Olen tässä tammi-helmikuussa tehnyt havaintoja hämärän ilmiöistä nimenomaan astronomisen hämärän aikana useana selkeänä ja kuuttomana iltana Kokkolan lähiympäristössä kaukana taajamien valoista. Viimeksi olin tänään sunnuntai-iltana 14.2.2010 tekemässä havaintoja klo 18.40-20.15 välisenä aikana. Olen yrittänyt saada selville, että paljonko auringon pitää olla horisontin alapuolella, jotta esim. linnunrata tulee näkyviin. Tänään aloitin havainnot muutamia minuutteja ennen nauttisen hämärän päättymistä (18.44 on Kruunupyyn lentoasemalle ilmoitettu aika tälle iltaa tuohon lukemaan -12 astetta) Sunnilleen näihin aikoihin alkoi linnunradan maitomainen usva erottua taivaan zeniitin lähistöllä, vaikka hämärän hehku vielä valaisi läntistä taivasta muutaman asteen korkeudelle. Siinä klo 19.00 aikaan kun aurinko oli n -14 astetta alkoi hämärän hehku olla enää n 4 asteen korkeudella ja taivaan rannassa hämärän kaaren leveyskin oli enää n 50 asteen luokkaa. Sitten alkoi tapahtua läntisellä taivaalla jotain sellasta, mitä koskaan en ole aiemmin nähnyt. Siis klo 19.20 jälkeen, kun aurinko oli laskenu yli -16 astetta horisontin alapuolelle, näkyi vielä juuri ja juuri matalalla lähes horisontissa vihreän-keltainen matala viimeinen hämärän kaari, joka hävisi n 19.25, mutta taivas ei tämän jälkeen enää tummentunut eläinradan suunnassa, vaan eläinrata hohti vaaleaa linnunratamaista valoa, joka oli levein horisontissa kalojen tähdistön suunnassa ja siitä eteni kepenevana kiilamaisena aina oinaan tähdistön ylärajoille. kirjoitan tätä artikkelia ihan vakavissani ja voin vakuuttaa että tätä valoa ei saanut aikaan mikään ilmassa oleva heijastus, eikä siinä suunnassa ollut esim. Kokkolan tai minkään muun kaupungin valoja. Tämä näkemäni valo oli n linnunradan kirkkaimpien osien luokkaa tai aavistuksen voimakkaampaa ja kapeni eläinradan suunnassa. Lisäksi ikäänkuin oli aavistuksen ekliptikan edellä, siis noudatteli suurinpiirtein ekliptikaa ollen siitä n 5-10 astetta edellä ollen n 30 astetta leveä horisontissa ja ulottuen kapenevana n 40-50 asteen korkeudelle. Sen mitä olen tähtitaivasta seurannut 10-vuotiaasta (33-vuotta) näihin päiviin asti. Olen itse lähes varma, että kyseessä on eläinratavalo, sillä juuri näinä iltoina ekliptika muodostaa n 50 asteen kulman horisontin kanssa astronomisen hämärän aikana ja sen lopulla ennenkaikkea. Parhaiten tämä valo näkyi n 20.00 aikoihin (20 min astronomisen hämärän päättymisen jälkeen). Taivas oli erittäin kirkas ja kuudennen luokan tähdet näkyivät paljainsilmin hyvin. Olisi kiva saada kokemuksia muilta havaitsijoilta, jotka mahdollisesti ovat nähneet eläinratavalon näin pohjoisesta (64 leveysasteelta)