Flätit

Aloittaja tk1, 06.02.2010, 11:29:38

« edellinen - seuraava »

tk1

Pistin tilaukseen Astrotracin TS:ltä,nyt kun seuranta nähtävästi rupeaa toimimaan kunnolla niin pitää
ruveta opiskelemaan kuvankäsittelyä.Mites nämä flätit,miten pitkä pitäisi olla valotusaika per flätti,
kuvauskalustona digijärkkäri ja kameraoptiikat.Jos joku vääntäisi mulle rautalangasta tämän flättien valotusaika
mysteerin olisin kiitollinen.On tässä tähtikuvauksessa paljon muitakin mysteerejä vielä mutta aloitetaan tästä.
Tero Korhonen
Lieksa

J-P

Valota flätit siten, että ccd-kennon kapasiteetista tulee käytettyä n. 30- 50%.
Riippuen ohjelmasta, näet sen esim. histogrammista.

Pinotessa fäteistä sitten vähennetään master Bias-ruutu, jotta saat niihin oikean tausta-arvon offsetin.
(Jotkut kuvaavat flateille omat darkit, samalla valotusajalla, kuin itse fätit. Minulle on Bias aina riittänyt)
Biasseja on helppo ja nopea kuvata. Yleensä kuvaan n.100 ruutua, jotten tule lisänneeksi kohinaa kuviin.
Samaa bisaassia voi käyttää pitkään.

J-P

Timo Kantola


Melkeenpä parhaan flätin saat kuvaamalla taivasta hämärän aikaan juuri auringon laskettua tai ennen auringon nousua. Kamera automaatti valotukselle ja räps. Eli valotusaika on sekunnin murto-osista muutamaan sekunttiin. Kun flätin histogrammia katso niin piikki pitäisi olla suunnilleen keskeivaiheilla..
Voit harjoitella flätin kuvaamista vaikka nyt kuvaamalla tasaisenharmaata pilvistä taivasta. Flätin kuvaamisessa olennaisinta on että flätti on kuvattu samalla virityksellä millä kuvaat varsinaiset tähtikuvat, ja flätin "kohde" on tasavaloinen .
Optiikan fokus pitää olla tasan samassa ja aukko pitää olla sama. Flätiti on nopea ottaa - 10..20 kuvaa ainakin.

Timo Kantola

tk1

Kiitos nopeista vastauksista.Kokeilin äsken tuota taivaan kuvaamista,nyt mulle aukesi tämä asia.
Minulla oli jotain hajua tästä kuvauksesta en vaan muistanut tuota histogrammia ollenkaan.
Kiitokset vielä kerran.
Tero Korhonen
Lieksa

TuRe

Nyt kun darkit ja flatit on selvitetty, niin miten bias- kuvat pitäisi ottaa, että ne olisi käyttökelpoiset.
Tuomo Repo

J-P

Lyhyimmällä valotusajalla, kamera peitettynä.

naavis

Jos järkkäri on Canonin, kannattaa olla tarkkana darkkien ja bias-kuvien kanssa. Canonin kamerat tekevät jotain mystisiä taikoja pimeäsignaalille. Asiasta lisää mm. Kankaan Laurin vastikään kirjoittamissa ohjeissa: http://www.ursa.fi/~lkangas/dslr-ohje/

vesa k

Hei
Sain vihdoinkin asennettua 9 reikäisen Atikin Filter Wheelin cpc 925 ja Atik 318E väliin. Toimii moitteettomasti.
Ensimmäinen homma kuitenkin oli määrätä suodatin kohtaiset focus arvot. Työtä se vain vaatii.

Kysymys flateista ?

Nyt määrittelen flatit jokaiselle suodattimelle erikseen.
Teenkö näistä flateistä yhden masterflatin vai kasittelenkö kaikkia kanavia niiden omalla masterflatilla ?
Eli kasittelenkö R-kuvaa vain Red filtterin läpi tehdyllä flatilla.
Onko haittaa / hyötyä yhdistää kaikki eri filttereillä tehdyt flatit yhdeksi masteriksi ja kasitellä kaikki kanavat sillä ?


t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

J-P

Hyvään lopputulokseen flatit täytyy ottaa joka filtterille erikseen.
Sääntönä on, että jos mikä tahansa muuttuu optisella kanavalla, on flätit kuvattava uudelleen.
Flättien yhdistämisestä ei ole hyötyä.

vesa k

Kiitos
Näin arvelinkin.

Täytynee luoda toimiva tiedostojen / kuvien nimeämismenetelmä, jotta kaikki data löytyy tarvittaessa.
Joku (J-P ???) esittelikin muistaakseni tämän foorumin sivuilla omaa tiedostojärjestelmää.

Muistaako joku linkin vai saisko uusinnan ja muidenkin hyväksi kokemia ehdotuksia.

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

JVO

Mitenkäs tuota saisi parhaiten kuvattua laajisflätit? Laajis tarkoittaa tässä tapauksessa yli 70 asteen näkökenttää.

Pidemmiltä polttoväleiltä olen hyvät flätit saanut ottamalla ne atk:n näyttöä vasten sikäli kuin näytön katselukulmat ovat riittäneet (~40 astetta tuottaa vielä käyttökelpoisen flätin). Olen kokeillut käyttää flättiboksina valaisematonta jääkaappia jossa olen heilutellut kameraa ja 11-millin objektiivia ohuen kankaan sisällä käyttäen noin puolen minuutin valotusaikoja. Perusmaisemavalokuvaamiseen nämä ovat olleet riittävän tarkkoja yhdessä Raw Therapeen kanssa käytettäväksi. Ongelmana on nyt kuitenkin tuo kalansilmä, sen kuvakulmahan on liki 180 astetta diagonaalisesti enkä ole aikaisemmin kuvaamallani menetelmällä saanut otettua käyttökelpoista flättiä.

ellu

Sanokaas kokeneemmat onko tämä hyvä flätti?
Kameran histogrammi-käppyrät oli sunnilleen keskellä. Ei vaan omasta mielestä tunnu toimivan oikein niin ajattelin, että onko flätti oikeanlainen...?  :undecided:

Lisäys:
Jaha täälä on keskusteltu kuinka kuvia ei mielellään saisi tänne foorumille laittaa... Ja meikä on het täälä kuvia laittamas...  :angel:

Ainiin ja iso-asetus oli 100 kun jostain kuulin, että se pitäisi olla mahd. pieni ettei tulisi kohinaa...?
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Timo Kantola

Aivan hyvä flätti, ei moitittavaa.
Säädin fotarissa levelssejä flätillesi ja näyttää järkkärilä otetulta, ja kenno on puhdas  :cool:

Flättejä ei yleensä säädellä mitenkään, nyt tein sen ihan mielenkiinnosta - näkyy vinjetointi paremmin.
Timo Kantola

ellu

Ok, kiitos Timo. Vika siis on jossain muualla.
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

einari

Otithan myös bias-kuvat (siis valotus lyhimmällä mahdollisella valotuksella) ?

Laitapa näytille niitä pieleen menneitä pinoamistuloksia niin voidaan arvailla mitä pitää korjailla.
___
Tapio