Pilvipongarit

Aloittaja kekko, 26.01.2010, 19:26:16

« edellinen - seuraava »

kekko

Olen harrastellut jonkun vuoden niinkin oudolta kuulostavaa harrastusta kuin pilvipongaus. Ajattelin laittaa tähän linkin pongareiden sivuille, josta löytyy paljon tietoa/kuvia pilvistä ja ilmakehän valoilmiöistä.

Sieltä alasvetovalikosta löytyy lisää kuvia...

http://cloudappreciationsociety.org/gallery/index.php?x=browse&category=22&pagenum=1


PETK

Jep.
Mun suosikki katekoriassa: Clouds That Look Like Things
http://cloudappreciationsociety.org/gallery/index.php?showimage=6092

Pekka
Pekka Kokko

naavis

Itse olen kanssa ajoittanut harrastanut pilvibongausta, sen jälkeen kun aikanaan sain lahjaksi kirjan Pilvibongarin opas, joka taitaa olla The Cloud Appreciation Societyn perustajan kirjoittama, ellen ihan väärässä ole. Luulen, että tähtiharrastajien keskuudessa voi olla keskimääräistä enemmän pilvibongareita tai sääintoilijoita.

OS

Pilvet ovat mielenkiintoinen tarkkailu- ja kuvauskohde ja niiden seuraaminen sopii hyvin ilmakehän valoilmiöiden havainnoinnin lomaan.
Viime vuoden syyskuussa sattui tämmöinen kohdalle.

kekko

Joo. Mulle jäi toi pilvien tuijottaminen takaraivoon kun olin intissä säämiehenä. Tehtävänä oli kolmen tunnin välein tehdä säätilasta raportti johon kuului myös pilvien nimeäminen.
Mullakin on hyllyssä se pilvipongarin opas ja tulossa on uusin kirja "The Cloud Collector's Handbook".
Jonkun verran olen kuvannut pilviä ja haloja, mutta valaisevat yöpilvet on vielä näkemättä. Jos olen ymmärtänyt oikein niin kesällä olisi paras aika niitä tiirailla...

Jutte

valaisevat yöpilvet on vielä näkemättä. Jos olen ymmärtänyt oikein niin kesällä olisi paras aika niitä tiirailla...
[/quote]
Valaisevat vasta loppukesällä eli elokuu on parasta aikaa.
Pilvien katselu ja kuvaaminen on mukavaa kesästä nauttimista:)
J-P
J-P Teitto

Timo Kuhmonen

Itsekin olen kiinnostunut aiheesta, mutta jäänyt vähän vapaa-ajan takia (=työt) pilvipongailu vähälle. Haloharrastajalle(kin) olisi hyötyä oppia tuntemaan eri pilvityyppejä.
Täytyy yrittää ensi kesäksi etsiä lähiseudulta joku kuvauksellinen lampi tms. jonne etelärannalle tuikata kamera ja varusteet, valaisevien yöpilvien kuvausta varten...

Timo Kuhmonen

Jaoin eri säikeeseen, yleisen keskustelun valaisevista yöpilvistä:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=5983.0

juha v

Pilvikuvia hakusessa

Meikäläisellä on ollut työn alla jo muutaman vuoden ajan kirjaprojekti pilvistä, joka olisi tarkoitus saattaa vihdoinkin loppuun. Mukana on jo joukko alan harrastajia, mutta joitakin mahtuu vielä mukaan. Kuvamateriaalia alkaa olla jo lähes kaikista Suomessa esiintyvistä pilvityypeistä, mutta jotkut vaan eivät satu kameran eteen. Etsin siis lisää kotimaisten kuvaajien otoksia aiheesta; harvinaisempien pilvityyppien lisäksi myös outoja tai muuten vaan hauskannäköisiä pilviä.

Mikäli asia kiinnostaa ja haluat lisätietoa, ota yhteys: juhaXoXvartiainen(at)gmail.com (korvaaX:t pisteellä).
www.juhavartiainen.fi

jtbo

Onkohan ilmiön taustalla tämä runsas siitepölyn määrä, joka tuntuu nenässäni varsin epämukavalta?