Jupiter kaudella 2010

Aloittaja Julius, 10.04.2010, 16:12:33

« edellinen - seuraava »

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 22.10.2010, 17:40:19
Kiitos. Kuvia on pinottu 358 kappaletta. Otin videon jonka mitta oli jotain 30 sekuntia. Kuvia kuitenkin piti poistaa aika paljon alusta ja lopusta kun käynistin video kuvauksen ja lopetin sen, koska kuvat oli epätarkkoja tärinän takia.

Vinkkinä, että kannattaa käyttää viivelaukaisua. Silloin pääset alkutärinöistä eroon.  :smiley:

TT

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 22.10.2010, 13:08:00
Jupiter viime yönä. Putkena skymax 102 ja jalusta synscan az goto, kamerana powershot a490.
Aivan upea! Skymax 102 osoittaa parhautensa.  :cool:

EDIT: Puolen tunnin sisällä olisi GRS tarjolla, kun vaan eivät pilvet ehättäisi liian aikaisin.
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

avanti

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 22.10.2010, 17:40:19
Stellariumista näkee kyllä kuiden asennen mutei planetan.

Miten niin ei näe Jupiterin asentoa? Mitä olen usein tarkastellut Jupiteria ja sen kuita Stellariumilla, välillä se näyttää myös suuren punaisen pilkun sijainnin. Otaksun tämän ohjelman olevan ajan tasalla itse planeetankin suhteen. Vaikka sitä se ei tiedä että Jupiterilla onkin nykyään vain yksi leveä tumma vyö.

(Kun olen katsellut tätä planeettaa Galileoscopilla ja kiikareillani, ja muulloinkin. Tietysti silloin kiinnostaa varsinkin että mitä kuita näen.)

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

einari

Mahtaako Stellariumissa olla ajantasainen tieto punaisen pilkun sijainnista ?
Se kun ei ihan ole kiinteästi paikallaan.
___
Tapio

TeroP

Lainaus käyttäjältä: einari - 23.10.2010, 10:02:16
Mahtaako Stellariumissa olla ajantasainen tieto punaisen pilkun sijainnista ?
Lyhyt vastaus: ei ole ajantasainen/paikkansapitävä Stellariumissa.

Pidempi vastaus: ei ole tähän mennessä kertaakaan ollut GRS näkyvissä Jupiterin pinnalla silloin kun olen ollut havainnoimassa, ja sen Stellariumin mukaan pitäisi olla näkyvissä.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

Timo Kantola

Timo Kantola

Gronjyr

Huomasin itse, että stellariumissa tuo jupiter pyörii tuon greenwitch ajan mukaan. Eli tällä hetkellä jupiter pyörii kolme tuntia edellä.
Toisin: kun katson sieltä niin, että stellarium klo 21 niin se näyttää missä asennossa jupiter on klo 24.

Vaikka tuo muuten osaakin tuon taivaan oikeassa paikassa ja ajassa näyttää.

En ole kovin tarkkaan tuota seurannut, mutta ainakin itse olen niin muutaman kerran grs:n kuvannut. Ja aina on löytynyt.

Jyrki G
Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi

TT

Lainaus käyttäjältä: Gronjyr - 23.10.2010, 13:56:54
Huomasin itse, että stellariumissa tuo jupiter pyörii tuon greenwitch ajan mukaan. Eli tällä hetkellä jupiter pyörii kolme tuntia edellä.
Toisin: kun katson sieltä niin, että stellarium klo 21 niin se näyttää missä asennossa jupiter on klo 24.

Vaikka tuo muuten osaakin tuon taivaan oikeassa paikassa ja ajassa näyttää.

En ole kovin tarkkaan tuota seurannut, mutta ainakin itse olen niin muutaman kerran grs:n kuvannut. Ja aina on löytynyt.

Jyrki G

Kyllä se on mielstäni ihan oikeassa paikassa näyttänyt ne pinnanmuodot kun on seurailllut marsia ja nyt jupiteria.
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

prototype

#398
Sainpas viimein edullisesti läppärin ja pääsin testaamaan Eos movereciä canon 1000d:lä. sää ei suosinut ainakaan täällä oli melkoisen kovaa väreilyä, mutta tulipahan testattua. Ja mukavinta oli että pääsin etäyhteyden kautta näyttämään myös kavereille mitä putkessa näkyy :D

TähtiJussi

Tuli tuossa viime yönä kuvattua Jupiteria videolle. Pinottuna noin 1000 kuvaa. Vähän pienen kokoiseksi jäi tuo kuva. Pitää jatkaa pinoamista.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Amatööri

"Tuli tuossa viime yönä kuvattua Jupiteria videolle. Pinottuna noin 1000 kuvaa. Vähän pienen kokoiseksi jäi tuo kuva. Pitää jatkaa pinoamista. "

Onko tuossa jotain värivirhettä? punaista päällä ja sinistä alla..  Putki kunnolla jäähtynyt?

naavis

Lainaus käyttäjältä: Amatööri - 24.10.2010, 12:09:05
"Tuli tuossa viime yönä kuvattua Jupiteria videolle. Pinottuna noin 1000 kuvaa. Vähän pienen kokoiseksi jäi tuo kuva. Pitää jatkaa pinoamista. "

Onko tuossa jotain värivirhettä? punaista päällä ja sinistä alla..  Putki kunnolla jäähtynyt?

Registaxilla voi kohdistaa eri värikanavat keskenään RGB Align -toiminnolla.

Pietari

Tältä näytti viime iltana jupiter kello 23:15 aikaan. Kuva ei ole tällä kertaa oikein kummonen mutta erottuu himmeästi punanenpilku. Kuvaamista hankoloitti paljon kova tuuli eikä seeingikään ollut kummonen. Putki skymax 102, jalusta synscan az goto ja kamera powershot a490.

TähtiJussi

#403
Lainaus käyttäjältä: Amatööri - 24.10.2010, 12:09:05
Onko tuossa jotain värivirhettä? punaista päällä ja sinistä alla..  Putki kunnolla jäähtynyt?
Joo. Putki ehti jäähyä vain vajaa 2 tuntia :lipsrsealed:. Hieman huurua oli peilissä kun kuvasin. Pitäisi varmaan viedä putki aikaisemmin ulos.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

einari

Eipä aiheudu värivirhe niinkään siitä että putki ei ole jäähtynyt vaan siitä kun kohde on liian matalalla.
Mutta kuten todettua niin Registaxilla (tai jälkeenpäin jollain kuvankäsittelyllä) voi värikanavat kohdistaa.
___
Tapio