Dobson jalustaan rullalaakeri

Aloittaja artoni, 27.02.2010, 18:34:14

« edellinen - seuraava »

artoni

Mistä sais ostettua Dobson jalustaan rullalaakerin eli roller bearing? Ajattelin laittaa sellasen Helios Skylineriin. Ei taida saada Suomesta.

mistral

Lainaus käyttäjältä: artoni - 27.02.2010, 18:34:14
Mistä sais ostettua Dobson jalustaan rullalaakerin eli roller bearing? Ajattelin laittaa sellasen Helios Skylineriin. Ei taida saada Suomesta.

Meinasitko laakeroida sen maanpinnassa olevan kehän? Onko siinä liian suuri kitka?

artoni

Lainaus käyttäjältä: mistral - 27.02.2010, 18:58:28
Meinasitko laakeroida sen maanpinnassa olevan kehän? Onko siinä liian suuri kitka?
Kyllä. Mulla on nimittäin 300mm:n GSO:ssa rullalaakeri eli roller bearing? Sen päällä kaukoputki kääntyy sopivan kevyesti. Helios Skyliner on liian jäykkä kun katsotaan melkein zeniittiin. Laitoin heliokseen neljännen teflon palan ja se ei oikeastaan auttanut yhtään.

mistral

Lainaus käyttäjältä: artoni - 28.02.2010, 09:17:00
Kyllä. Mulla on nimittäin 300mm:n GSO:ssa rullalaakeri eli roller bearing? Sen päällä kaukoputki kääntyy sopivan kevyesti. Helios Skyliner on liian jäykkä kun katsotaan melkein zeniittiin. Laitoin heliokseen neljännen teflon palan ja se ei oikeastaan auttanut yhtään.

En tiedä mistä peltisiä painelaakereita saisi, oikea teräksinen Koyo maksaa yli 1000 euroa 300mm halkaisijalla. Oletko varma, ettei liian jäykkä rasva ole syynä vastukseen. Ehkä auton jarruremonteissa käytettävä silikonirasva, joka on melkein juoksevaa, voisi toimia paremmin. (tai synteettinen rasva Super lube)


mistral

Lainaus käyttäjältä: artoni - 28.02.2010, 13:27:36
Tällaista laakeria tarkoitan. Niitä saa Saksasta, mutta saakohan Suomesta? http://www.teleskop-express.de/shop/Bilder/shop/GSO/Dobsons/GS_Dobson/rollenlager.jpg
Esim Telescope Servicestä eli Saksasta http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p1192_GSO-Dobson-250-1250mm---Deluxe---mit-Friktionslagerung---10-.html

Tuohan on ihan teetetty dobsonia varten. Jos ei ole kallis, kannattaa ilman muuta hankkia, tosin muunnostyöt tulee "kaupan päälle".

Iiro Sairanen

Omassa GSO:ssani laakerointi on aivan liian herkkä ja putki onkin sellaisenaan käyttökelvoton, mikäli vähänkin tulee. Laitoin väliin hieman pahvia jarruksi niin johan rupesi toimimaan. Mielestäni toimiva teflonlaakerointi on parempi.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

artoni

Lainaus käyttäjältä: mistral - 28.02.2010, 15:35:41
Tuohan on ihan teetetty dobsonia varten. Jos ei ole kallis, kannattaa ilman muuta hankkia, tosin muunnostyöt tulee "kaupan päälle".
Joo anteeksi et johdattelin tavallaan harhaan mitä olin hakemassa.

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 28.02.2010, 15:57:31
Omassa GSO:ssani laakerointi on aivan liian herkkä ja putki onkin sellaisenaan käyttökelvoton, mikäli vähänkin tulee. Laitoin väliin hieman pahvia jarruksi niin johan rupesi toimimaan. Mielestäni toimiva teflonlaakerointi on parempi.

Mulla GSO:n laakerointi on sopivan"jäykkä" ettei kuitenkaan tuuli pyörittele. Ajattelin sitte tilata Saksasta Telescope Servicestä sellasen laakerin myös Heliokseen. Kuitenkin ennen tilausta kertoisitko minulle miten sinä olet toteuttanut tuon teflon laakeroinnin? Helioksen alkuperäisessä on kolme teflonpalaa ja lisäsin yhden, niin ei vaikutusta. Onko alkuperäiset teflonpalat liian pieniä...... mikä siinä on vikana? Läpipultti on ainakin mulla niin löysässä ettei se ainkaan vaikuta. Jos teflonista saa toimivan pelin, niin jätän tilauksen tekemättä, koska mun 200:n Heliokseen se laakerointi maksaa 50 ekee+ toimituskulut.

Kaizu

Jalustasta tulee herkempi kääntymään jos teflonnapit laitta lähemmäs keskustaa. Samalla siitä tulee huterampi eli keikkuu herkemmin.
Jos zeniittiin katsoessa kääntäminen on hankalaa, voisi asiaa auttaa erillinen vipu jalustan kääntöön.
Olen joskus rakentanut liian herkän dobsonin ja todennut sen käyttökelvottomaksi ilman erillistä jarrua.

Kaizu
Kai Forssen

bluedog

Minun dobsoniini on edellinen omistaja rakennellut ihan "rautakaupan" painelaakerista mielestäni hienostitoimivan systeemin. Painelaakeri ottaa isomman paineen vastaan ja reunoilla on teflonpalat lähinnä tukevoittammassa rakennetta ja antamassa hieman kitkaa. Voin ottaa kuvankin jos kiinnostusta löytyy mutta tarkoitan jotain tälläistä laakeria;
http://www.laakeriteam.fi/index.php?module=ekauppa&type=16
Skywatcher Skyliner 200P

artoni

Joo kiinnostaa kovasti laita kuva tulemaan.

bluedog

Tämmötnen.
Laakeri on tod.näk. liimattu tuohon alustaan. Laakerin korkeus on sovitettu samalle tasolle "teflonpädien" kanssa. Laakerin keskelle on sorvattu tuollainen valkoinen holkki jolla on saatu laakeri ja akseli keskitettyä. Liikkuvassa osassa on myös holkki (vas. ylhäällä) kaiketi tukevoittamassa rakennetta. Lepokitkaa on riittävästi ja liike kuitenkin miellyttävän kepeää, mielestäni kaikinpuolin onnistunut ratkaisu. Ja kiitos tästä rakenteesta kuuluu sitten eräälle "Hauholaiselle" (I presume)
Skywatcher Skyliner 200P

artoni

Kiitos bluedog kuvasta ja vinkistä. Taidan ruveta kyhäilemään tommosta omaan Heliokseen.

artoni

Laakerointi onnistui hyvin ja sitä saa tarvittaessa säädettyä pienellä ohuella peltiprikalla. Laakeri maksoi Rauman akussa 4,5 ekee.