IC 4665

Aloittaja khaos, 12.05.2010, 10:34:11

« edellinen - seuraava »

khaos

Hei kaikki

Varsin valoisalta taivaalta bongattu avoin joukko IC 4665, joka on käärmeenkantajassa. Sääolot oli +4°C, puolipilvistä, rjm 3,5.
Kevään viimeinen piirros, mutta havaintokausi jatkuu toivottavasti läpi kesän pimennysmuuttuja Epsilon Aurin merkeissä.

Vaikutelma tähtikuviosta on kukka ja jos katsoo tarpeeksi tarkkaan niin skorpiooni on menossa kohti kassiopeiaa  :wink:

12.05.2010 0:55, 1°, M200/1200, 48x


-khaos
Kim Pukero

SkyWatcher Skyliner 200/1200

Never

Sopiva kohde vaaleaan kevätyöhön!

Muutama ajatus heräsi: JPG-pakkaus tekee vähän hallaa piirrokselle kun rupeaa tuo ylimääräinen rakeisuus lisääntymään. Myös nuo kumitusjäljet näkyvät aika selvästi, jotka saa helposti pois jos on jonkinlainen kuvankäsittelyohjelma.

Itse löysin kohteen ensi kertaa 15x70 kiikareilla 5.4.1999, 1.57 ja sen jälkeen on tullut muutama kerta kohdetta katsottua ja piirrettyä vuosien varrella. Viimeisin oli 14.4.2010 120mm Sky-Watcherilla katsottuna. 3 asteen näkökentällä kohde oli vaivoin sopivan kokoinen piirrettäväksi :grin:

/Jake

khaos

Jep on hiukan rakeinen, tuollaisena se tulee skannerista, pitäs varmaan perehtyä hieman skannerin sielun elämään ja hommata joku käsittelyohjelma.

Vähäisen OC kokemukseni perusteella sain tuosta IC4665:sta sellaisen vaikutelman että oli hiukan Melotte 111 kaltainen, jota tulin katsoneeksi vuosi sitten kiikareilla. Sehän näkyy jopa paljain silmin.
(syrjäsilmällä itse sitä katsoin kun ei ollut laseja päässä, se näytti sumulta)

Täytyy! katsoa tätä ic4665 uudestaan vuoden päästä, hiukan aikaisemmin, huhtikuussa, millloin on vielä suht pimeätä, silloin siitä varmasti irtoaa enemmän.

-khaos
Kim Pukero

SkyWatcher Skyliner 200/1200

Never

Lainaus käyttäjältä: khaos - 12.05.2010, 16:59:04
Jep on hiukan rakeinen, tuollaisena se tulee skannerista, pitäs varmaan perehtyä hieman skannerin sielun elämään ja hommata joku käsittelyohjelma.

Pistää vaan suoraan gif:nä niin ei tule noita jpg:n pakkausongelmia. Kuvankäsittelyssähän on tietysti aina se kuinka paljon sen kanssa jaksaa hifistellä. Itse yritän katsella että tausta on valkoinen ettei jää turhia värejä ja muita skraiduja.

/Jake