Huhtikuu 2010

Aloittaja lauto, 01.04.2010, 12:26:13

« edellinen - seuraava »

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Mare Nectaris - 30.04.2010, 12:25:58
Okei, hyvä jos et pahastunut. Mulle jää välillä päälle tuolta CN foorumilta vanha into lähteä kaivamaan kuvista lisää yksityiskohtia, ja unohtuu, että täällä foorumilla monet ovat tarkkoja siitä, että kuvia ei saa noin vain jatkokäsitellä. Kysymyshän on tässä vain siitä, että hettää innoissaan kehiin ehdotuksen, josko kuvasta voisi saada käsittelemällä informaatiota lisää esiin. Ymmärrän, että tästä voi moni pahastua.

Eli tässä on nyt tällainen Corel Paint Shop Prossa käsitelty versio, jossa on lähdetty tarkoituksella hakemaan ylänköalueille lisää yksityiskohtia. Voihan olla jo liiankin tumma. Sano tosiaan vaan, jos haluat, että pistän pois tämän version. No problem. Kuvanne on erittäin hieno.

Parempihan tuo on kuin tuo minun versio. Huomaa nyt selvemmin että melkein joka palassa on tuommonen violetti linssiheijastuma? kuva on 17 osainen ja niin on myös melkein yhtä monta noita heijastumia, mistä lie johtuu.

Mare Nectaris

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 30.04.2010, 12:58:42
Huomaa nyt selvemmin että melkein joka palassa on tuommonen violetti linssiheijastuma? kuva on 17 osainen ja niin on myös melkein yhtä monta noita heijastumia, mistä lie johtuu.

Sori - unohdin säätää värivääristymää pois. Johtunee refraktorin linssiheijastumasta? Vaihdoin vielä tilalle kuvan, jossa värivirhettä on poistettu ja tummuutta vähän vielä vähennetty.
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Lauri Kangas

Nuo heijastumat, erityisesti ne jotka näkyy kuun oikeassa laidassa on kaukoputken sisäisiä heijastuksia, eikä siis liity linsseihin tai värivirheisiin mitenkään. Kun kenno osoittaa suoraan tuohon kuun reunalle, on heti kuvakentän vieressä koko kirkas kuun loppuosa, jonka kuva ei piirrykään kameraan vaan pitkittäin sinne linssiputken sisäpinnalle. Sitten kun siellä on huonot bafflaukset ja pinnoitukset, niin se lähtee sieltä heijastelemaan minne sattuu ja aiheuttaa tuollaista kajoa. Mulla on samanlaista ongelmaa 8" SC-putkella kuuta kuvatessa erityisesti infrapuna-alueella.

einari

Meikeläisen kuunnousu keskiviikolta.
Parvekkeelta kuvasin ja jakkaralta piti kuvata että sai kurkotella naapuritalon katon yli  : :smiley:

___
Tapio

Timpe

Vaikuttava Kuu-panoraama tuossa Jussilla (Maren versio on paremmin kuosissa käsittelyn suhteen, mutta kehut siis varsinaisen työn tekijälle eli kuvaajalle). Löytyykö 550D:n säädöistä videolle manuaalivalotusta, jos löytyy niin kannattaa kuvata tummempana kun nuo huippuvalot palavat helposti videolla puhki. Mutta tästä huolimatta, hienoa työtä! :cool:
- Timo Inkinen

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 01.05.2010, 18:20:58
Vaikuttava Kuu-panoraama tuossa Jussilla (Maren versio on paremmin kuosissa käsittelyn suhteen, mutta kehut siis varsinaisen työn tekijälle eli kuvaajalle). Löytyykö 550D:n säädöistä videolle manuaalivalotusta, jos löytyy niin kannattaa kuvata tummempana kun nuo huippuvalot palavat helposti videolla puhki. Mutta tästä huolimatta, hienoa työtä! :cool:

Kiitoksia kehuista. Hännisen Askon kanssa duunaillaan tiiminä näitä kuvia ja videoita, minä käsittelen vähän enemmän näitä projekteja ja siinä samalla sitten julkaisen tänne. Älysin vasta Maren käsittelyn jälkeen että voinhan minä käsitellä huomattavasti kevyemmän Jpg-version helposti tuolla omalla koneella, (ei tunnu riittävän 2.4Ghz Core duo ja 3GB muistia tuon reilun gigan kokoisen Tiff-kuvan säätöön CS4:ssä) Kamera oli 500D.

Make


Jussi ja Asko, hyvää työtä  :smiley:! Mukava nähdä kaukoputkivanhus käytössä, jossa se on parhaimmillaan.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi