Moposarjan planeettakuvausta - Saturnus

Aloittaja Markus, 27.12.2006, 10:35:10

« edellinen - seuraava »

Markus

Tervens

Teki mieleni nähdä, mihin digiscopingilla pystyy planeettakuvauksessa. Saturnus oli aamulla etelässä, joten raahasin putken, digipokkarin ja kamerajalustan pihalle ja rupesin räpsimään. Räiskin kymmenittäin kuvia sarjassa ja työnsin kuvat Registaxiin. Tässä tulos:

Kuva on pinottu muutamasta tarkimmasta otoksesta. Pinosin kuvan myös toisesta otossarjasta, jossa kohtalaisia kuvia oli paljon enemmän. Niistä ei kuitenkaan syntynyt tuon veroista yhdistelmäkuvaa. Raakakuvien (jos JPEGgiä voi "raa'aksi" kutsua) laatu näyttää siis olevan erittäin suuressa roolissa edelleen, vaikka pinonta olisikin mahdollista.

On sinänsä hupaisaa, että paras yksittäinen otos on lähes identtinen pinotun version kanssa. Itse asiassa eteläisen puoliskon (kuvassa ylhäällä) tumma pilvivyöhyke erottuu jopa aavistuksen paremmin:

Otosta on hieman balansoitu ja terävöitetty, mutta kyseessä on siis todellakin yksittäinen otos. Sattuipa soma hyvän seeingin tuikahdus juuri tuohon hetkeen. Huomatkaa planeetan aavistuksenomainen kiertyminen myötäpäivään. Tämän vuoksi eri otossarjoista otettuja kuvia ei voi loputtomasti yhdistellä. (Ekvatoriaalinen jalusta poistaisi tämän ongelman.)

Mutta sellaista, lopputulos ei ole niitä vaikuttavimpia, mutta olipahan ainakin mielenkiintoinen kokeilu. :) Täytynee kokeilla uudestaankin, jos vaikka osuisi parempi sää. (Tällä kertaa oli pientä utuisuutta ja rauhaton ilmakehä.)

Sananen kuvaustekniikasta...

Putki oli siis 10" Skyliner normaalilla Dobson-jalustalla. Ei siis seurantaa tai edes ekvatoriaalista jalustaa. Kamera oli Canon PowerShot A75 (3,2 Mpix). Ei mikään kova tykki, mutta manuaalisäädöt löytyy. Kamera seisoi kolmijalalla. (Kokeilin aluksi myös käsivaralta, mutta luottamus tähän metodiin oli vielä heikompi.) Voitte kuvitella säädön määrää, kun siirtelin kolmijalkaa milli kerrallaan okulaarin perässä. :D Planeetta kuitenkin näkyi kameran näytössä lähes koko ajan, eikä minun tarvinnut monestikaan virittää koko hökötystä uusiksi. Säädin systeemin siten, että Saturnus näkyi kameran kuvassa oikeassa alakulmassa, josta se alkoi hiljakseen valua kohti vasenta yläkulmaa. Tässä vaiheessa napsin nappi pohjassa sarjakuvaustoiminnolla niin monta kuvaa kuin ehdin, kunnes planeetta joko valui reunan yli tai - todennäköisemmin - alkoi hiipua näkyvistä lähtöpupillin reunan tullessa vastaan. Tämän jälkeen putkelle aavistuksenomainen säätö, kuvan tarkistus ja mahdollinen asennon korjaus kameralle (mitä ei, mielenkiintoista sinänsä, tarvinnut tehdä aivan joka säädön jälkeen). Sitten sama homma uudestaan. Pisimpiin sarjoihin tuli parisen kymmentä kuvaa.

Kuvat on otettu asetuksilla 1/13 s, ISO 100, F 4.8 ja maksimizoomi (3x?). Skylinerissä (254mm/1200mm) 10 mm okulaari, jolla siis 120x suurennus.

Tällä erää näin. Olisi mukavaa nähdä, minkälaisia tuotoksia muut moposarjalaiset saisivat aikaiseksi? ;)

-- Markus

tapioe

Mukavia otoksia Saturnuksesta. Otin itse ensimmäisen tähtikuvani joulukuussa 2004 digiscopingilla ja kohteena oli juuri Saturnus. Minulla oli kuvausputkena SW 102 Mak ja jalustana EQ3-2 ilman seurantamoottoria. Olin väsännyt Nikonin digipokkariin okulaarisovittimen filmirullapurkista. Tulokset eivät olleet yhtä hyviä kuin nämä sinun otoksesi, mutta muistan että olin kaikesta huolimatta innoissani kuvista. Sentään ensimmäinen tähtivalokuvani. Ne on minulla vielä jossain tallella. mutta en löytänyt niitä tähän hätään. Ensimmäiset onnistuneet kokeilut kuitenkin rohkaisivat jatkamaan harrastamista ja seuraavaksi hankin webbikameran (TouCam II) ja seurantamoottorin EQ3-2 jalustaan. Jo parin kolmen kuukauden kuluttua tulos oli tämä kuva:



En osaa sanoa kuinka vaikeaa Dobson putkella olisi pitää planeettaa webbikameran pienellä kennolla, mutta jos se onnistuu tulos olisi varmaan erinomainen, koska 10" erotuskyky olisi loistava.

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

Miika

Tässä on paras minun ottamistani saturnus-kuvista. Kamerana on ollut canon powershot s2 is ja kuva on otettu käsivaralta 10mm okulaarin ja 2 kertaisen barlowin läpi. Putkena on ollut myös 10" dobson ilman seurantaa. Kuva on otettu jo viime keväänä.
Miika V.

einari

Lainaus käyttäjältä: tapioe - 27.12.2006, 13:36:16
Mukavia otoksia Saturnuksesta. Otin itse ensimmäisen tähtikuvani joulukuussa 2004 digiscopingilla ja kohteena oli juuri Saturnus. Minulla oli kuvausputkena SW 102 Mak ja jalustana EQ3-2 ilman seurantamoottoria. Olin väsännyt Nikonin digipokkariin okulaarisovittimen filmirullapurkista. Tulokset eivät olleet yhtä hyviä kuin nämä sinun otoksesi, mutta muistan että olin kaikesta huolimatta innoissani kuvista. Sentään ensimmäinen tähtivalokuvani. Ne on minulla vielä jossain tallella. mutta en löytänyt niitä tähän hätään. Ensimmäiset onnistuneet kokeilut kuitenkin rohkaisivat jatkamaan harrastamista ja seuraavaksi hankin webbikameran (TouCam II) ja seurantamoottorin EQ3-2 jalustaan. Jo parin kolmen kuukauden kuluttua tulos oli tämä kuva:

tapioe


Jos tuo kuva on SW 102 Makilla otettu niin hattua nostan. Todella upea kuva.
___
Tapio

tapioe

#4
Lainaus käyttäjältä: einari - 28.12.2006, 13:04:40
Jos tuo kuva on SW 102 Makilla otettu niin hattua nostan. Todella upea kuva.

Kiitos.

Laitoin kuvan aikoinaan cloudynights.com foorumille seuraavilla saatetiedoilla:
"Saturn:
28.3.2005 (local time in Helsinki 0:17)
102mm Mak/Cass, EQ3-2, TS Barlow 1,25" - 1,5x / 2x,
TouCamPro II, Baader UV/IR-Cut
RegiStax 3.0.1.23 (7 x 30s avi), Photoshop CS (Unsharp Mask,
Gaussian Blur, Genuine Fractals)"

Planeettakuvauksessa on ainakin kaksi asiaa joiden tulee natsata, jotta kuvista tulee hyviä: hyvä keli ja tarkennus. Jälkimmäiseen voi aina itse vaikuttaa ja ensimmäiseenkin käyttämällä kaikki mahdolliset tilaisuudet kuvaukseen. Olen huomannut, että hieman utuiset kelit ovat hyviä planeettakuvauskelejä. Ilma ei väreile ja pieni utu ei haittaa planeetta(ja kuu)kuvauksessa. Foorumilaisista YoKahainen tuntuu hallitsevan nämä asiat erinomaisesti, hänellä on tosi upeita planeettakuvia.

Maksutovit ja TouCam II on edullinen ja hyvä yhdistelmä planeettakuvaukseen. Suuremmalla putkella (=parempi erotuskyky) saisi esimerkiksi Cassinin jaon näkymään selkeämmin läpi koko renkaan. Olenkin hankkimassa hieman suurempaa putkea joulukuun 2007 Mars oppositiota varten. Laitan tähän esimerkiksi samaisella pikku Mak:lla ottamani Mars kuvan vuoden 2005 opposition aikaan.

.


tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

Markus

Taitaa tuo yksittäisten otosten stäkkääminen olla aika turhaa puuhaa. Täytyy kokeilla, mitä PowerShotin videokuvasta saa irti.

Aiheen sivusta: kokeilin ottaa videokuvaa päiväkuusta, mutta valoa on tyrkyllä niin paljon, että PowerShotti haluaa väkisin rajoittaa sen tuloa aukkoa pienentämällä. Seurauksena iso musta läiskä keskellä ruutua. :P Videokuvan manuaalisäädöt loppuvat auttamatta kesken. Onneksi useimmissa yökohteissa tätä ongelmaa ei ole.  ;)

-- Markus

-Jarz-


Moi,

Tässä muutama kuva Lidlin Skyluxilla ja web-kameralla kuvattuna okulaarin läpi.








Kyseinen putki oli mielestäni riittävän hyvä aloittelijalle (minulle) ja ainakin Jupiterilta näkyi vaivatta visuaalisesti ne neljä kirkkainta kuuta ja Saturnukselta Titan, vaan en koskaan nähnyt Cassinin jakoa. Keli ei kaiketi ollut koskaan riittävän hyvä.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Lauri Kangas

Täällähän on osa kuvista ihan muuta kuin moposarjaa. :P

Tässä oma ensimmäinen vakava yritys saturnuksesta, kuva on viime huhtikuulta ursan tähtitornilta.

A Kuittinen

#8
Tässä tältä illalta. :) Ensimmäinen kerta, kun havaitsin ja kuvasin kohdetta. On se niin hieno :o.


tuomo herranen

tervehdys!tässä on kulkijan moposarjan digiscoping otos.välineet:skyliner 200dobson,canon powershot a510.http://i150.photobucket.com/albums/s99/kulkija/IMG_0258parannettu.jpg

YoKahainen

Pistetään mopoilu ihan uudelle tasolle:

Nexstar8i + N93 - Saturnus



Clear skies

LKE

Reijo Teränen

Otettu käsivaralla 10 mm okun  ja 2x Barlowin läpi, 1/10 sek. Iso 400 ,dobson 200.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

Jore

Kai se pitää itsekin laittaa mopo kuvaus kamaa näytille  ;D Lild meade lxd 75 6" newton välineenä, kamerana eso 350 d. Yksittäinen kuva.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Jurassic

Tollaista parvekkeelta Ret 45 putkella ja EQ 3-2 jalustalla ja seurantamoottorilla otettu Saturnuksesta kuvan. Käytössä oli Trust webkamera ja 2x barlow linnsi.  Sais varmaan irrotettua enemmän yksityskohtia jos ottaisin enemmän otoksia, mut ku jalusta ei ollu suunnattu pohjantähteen. Sen takia en pystynyt kuvaamaan kuin sata kuvaa kerralla et kohde pysyisi paikallaan.
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode