Teflon-sprayta matovaihteeseen?

Aloittaja Tomu, 09.05.2010, 21:23:48

« edellinen - seuraava »

Tomu

Terve!

Vihdoinkin alkaa kotikutoinen jalusta olla toimintakunnossa (näin kesän alla tietenkin). Vielä tosin pitäisi löytää Salmen Jussin valmistamaan matovaihteeseen (alumiininen hammaskehä, messinkiruuvi) sopiva voiteluaine. Onko kellään foorumilaisella kokemusta/tietoa toimisiko teflon-spray tässä käyttökohteessa? Ajattelin, että alumiinihammastuksen voisi suihkia teflonilla ja jättää messinkiruuvin koskematta. Tuleeko täysi susi vai toimisiko?

Tarkoituksena olisi löytää jokin hyvin vaihteessa kiinni pysyvä aine, koska matovaihteella ei ole minkäänlaista suojakuorta tms. ja siten se on omiaan likaamaan paikkoja. Tuumin, että teflon-spraylla vaihteeseen jäisi sopivasti kerros voiteluainetta, joka ei valu pois.

-Tero
Tero Tomukorpi

Tikkis

Lainaus käyttäjältä: Tomu - 09.05.2010, 21:23:48
Tarkoituksena olisi löytää jokin hyvin vaihteessa kiinni pysyvä aine, koska matovaihteella ei ole minkäänlaista suojakuorta tms. ja siten se on omiaan likaamaan paikkoja. Tuumin, että teflon-spraylla vaihteeseen jäisi sopivasti kerros voiteluainetta, joka ei valu pois.
Saattaa olla että suihkemuotoinen voiteluaine on liian ohutta kestääkseen tarpeeksi pitkään. Hieman paksumpi, ominaisuuksiltaan vastaava voiteluaine voisi olla tuohon käyttöön parempi. Amerikkalaista PTFE-pohjaista SuperLube-voiteluainetta pidetään yhtenä tämän lajityypin parhaimmista edustajista. Sitä on saatavana niin suihkeena, öljynä kuin rasvanakin. Ainetta saa ainakin maahantuojalta, joka on Heletec Oy, Helsinki.

Tikkis
Itse koottu 480 mm, f/9 Apokromaatti moottorijalustalla,  Sky-Watcher Black Diamond ED 120 linssikaukoputki Giro ALtAz -jalustalla.

Kaizu

Suosittelen suojaamaan matoruuvin ja hammaskehän kosketuskohdan ainakin laskeutuvalta pölyltä. Pöly tarttuu voiteluaineeseen ja aikaa myöten pilaa voiteluaineen ja kuluttaa vaihdetta. Suojukseen voi laittaa harjan tai muun pyyhkimen puhdistamaan matoruuvista roskat ennen kuin ne pääsevät hammastuksen väliin. Olen myös kuullut Superlubea kehuttavan. Itselläni on käytössä toisen merkkinen teflon-rasva. Sille myös luvattiin laaja toimintalämpötila-alue eikä se toistaiseksi ole vielä pakkaseen hyytynyt.

Kaizu
Kai Forssen

Tomu

Tikkis, tuosta SuperLubesta lueskelinkin tältä foorumilta, mutta jotenkin minulle jäi sellainen käsitys, että se jättäisi vaihteiston vähän turhan "rasvaiseksi" minun käyttötarkoitukseen. En sitten tarkemmin tiedä, kun en ole livenä nähnyt. Yksi vaihtoehto olisi toki suojata matovaihde, jolloin se ei likaisi paikkoja. Onko sinulla tietoa millaisen kalvon tuommoinen SuperLube spray jättää?

Kaizu, täytyykin vielä lisätä tuollainen suojus/harjasysteemi. Tuohon matoruuvin alustaan saakin sopivasti saranoitua suoja/harjaläpän, jonka voi säätöjen/puhdistuksen ajaksi kääntää sivuun. Samalla vaivalla voisi tekaista koko hammastukselle irroitettavan suojan säilytyksen ajaksi.

-Tero
Tero Tomukorpi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Tomu - 10.05.2010, 13:30:18
Tikkis, tuosta SuperLubesta lueskelinkin tältä foorumilta, mutta jotenkin minulle jäi sellainen käsitys, että se jättäisi vaihteiston vähän turhan "rasvaiseksi" minun käyttötarkoitukseen. En sitten tarkemmin tiedä, kun en ole livenä nähnyt. Yksi vaihtoehto olisi toki suojata matovaihde, jolloin se ei likaisi paikkoja. Onko sinulla tietoa millaisen kalvon tuommoinen SuperLube spray jättää?

Autotallista löytyy vielä tuota SuperLube teflon spraytä ja sen kalvosta voin sanoa, ettei se ole ainakaan rasvainen. Kun tuota suihkuttaa metallille, se näyttää sisältävän jotain liuotinta/ponneainetta, joka haihtuu hetken kuluttua pinnalta pois jättäen tehoaineen pintaan. Pinnalle jää siis sellainen ohut kalvo tuota teflonia, joka tuntuu sormissa normaalin teflonin liukkaalle. (Vaikutelma aineen käyttäytymisessä on hiukan saman tapainen, kun suihkuttaa silikonisprayta johonkin, vaikka tehoaineet ovat erilaisia.) SuberLuben jäljiltä pinta jää kuitenkin "kuivaksi" ja se muodostuva teflonkalvo on varsin ohut. Tämän vuoksi olenkin suosinut matovaihteessa tuota SuberLuben teflon-rasvaa, joka on tuubi-tavaraa ja selvää "vaseliinia". Gemini G41 toimi hyvin viime talven noin -25°C saakka, vaikka jalusta oli ulkosalla koko talven (tätä kylmemmässä en käynyt kokeilemassa)  :smiley:

PS. Ai niin, tuohon JS:n härdeliin se teflon-spray voisi olla hyvinkin sopiva aine, koska tuota matovaihdetta ei pyöritellä millään goto-nopeudella ja näin sen kulutuskestävyys olisi riittävä (+ olisi ainakin helppo lisätä tarpeen mukaan).
- Timo Inkinen