Mars - käytättekö suodinta visuaalihavainnoinnissa?

Aloittaja kajakki, 26.01.2010, 18:42:08

« edellinen - seuraava »

kajakki

Olen innolla lukenut muiden raportteja Marsin visuaalihavainnoinnista "napalakki erottui!" ym. ja tänään minulla oli vihdoin mahdollisuus suunnata omakin C8 putkeni sitä kohti. Yksityiskohtia oli turha odottaa. Planeetta oli niin kirkas. Tästä heräsikin kysymys, että käytättekö suodinta, vai onko vaan katselijassa vika? Planeetta siis näytti minun putkeni läpi katsottuna oranssilta valoisalta pallolta.

Timpe

Itselläni on käytössä Baaderin Moon&Skyglow/Neodymium (link) ja Baader UHC-S filtterit planeettoja katsellessa (useimmiten käytössä juuri tuo ensimmäinen). Jotkut käyttävät värisuotimia (punainen, vihreä, jne.), mutten ole noihin perehtynyt, enkä tiedä kuinka ne parantavat yksityiskohtien näkymistä. Noilla manitsemillani suotimilla saan hiukan lisää kontrastia planeetan kuvaan, mikä helpottaa havainnointia. Käytettävän suurennuksen valitsen kulloisellekin seeingille suurimmaksi mahdolliseksi, mutta planeettahavainnoissa optimikoko okulaarin lähtöpupillin kooksi olisi mielestäni 0.7 - 0.8 mm tienoilla (yksityiskohtien erottumiselle ja putken suurennuksen täysimittaiseksi hyödyntämiseksi). Jaa kaukoputkesi pääpeilin koko tuolla lukemalla, niin saat suunnilleen tähän tarvittavan suurennuksen (esim. 150mm / 0.75 = 200x). Visuaalihavainnoissa pitää myös tuijottaa sitä pientä planeettakiekkoa pitkään ja odottaa niitä hetkellisiä rauhallisen seeingin jaksoja, jolloin planeetan yksityiskohdat putkahtavat edes vähäksi aikaa näkyviin.

Täälläkin voi käydä: http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/kpk/mars/
- Timo Inkinen

TT

Minulla ainakin näkyy yksityiskohdat ihan hyvin ilman suotimia. Vain kuvaamiseen käytän kuusuodinta kun planeetta on kameralle liian kirkas.
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

Marko.J

Ilman filttereitä katselen (SW 200/1000 newton). Timpe tuossa kiteyttikin olennaisimman: Pitää jaksaa odottaa juuri sitä hetkeä, kun ilmakehä on rauhallinen, jotta planeetan yksityiskohdat tulevat esiin. Auttaa myös kummasti, kun antaa planeetan rauhassa nousta riittävän korkealle.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

juha_k

Ei ole suotimia.

Millaisella suurennoksella olet katsonut?

Suurennosta oli napalakin näyttävässä havainnossa 250 x , 60x suurennoksella ei eroittunut tosiaan kuin kirkas pallukka.
Voisi kokeilla tuota putkellani 150x suurennoksen antavaa 10mm SW plössliäkin vertailun vuoksi, se on jäänyt juuri hankkimani Baaderin 6mm ortoskoopin
aiheuttamassa innostuksessa käyttämättä.

Tärkeää tosiaan on että ilmakehä on rauhallinen ja planeetta on riittävän korkealla.
Monta kertaa olen turhaan katsonut.

LISÄYS: näemmä olet tänään alkuillasta katsonut, vielä liian matalalla.
            Jos sää sallii, palaa asiaan kymmenen jälkeen!
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

kajakki

Palailin ja hetkellinen tumma häivähdys näkyi! Pienet on ilot aloittelevalla tähtitieteen harrastajalla  :grin:

VeikkoM

Marsia, kuten planeettoja yleensä, voi visuaalisesti katsella värisuotimilla.  Näitä harvoin nykyharrastajat
älyävät käyttää, eikä niitä useimmissa putkissa ole edes mukana tarjolla.  Muistelen, että TAL-putkien
mukana olisi tullut joskus..

Marsin katselussa punainen ja oranssi suodatin voivat parantaa tummien alueiden näkymistä.  Myös
keltaista suodatinta voi kokeilla. Olen itse aiemmissa oppositioissa käyttänyt näitä.  Vaaleansininen
suodin saattaa auttaa Marsin pilvien näkemisessä.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

TeroP

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 26.01.2010, 19:15:54
Itselläni on käytössä Baaderin Moon&Skyglow/Neodymium (link) ja Baader UHC-S filtterit planeettoja katsellessa (useimmiten käytössä juuri tuo ensimmäinen).
Samat Baaderit täältä löytyy, mutta planeetoille käytän vain ja ainoastaan tuota Neodymiumia. Sillä saa kivasti kontrastieroja lisäiltyä, vaikkakin kuvan värit muuttuvat hieman. Marsiin tosin kannattaa tyrkätä ~200x suurennoksella jos ei suotimia ole niin saa vähän sitä kirkkautta rajoitettua, tosin onhan se vielä tuollakin suurennoksella aika kirkas 8" vehkeellä. Tietenkin olettaen että ilmakehä antaa periksi.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: VeikkoM - 27.01.2010, 21:47:24
Marsia, kuten planeettoja yleensä, voi visuaalisesti katsella värisuotimilla.  Näitä harvoin nykyharrastajat
älyävät käyttää, eikä niitä useimmissa putkissa ole edes mukana tarjolla.  Muistelen, että TAL-putkien
mukana olisi tullut joskus..

Marsin katselussa punainen ja oranssi suodatin voivat parantaa tummien alueiden näkymistä.  Myös
keltaista suodatinta voi kokeilla. Olen itse aiemmissa oppositioissa käyttänyt näitä.  Vaaleansininen
suodin saattaa auttaa Marsin pilvien näkemisessä.

Ilman mitään filttereitä yleensä havaitsen Marsia, niinkuin muitakin planeettoja. Mutta eräisiin planeettoihin, kuten Marsiin se on erinomainen kapistus. Sitä siis käytän yleensä ko. planeetan havaitsemiseen.