Alumiiniset Newtonit

Aloittaja TuRe, 02.01.2007, 17:07:40

« edellinen - seuraava »

TuRe

Foto Line Newtonian ja TS Line Newtonian on varustettu Al- putkilla ja -peilin pidikkeillä. 200 mm/f 4,5 kiinnostaisi digijärkkärikuvauksiin, mutta hinta on tuplasti vastaavan kokoiseen GSO Newtonian putkeen verattuna. Tosin varustetaso on kalliimmissa parempi, kun taas etsin on GS0:ssa parempi.
Alumiiniset putket ovat todella kevyitä, 5 kg (onko etsin ja pannat mukana?). GSO painaa "varusteineen" 8,7 kg.
Onko Al-putkissa lämpölaajeneminen haitallista fokusointiin nähden? Ei ainakaan ruostuisi, kuten oli käynyt erään havannoitsijan GSO:ssa.
Koma korrektori lienee näin nopeissa putkissa välttämätön ja se sisältyykin Foto Line Newtoniin (korrektorin hinta 115 €), jossa etsin pitäisi vaihtaa isompaan.
Voiko tuollaisia alumiiniputkia ajatella Suomen olosuhteisiin lämpötilan vaihteluiden takia ja onko hintaero mitenkään perusteltavissa?   

 
Tuomo Repo

Wezen

Googlettamalla löytyy nopeasti tavallisimpien putkimateriaalien lämpölaajenemiskertoimia:

http://www.matweb.com/search/SearchProperty.asp:

                                       x10^-6
Alumiini                                 23.6                 
Invar                                      1.0
Teräs                                   12.0
Lasikuitu                             9.7-10
Puu                                 5.4-34.1

Niistä voi päätellä, että ongelmia voi ääritapauksissa tulla. Nopeiden valokuvausputkien optisia osia on joissain tapauksissa katsottu tarpeelliseksi kytkeä toisiinsa invar-terästangoin.

Ongelmiahan ei tule, jos putken antaa jäähtyä ulkoilman lämpötilaan ennen tarkennusta, lämpötilan muutokset eivät yleensä illan ja yön mittaan kuitenkaan ole kovin suuria, noilla kertoimilla voit laskea esimerkkejä (esim. 1 m * 1 C * 12,0 = 0,000012 m = 0,012 mm). Eri kuvauskertojen välillä toki eli joskus täytyy tarkentaa.

Käytännön kokemusta samanlaisesta optiikasta teräs- ja alumiiniputkella ei minulla ole, edellämainittu on siis teoriaa.

An tti Veit ola

Vesa Kankare

Hmm. Mielenkiintoista.

f6 putkella kriittisen fokuksen alue on 0,079mm. Matka 200mm pääpeililtä apupeilille on about 1m (varmaan jotain tätä luokkaa f6 putkessa). Tällainen alumiininen putki jos lämpiää tai jäähtyy 4 astetta, se on varmasti pois kriittisestä fokuksesta. Tällainen kyllä tapahtuu helposti talvi-iltoina ilman kylmetessä kun taivas on kirkas. Ongelma pahenee nopeammilla putkilla:

CFZ = fr2 * 2,2 (mikroneissa)

Eli f4,5 putkelle se on 44,5 mikronia, eli 0,0445mm. Jo kameran asettaminen tuolle alueelle on melko haastavaa, mutta alumiinisella putkella 2 asteen lämpötilan muutos riittää varmasti heittämään kameran pois fokuksesta metrin matkalla. Todellisuudessa pienempikin riittää: Jos ollaan esimerkiksi keskellä tuota CFZ:aa, riittää 0,02225mm siirtämään kameran pois alueelta. Metrin putkella siis aste, puolen metrin putkella kaksi astetta.

Meniköhän ihan oikein? Aika yllättävä tulos. Taas hyvä syy kuvailla lyhyellä hitaalla putkella... ;)
Vesku
www.vkastronomy.com

TuRe

Kiitoksia vastauksistanne hyvät herrat.
Vastauksenne vahvistivat käsitystäni asiasta. Samalla selvisi nopeiden putkien vaikea fokusointi yleensä ja alumiinissa erikoisesti.  Vesku, Sinullahan on 200/f6 Newton ellen erehtynyt. Miten niin pitkän putken saa toimimaan EQ- jalustassa. Suosittelit hidasta ja lyhyttä. Minulla on SWED 80, käykö se mainittujen alumiinisten sijasta. 
Tuomo Repo

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 03.01.2007, 09:38:36
Kiitoksia vastauksistanne hyvät herrat.
Vastauksenne vahvistivat käsitystäni asiasta. Samalla selvisi nopeiden putkien vaikea fokusointi yleensä ja alumiinissa erikoisesti.  Vesku, Sinullahan on 200/f6 Newton ellen erehtynyt. Miten niin pitkän putken saa toimimaan EQ- jalustassa. Suosittelit hidasta ja lyhyttä. Minulla on SWED 80, käykö se mainittujen alumiinisten sijasta. 
Heh.. se nyt ei ollut varsinaisesti suositus... Mutta on siinä pari tiettyä etuakin:

- Lyhyt polttoväli on helpompaa jalustalle ja em. analyysin mukaan siis ei niin herkkä lämpötilanvaihtelulle
- Hidas putki on taas helpompi fokusoida ja siinä on kustannuksiin suhteutettuna vähemmän kuvausvirheitä jne.

Anyway. Mulla on mm. 200f6 Orion Europa Newton, joka on pikkasen turhan pitkäpolttovälinen mun jalustalle, mitä tulee DS kuvaamiseen. Se on kyllä kevyt, ongelma ei tule painosta vaan seurannan tarkkuuden ongelmista. Planeettakuvauksessa se on mainio. Siihen sen alunperin ostinkin visuaalihavaintojen kaveriksi. Nyt se kokee kevään aikana muodonmuutoksen dobsoniksi.

DS Kuvailut hoidan nykyään Skywatcher ED 80 Pro putkella ja se on erinomainen kaveri EOS350D:lle ja mun jalustalle. Käytän lyhennintä, joten polttoväliä on 480mm (f6) ja kuva on virheetön reunoille asti. Lämpötilan vaihtelun aiheuttamia fokuksen muutoksia en ole huomannut.

Harkitsin itsekin ennen tuota myös 150mm TS Photo Newtonia, mutta siinä on niin iso apupeili, että se tekee ED:hen verrattuna aika ruman näköisiä tähtiä, mitä netistä löytyi esimerkkikuvia. Valovoimaa (f4) olisi tietty ollut enemmän isomman aukon ansiosta, mutta veikkaampa että kuvaaminen on hauskempaa SWED:llä. Ei tartte kollimoida, jäähdyttää, tarkentaa ihan niin huolellisesti eikä näy diffraktioita.

Joskus sitten kun mulla on varaa hankkia kunnon jalusta, siirryn kyllä kuvailemaan Newtonilla. Ja uskon, että juuri nykyinen 200f6 on se oikea kone. Apupeilin kannattimet vaan on vaihdettava, omassani kun on kaksi kpl erittäin paksuja ja niistä tulee ruma diffraktio.
Vesku
www.vkastronomy.com