Aloittelevan RAW-kuva M31:stä

Aloittaja TuRe, 02.05.2010, 17:19:02

« edellinen - seuraava »

TuRe

Kuten tuolla Aurinko- kuvin puolella totesin, olen kuvannut vajaa 6 v, enkä ole paljoakaan niitä julkaissut niiden vaatimattomuuden takia. Kerran sain Foorumilta tipsin siirtyä RAW- kuviin, sillä niistä saa kuulemma enemmän irti. Se on kuitenkin jäänyt vähälle, koska niiden käsittely on hankalampaa aloittelijan systeemeillä. Ehkä jatkossa paremmin. Oheisena yksi harvoista RAW- kuvistani (Can 300D, Newton200f5 16x20s RAW Iso800), jonka olin ottanut. Olisi saanut olla pidempiä nuo osavalotukset ja kamera paremmassa asennossa.

Tuomo Repo

naavis

Hyvältähän tuo näyttää! Parempi kuin kaikki omat M31-kuvani. :P Syksyllä sitten uusi yritys Andromedan kanssa. Ainakin DS-kuvien kanssa raakakuvien käyttö on ihan ehdoton vaatimus.

SALOMONI

mikä putki sullon käytössä?

TuRe

#3
Tuo kuva oli otettu Newton 200/1000 mm, kuten tekstistä ilmenee. Nykyisin yritän lyhyemmillä polttoväleillä. Tuo mainittu 200/1000 mm putki on mielestäni todella hyvä myös kuvauksessa, mutta vaatii jo kalliimman jalustan, vähintäin HEQ 5 tai 6 - tasoisen ja ulkopuolisen, tarkan seurannan, että pääsee pidempiin osavalotuksiin.
Tuomo Repo

TuRe

Tarkennuksena tuohon Newtoniin, minulla oli tuohon aikaan  Dobson, johon olin tehnyt kuvausta varten JS:n jalustan mallisen moottoriseurannan. Se oli tukeva rakenteeltaan ja  sillä sai 20-30 s osavalotuksia, vaikka pohjoissuuntaus olikin "vähän sinne päin".
Tuomo Repo