Kaukoputken putki ruostuu sisältä

Aloittaja artoni, 01.01.2007, 13:03:32

« edellinen - seuraava »

artoni

Olisko vinkkejä mitä pitää tehdä kun GSO:n peiliputken sisälle on alkanut tulla pieniä läiskiä ja joissakin kohdissa on jo pieniä ruostepilkkuja?  :(

artoni

Laittaisko pohjamaaliksi lyijymönjä maalia vai?

artoni

Kiitos vastauksista kaizu. Mun täytyy maalata se putki välittömästi ennen uusia havaintoja.

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: diesel - 03.01.2007, 09:17:39
Ja joku väitti, että GSO putket on laadukkaita  ;D

Onko ne samaa sukua kuin TAL?

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Horus

Tietysti aina voi olla jälkiviisas ja muistuttaa, että aina kun on käyttänyt putkea, niin se kannattaa säilöä paikkaan missä ilma kiertää ja jättää kaikki putken "aukot" auki (ainakin joksikin aikaa). Näin ilma pääsee kiertämään putkessa ja kosteus haihtumaan. Tällä pikku operaatiolla putki pysyy kummasti kuivana ja siten myös ruoste ei pääse iskemään aivan niin helposti. Minulla on TAL-1 ollut jo pitkään, eikä siinä ole vielä mitään ruostetta. Jos putkea säilyttää ulkona havaintovalmiina, niin sitten asia on tietysti hieman vaikeampaa. Meillä Härkämäellä alkoi ruostumaan Meaden ruuvit heti ekan talven jälkeen. Ne mokomat jenkit olivat laittaneet siihen ihan normaalit, ruostuvat, ruuvit. No onneksi tämä huomattiin ajoissa ja ehdimme vaihtaa kunnon ruuvit tilalle.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

artoni

Lainaus käyttäjältä: diesel - 03.01.2007, 09:17:39
Ja joku väitti, että GSO putket on laadukkaita  ;D
Joo luulin itekki et GSO on laadukasputki, mutta nyt en enää luule niin. Optiikka tuntuu olevan ok, mutta laadukas putki on myös maalattu huolella ja sitä ei voi GSO:sta sanoa.  >:(

hanski

Tuohon Horuksen neuvoon liittyen sellainen kommentti että kun kylmä ilma yleensä sisältää vähemmän kosteutta kuin lämmin niin pitäisikö putki tuoda kuitenkin suljettuna ulkoa sisälle ja antaa lämmön tasaantua ennenkuin avaa sen. Tämän pitäisi ainakin teoriassa  vähentää veden tiivistymistä putken sisäpinnalle. Ei ole tosin vielä havaintoa meneekö asia käytännössä näin.

t. Hannu

Oscuro

Kyllä minä ainakin annan putken ensin jäähtyä kaikki luukut kiinni. Ainakin minun tietääkseni siinäkäy juuri niin, jos sen toisi aukinaisena sisälle että sinne tiivistyisi vettä ja se ei varmaankaan tee hyvää peilipinnoille. Tuodessani putken sisälle laitan sen sellaiseen asentoon että se osoittaa maata kohti; muutenhan putken sisälle kerynyt kuura sulaisi ja valuisi peilin päälle.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Oscuro

Hups! Tarkoitin siis, että annan putken lämmetä luukut kiinni.  :D
Fakta on vain jähmeä mielipide.

artoni

Putken uudelleen käsittelyn jälkeen on nyt kulunut kolmisen vuotta ja ei enää ruostetta. TS:n Patrick Woitala lupas putken menevän takuuseen, koska ne ei ole kuulemma ruostetta kerännyt eli lienee maanantai-putki. En kuitenkaan viittiny sen takia putkea lähettää Saksaan. Korjaisn ruoste ongelman itte. Olen muuten GSO:n todella tyytyväinen.

Nurinniska Observatory

Lainaus käyttäjältä: artoni - 24.02.2010, 10:33:41
Putken uudelleen käsittelyn jälkeen on nyt kulunut kolmisen vuotta ja ei enää ruostetta. TS:n Patrick Woitala lupas putken menevän takuuseen, koska ne ei ole kuulemma ruostetta kerännyt eli lienee maanantai-putki. En kuitenkaan viittiny sen takia putkea lähettää Saksaan. Korjaisn ruoste ongelman itte. Olen muuten GSO:n todella tyytyväinen.
Tyytyväinen olen minäkin omaan GSO-tuuttiini. Mutta kyllä minunkin putkeni otti hiukan ruostetta pariin kohtaan viime talvena, joten kyseessä lienee ns. ominaisuus eikä virhe.
Tosin viime talvena putkea ja jalustaa suojasi sateelta ja tuiskulta pelkkä pressu... Ruostuminen näyttää pysähtyneen nyt kun systeemit ovat observatorion suojissa.

Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

artoni

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 02.03.2010, 18:41:07
Tyytyväinen olen minäkin omaan GSO-tuuttiini. Mutta kyllä minunkin putkeni otti hiukan ruostetta pariin kohtaan viime talvena, joten kyseessä lienee ns. ominaisuus eikä virhe.
Tosin viime talvena putkea ja jalustaa suojasi sateelta ja tuiskulta pelkkä pressu... Ruostuminen näyttää pysähtyneen nyt kun systeemit ovat observatorion suojissa.
Kannattaa harkita putken ruostekäsittelyä, jos alkaa ruostua.

OceanH

Tepsiikö kaukoputkeen sama kuin kameralle kun sen tuo pakkasesta sisälle lämpimään eli kaukoputki vaikkapa jätesäkkiin ja säkki kiinni ja sen jälkeen antaa putken lämmetä muovisäkissä huoneen lämpöön, en tiedä toimiiko tuo kikka.


VeskuP

Lainaus käyttäjältä: OceanH - 02.08.2016, 22:11:21
Tepsiikö kaukoputkeen sama kuin kameralle kun sen tuo pakkasesta sisälle lämpimään eli kaukoputki vaikkapa jätesäkkiin ja säkki kiinni ja sen jälkeen antaa putken lämmetä muovisäkissä huoneen lämpöön, en tiedä toimiiko tuo kikka.

Voisi toimiakin. En vaan nyt tiedä onko tuosta mitään hyötyä, varsinkin jos putki säilytetään sisällä lämpimässä. Omissa putkissa en kyllä mitään kosteuden kertymistä ole huomannut, saati ruostumista...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

RL

Kameravalmistajat juuri suosittelevat laittamaan objektiivit pussiin ettei huoneen ilmankosteus tiivisty pinnoille, kun kylmästä tuo sisälle. -10 pakkasesta kun tuo peiliputken huoneenlämpöön, niin aika nopeasti on peili umpijäässä ja kuivuessaan jättää tahroja. Joku pienempi kaukoputki olisi varmaan kannattavaa laittaa isoon muovipussiin ja vielä ehkä jonkun laukun sisälle, varmasti estää kosteuden tarttumisen.