Modatut web-kamerat..

Aloittaja suetzi68, 04.01.2007, 14:57:28

« edellinen - seuraava »

suetzi68

Hei!
Olen aloittelemassa tähtikuvausta ja kiinostusta olisi ropailla jostain web-kamerasta sopiva tähtikamera. Mutta mistä mallista sellaisen saisi tehtyä. Olen kyllä löytänyt esim. Philipsin SPC 900NC mallista ohjeita,mutta olisiko muita modattavia malleja?? Sen ollen ymmärtänyt,että kamerassa olisi hyvä olla ccd-kenno.
???

jmantyla

#1
Jos elektroniikkarakentelu kiinnostaa, parhaat vinkit ja neuvot löytyvät varmasti täältä:

http://www.qcuiag.co.uk/

Mainitsemasi Philips SPC900NC on maineikkaan ToUcamin seuraaja ja tätä nykyä ainoa Philipsin kamera, jossa on kunnollinen
ccd-kenno.  Cmos-kennot näissä kameroissa ovat huomattavasti huonompia kuin ccd:t.

Philips SPC900NC löytyy Suomessa useasta kaupasta noin hintaan 90-100e.  Tuollainen kamera kannattaa ostaa, vaikka ei modifioisikaan
sitä.  Laite on nimittäin aivan erinomainen planeetta- ja kuukuvauksessa.  Tässä uudessa näyttää olevan jopa digitaalinen zoomi, josta voi
olla hyötyä tarkentamisessa.

Itse olen kylläkin kallistumassa sille kannalle, että modifioitujen web-kameroiden aika alkaa kohta olla ohi - ellei nyt sitten ole aivan erityisen innostunut elektroniikkarakentelija.  Nimittäin hintaluokassa vähän yli 500e on saatavilla Atikin kameroita, joissa on sama 640x480 kenno ja päälle vielä jäähdytykset ja muut hienoudet, ks.

http://www.teleskop-service.de/Atik/Atik.htm

Nimittäin ei Philipsin modaaminenkaan ole ilmaista.  Jos kameraan modaa pitkät valotusajat, tarvitaan kameran lisäksi uusi kotelo, peltier-elementti, prosessorituuletin ja näille verkkolaitteet sekä erilaista muuta tilpehööriä.  Peltier-elementti vaatii toimiakseen kunnolla melko järeän verkkolaitteen, joten halvimmat ja yksinkertaisimmat eivät tule kyseeseen.  Web-kameran hintaan tulee äkkiä toinen mokoma lisää, ellei enemmänkin, ja pian ollaan jo yli puolivälissä Atikin hintaa.

Edit: Modauskustannuksista unohdin vielä polttovälin lyhentäjän.  Ccd-kennon pienen koon takia se on välttämätön kuvattaessa modatulla web-kameralla laaja-alaisempia taivaan kohteita.  Kunnollinen laite maksaa optiikasta riippuen 50-100e. Eli ollaankin jo 300-350 e hintaluokassa, millä alkaa jo saada käytettyjä digijärkkäreitä...

Modauksessa tulee vielä riski, että kameraa kolvatessa joku juotos ei mene kohdalleen, ja silloin se on entinen kamera.

Näin ei tietenkään välttämättä käy kätevissä käsissä, mutta...  :-\

JM

einari

Creative WebCam Live! Ultra:ssa kai on myös ccd-kenno mutta en tiedä onko sitä kukaan modannut.
Eri asia tietysti jos haluaa itse rakennella mutta jos haluaa päästä helpolla (ja kohtuullisen halvalla) niin mainitsen nyt taas tämän paikan:
http://www.astronomiser.co.uk/
___
Tapio

jmantyla

#3
Lainaus käyttäjältä: kaizu - 05.01.2007, 11:48:35
Canonin 300D maksoi uutena karvan alle 900 Eur ja oli selvästi em. hintaa halvempi.
Kaizu
Tätä mallia ei enää valmisteta, mutta sitä liikkuu nykyään käytettynä mm. HuutoNetissä noin hintaan 220-400 e.
---
Po. vuodatuksilla en halua sanoa etteikö web-kameraa kannattaisi hankkia.  Kannattaa, sillä planeettakuvauksessa esim. Philipsin
mallit ovat erinomaisia ja hakkaavat kuvan laadussa mennen tullen 10x kalliimmat digijärkkärit.  Sen sijaan web-kameran modifiointi
on minusta nykyään hieman kyseenalaista, kun digijärkkäreiden hinnat ovat tulleet niin reippaasti alas.
Ammattilainen tai puoli-ammattilainen elektroniikkarakentelija tosin voi ajatella toisin.

JM

suetzi68

Kiitos vinkeistä! Varmaankin hommaan jonkun Philipsin mallin ja katson kuinka paljon sitä sitten virittelen. Onneksi kolvi on jo pysynyt yli kaksikymmentä vuotta kädessä,eli intoa on alkaa virittelemään. Creativen web-kamerassa tuntuisi olevan kanssa hyvä kenno, mutta en löytänyt siitä mitää moddus vinkkejä..Taitaa olla vielä niin uusi malli. Mitä ohjelmaa kannattaisi käyttää web-kameran otoksia muokatessa?

T.Jp

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: suetzi68 - 06.01.2007, 11:53:14
Mitä ohjelmaa kannattaisi käyttää web-kameran otoksia muokatessa?
T.Jp

K3CCDTools.  Tarvitset sitä myös kameran ohjaamiseen, sillä Philipsin oma softa ei salli pitkiä valotusaikoja.

http://www.pk3.org/Astro/

Vanha lite-versio on edelleen maksutta imuroitavissa tuolta. Planeettakuvien pinoamiseen soveltuu Registax.
Onnea matkaan modifioinnille!
Minulle kävi niin, että modattu ToUcam toimi kolmisen vuotta.  Viime keväänä kuvaan tuli outoja laikkuja ja tänä
syksynä laite ei ole antanut enää minkäänlaista kuva...  Mutta olihan se aika pitkä YYA-sopimus silti.
Ostin siksi jo keväällä uuden kameran, jota en ole ajatellut modata.

Jorma M.
Kangasala