Teipin liimatahrojen poisto

Aloittaja vesa k, 19.03.2010, 20:19:11

« edellinen - seuraava »

vesa k

Hei
Onko kellään kokemusta/tietoa, miten ilmastointiteipin liima /itse teippi saadaan siististi irrotettua putken pinnalta +
t vesa _k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Kaizu

Liima liukenee muistaakseni asetoniin ja petrooliin (CRC). Ennen näiden aineiden laajamittaista käyttöä on syytä pienessä mitassa varmistaa ettei koko putki tai maalit liukene.

Kaizu
Kai Forssen

tk1

Muistelisin että ihan tavallinen auton jarrunestekin liuottaa liimat,mutta kannattaa testata ensin varovasti ettei liuota maalejakin pois.
Tero Korhonen
Lieksa

Julius

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 19.03.2010, 20:19:11
Onko kellään kokemusta/tietoa, miten ilmastointiteipin liima /itse teippi saadaan siististi irrotettua putken pinnalta +

Ruskea PRF tehoaa aika usein. http://www.partco.fi/luettelot/sivut/176.pdf

ReijoL

Aika moni tämäntyyppisistä liimoista on rasvaliukoista, esim. hintalappuen joskus tosi tanakka liima. Silloin vaan sivellään liimatahraan reilu kerros tavallista voita ja annetaan vaikuttaa. Ihan nopeaa ei liuotus ole, vuorokausi-pari menee ennen kuin liima on pehmennyt. Voimariini toimii myös, kasvirasvoja en ole kokeillut.

Tikkis

Omien kokemusteni mukaan sitkeiden hintalappuliimojen liuottamiseen ja poistamiseen on oliiviöljy erinomainen aine. Eikä juuri vahingoita maalia tai muuta pinnoitetta.

Tikkis
Itse koottu 480 mm, f/9 Apokromaatti moottorijalustalla,  Sky-Watcher Black Diamond ED 120 linssikaukoputki Giro ALtAz -jalustalla.

J.Tuukkanen

Teipin liimatahrat lähteepi perinteisesti toisella teipillä..ja on siistiä.
Jari Tuukkanen

Timo Kuhmonen

Olen kokeillut tahrojen poistoa toisella teipillä, aina ei ole toiminut. Jos tahra on tiukemmassa käytän yleensä asetonia tms vahvempaa liuotinta (varoen tietenkin...)

Pekka Lehtelä

Ksyleeni on parhaasta päästä aine liimatahrojen poistamiseen. Oikein vanhaa kunnon myrkkyä jonka hajusta jo tietää, että tehokasta on. Kannattaa laittaa ensin alkuun varovasti pienelle alueelle ja hommassa käytetyt rätit ulos tuulettumaan. En ole parempaa ainetta vielä löytänyt, enkä pahemman hajuista.

Pekka

salminma

Jos alkaa lutraamaan asetonin kanssa, niin on syytä olla varovainen maalattujen- ja/tai muovipintojen kanssa, sillä ne ottavat todella helposti iteseensä...
Jarruneste toimii myös hyvänä maalipoistoaineena, joten sen kanssa saa olla myös varovainen.

Timo Kuhmonen

Metallipinnoille olen joskus käyttänyt kaupasta valmiina saatavia "Label off" -sprayta. Niissä on ollut sen verran tanakkaa ainetta mukana, että tietyille muovipinnoille (esim CD-levykotelo) suihkutettaessa, jättää harmaan jäljen. Todennäköisesti hetken aikaa liuottaa muovia, ennen kuivumistaan.