Talven säät

Aloittaja sakari, 06.01.2007, 23:08:32

« edellinen - seuraava »

sakari

Hyvän kelin aloittelevana tähtiharrastajana mietin, onko tänä talvena ollut erikoisen huonot havaintokelit vai mikä tässä
mättää, kun tuntuu ettei tähtiä ole nähnyt juuri lainkaan ? Aina tuntuu olevan jotain sumua tms. ilmassa.
Onko ollut erityisen huono kausi ?

Never

Niin nämä Suomen talvikelit on vähän mitä on ja yleensä pilvisiä. Vasta kun kunnon korkeapaine pakkasineen pääsee maan päälle hommat paranevat. Epätavallisen lämmin on kyllä ollu, toisaalta nyt kun ei ole lunta, on valosaasteen määräkin vähäisempi. Jää nähtäväksi tuleeko kunnon talvea ollenkaan tänä vuonna. Itse olen ollut havaitsemassa viimeksi 15.12. Välissä on kyllä ollut selkeää mm. tänään mutta kuuhan siellä häiritsee joten ei viitsi mitään oikein tosissaan yritellä paljain silmin.

/Jake

Celest1al Sphere

Mun mielestä tää talvi on kelien suhteen ollut aika normaali, mitä nyt on vähän tavanomaista lämpimämpää ollut. Harvoin talvella mitään huippukelejä edes on..kunnon pimeä havaintopaikka kaukana taajaman valoista, ja johan alkaa tähtiä näkyä!

Markus

Toissatalvena, kun aloittelin harrastustani, oli taivas ummessa koko tammikuun ja vielä alkupuolen helmikuustakin. Yritä siinä sitten opetella yhtään mitään! Kyllä se taivas kuitenkin lopulta aukeni, ja niin se aukenee tänäkin talvena. Parempia kelejä odotellessa voi kuivaharjoitella vaikka Stellariumilla: http://www.stellarium.org/. Sillä on oivallista opetella tähtikuvioita, kun tähdistöjen nimet ja tähdistöviivat saa halutessaan näkyviin tai pois ym.

-- Markus