CCD-kameran flatit

Aloittaja jmantyla, 22.04.2010, 18:56:51

« edellinen - seuraava »

jmantyla

Vähäjärven dslr-tapaamisessa selvisi hyvin miten flatit otetaan digijärkkärillä Av-modella.
Mutta mitenkäs saa kunnolliset flatit Ccd-kameralla? Atik 16HR:lla otin ne harmaata taivasta vasten valkoisen mattamuovin läpi mahdollisimman lyhyillä valotusajoilla 5-7 kpl eri suuntauksin.
Mutta Atik 383L:llä sama temppu ei onnistukaan. Kun laitan kameran tai putken eteen valkoisen mattamuovin ja otan sameaa taivasta vasten flatteja, ne eivät toimi DSS:ssa eikä Registax 5:ssä. Ei vaikka pinoaisi Registax 5:llä masterflatin.
Siis mikä olisi sopiva valotusaika flattien ottamiseen valkoisen mattamuovin läpi CCD-kameralla? Montako kuvaa kannattaa ottaa? Miten ne oikeaoppisesti pitäisi pinota masterflatiksi esim. Registaxissa?

Jorma M.
Kangasala

J-P

Hei,

Tärkeää fläteissä on, että singaalia on tarpeeksi ja se pysyy kameran toistokäyrän lineaarisella osalla.
Nyrkkisääntönä n. 30% -50% kameran maksimikapasiteetista. Itse käytän n. 25.000-30.000ADU arvoa.

Richar Crispin testien mukaan optimimäärä olisi n. 17kpl. , tämän jälkeen S/N paranee hyvin hitaasti, itse kuvaan yleensä Ventin, eli 21 flattia.
Lyhyt valotusaika ei ole erityisen suotavaa, varsinkin jos on kyseessä sulkimellinen kamera. Tyypillisen flatin valotus on minulla n. 10s.
(Linjafiltterit syövät valoa)

Masterflat, dark ja Bias pinotaan yleensä Median tekniikalla tai "Clip Min/Max".
Tärkeää on vähentää flateista Bias master, tai vaihtoehtoisesti Flat dark, itse käytän Biassia.
Biasruutuja kuvaan yleensä n.100kpl. Se ei vie liikaa aikaa ja käytän samaa biasmasteria n. puoli vuotta, jos kameran asetuksiin/ajuriin ei tule muutoksia.

J-P