Tänään sain jokin aika sitten tilaamani Baader Solar Continuum -suodattimen (koko 1,25 tuumaa) perille, mutta samantien ilmeni ongelma. Heti aluksi päätin kokeilla suodattimen kiinnittämistä okulaariin, mutta suodatin ei jostain syystä sovikaan käyttämääni 25mm okulaariin. Okulaari ja suodatin ovat kyllä halkaisijaltaan samaa luokkaa, mutta suodatinta ei jostain syystä pysty kiinnittämään okulaariin. Suodatin vain ei kierry okulaarin kierteisiin, vaan se on hieman "löysä" eikä kiinnity ollenkaan. Teenköhän jotain väärin vai mistä tämä johtuu? Tarvitaanko suodattimen kiinnittämiseksi jonkinlainen sovite?
Tämä on ensimmäinen okulaariin kiinnitettävä suodatin, jonka olen hankkinut, joten kokemusta minulla ei näistä entuudestaan ole.
Käyttämäni okulaari on kaukoputkeni mukana tullut. Putki on edullinen "markettiputki", merkki Visiomar StarRacer 60/700. Okulaarin merkistä minulla ei ole varmaa tietoa. Voisikohan olla, että okulaarini ei ole standardien mukainen? Minulla on toinenkin putkeni mukana tullut 9mm okulaari, mutta suodatin ei sovi siihenkään.
Uutta okulaaria en mielelläni lähtisi ostamaan, koska ne ovat kohtuullisen kalliita. Onko siis mitään keinoa saada suodatin kiinnitettyä okulaariin?
Viestin liitteenä on kuva käyttämästäni okulaarista. Kyllä tuossa ainakin kierteet on. Ja ymmärtääkseni suodatin olisi tarkoitus kiertää noihin kuvassa näkyviin kierteisiin. Olenko oikeassa?