulle oli uutuus Vixenin Gajax. Luulis olevan kohtuujalusta mutta hintaakin päälle 10 kiloeuroa.
http://www.teleskop-service.de/Vixen/Montierung/Montierung.htm#Gajax

Tottakai olis hienoa jos olis tommoinen laadukas/hinnakas jalusta mutta toisinaan miettii että miksi ajella Mersulla kun Opelillakin pääsee perille.
Eli jos on jalusta joka kestää putkikuorman ja siinä on autoguideri niin mitä sillä kalliimmalla jalustalla saa lisäarvoa ?
___
Tapio

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: einari - 08.01.2007, 15:26:40
Eli jos on jalusta joka kestää putkikuorman ja siinä on autoguideri niin mitä sillä kalliimmalla jalustalla saa lisäarvoa ?
Kalliimpi jalusta tottelee paremmin autoguideria. Kaikissa jalustoissa esiintyy jaksollista virhettä seurannassa. Halvoissa jalustoissa esiintyy lisäksi satunnaisia seurantavirheitä, joita autoguiderilla ei saa helposti pois.

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 08.01.2007, 16:55:03
Kurkista tuonne niin huomaat että Mersumiehillä on ihan oma maailma jossa ei kyseenalaisteta Mersulla ajamisen mielekkyyttä.
http://www.mersuforum.net/forum/
[lyh]
Kaizu

Kohta joutuvat kyseenalaistamaan, mikäli tämä Taloussanomien uutinen pitää paikkansa:

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=102&news_id=200622753
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=22255

"Mercedes Benz -autojen vamistus on mahdollisesti siirtymässä Venäjällä Ladan valmistajan tehtaalle."

Mahdollisesti, huhuahan tuo on, mutta nykyään voi tapahtua mitä vain  ;)  Enpä hämmästyisi, jos vastaavaa tapahtuisi
optisella alalla.  Lomolle, Intes-Microlle ja Talille löytyisi varmasti ulkomaisia omistajia tai ainakin ulkomaista alihankintaa.
Mistä nykyään tietää mistä tuotteet tulevat?  Ikea myy Laatokan rannalla Lahdenpohjan vaneritehtaalla valmistettuja huonekaluja
ilman, että ostajilla on mitään hajua valmistusmaasta.

Jorma M.
Kangasala

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 08.01.2007, 19:29:51
Enpä hämmästyisi, jos vastaavaa tapahtuisi
optisella alalla.  Lomolle, Intes-Microlle ja Talille löytyisi varmasti ulkomaisia omistajia tai ainakin ulkomaista alihankintaa.
Mistä nykyään tietää mistä tuotteet tulevat? 

Eihän tuossa mitään uutta ole. Lomo tekee jo nyt esimerkiksi TMB:n apo-linssit.

Mutta ettei ihan aiheesta eksyttäisi (jalustat), niin tästä kuvasarjasta ainakin näkee, missä Takahashin jalustoja tehdään ja miten.

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: einari - 08.01.2007, 15:26:40
Eli jos on jalusta joka kestää putkikuorman ja siinä on autoguideri niin mitä sillä kalliimmalla jalustalla saa lisäarvoa ?

Laatua ja sitä kautta ongelmatonta käyttöaikaa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: petrike - 08.01.2007, 20:03:45
Laatua ja sitä kautta ongelmatonta käyttöaikaa.
Yes, näin se on.
Olen seurannut takaoven kautta mitä ongelmia on ollut tiettyjen kaukoputkien (Meade yms.) ja erityisesti niiden jalustojen mekaanisen kestävyyden suhteen.
Toimivat, kunnes tulevat ensimmäiset talvikelit, jolloin lämpötila sahaa useana päivänä +-0 -rajan molemmin puolin, ja oikein kunnolla
edestakaisin, ja päälle tulee vähän -20 asteen pakkasta.
Meade ym. halpisjalustat tökkivät, koska ne on suunniteltu halvimmalla mahdollisella tavalla ajatellen tärkeintä markkinointialuetta eli "48 states" (=Continental USA).
Laitteet toimivat siellä, mutta täällä Alaskan korkeudella tuleekin ongelmia.
Myyntihinta näyttää alhaiselta, mutta ...  :o

Ammattiastronomit eivät suotta maksa 5-10 -kertaisia hintoja jalustojen ja mekaniikan toimivuudesta.  He eivät voi luottaa siihen, että halpisjalusta toimii tai sanoo yllättäen sopimuksen irti mitattaessa kaksoistähden muuttuvan komponentin kirkkautta, jos lämpötila laskee alle -15 asteen.

Jorma M.
Kangasala

PS. Foorumilla aikaisemmin esillä ollut jalusta Tal MT-3S on siitä hauska, että siinä ei ole autoguidausta. Siperian Novosibirskissä valmistettu jalusta toimi silti aivan moitteettomasti viime talvena -20 asteen pakkasessa.

Horus

Joo. Yhdyn kyllä edelliseen mielipiteeseen. Eli Härkämäellä oli aikoinaan "Lada" (eli juuri mainittunakin ollut Meaden perushaarukkajalusta) ja vaihdoimme sen Mersuun (eli Paramount ME:hen) ja täytyy sanoa, että en kyllä enää hevillä vaihtaisi takaisin alkuperäiseen jalustaan. Paramountti on toiminut aina moitteettomasti eikä se ole kertaakaan (tietääkseni) tiltannut. Olen itsekkin käyttänyt sitä yli 20 asteen pakkasessa ja siinäkin lämpötilassa se surraa ja pyörii ihan samalla varmuudella ja tarkkuudella kuin 15 asteen lämmössä. Ja ennen kaikkea se seurannan tarkkuus. Siinä se vasta ero onkin ja varsinkin kuvauksen kannalta se on ehkäpä se tärkein jalustan ominaisuuus. Nyt ei voikkaan enää syyttää jalustaa, jos kuvat epäonnistuvat, vaan vika on käyttäjässä. Eli ei se nyt ihan sama ole millainen jalusta on. Kaikki jotka ovat "pelanneet" kaukoputkien kanssa voivat varmaan yhtyä siihyen mielipiteeseen, että jalusta on kaukoputken tärkein osa. Vaikka putki ja optiikka olisi kuinka hyvää laatua tahansa, niin se yhdistettynä huonoon jalustaan saa aikaan huonon havaintokokemuksen.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

Juha R

Lainaus käyttäjältä: juippi84 - 08.01.2007, 14:15:31
Onpa eräs ulkomainen tähtiharrastaja tehnyt itse raskaan sarjan jalustoja sekä kaukoputkia.

Ei taida kauppojen hyllyiltä löytyä samanlaisia.

http://www.heavensgloryobservatory.com/
http://www.heavensgloryobservatory.com/atm_gallery.htm

Osaisinpa itse tehdä, tai edes suunnitella kunnon jalustan.

Olipas USKOMATTOMIA kuvia  :o :o