Taitaa omalla putkella olla pakkasennätys jossain -15 - -18 pakkasasteen välilltä yön kestävällä kuvaussessiolla (n. 10t). Toimi kaikin puolin hyvin kunhan sen virtapiuhan sai sopivasti asetettua, niin ettei rautalangan kovaksi kangistunut muovijohto kammennut liitintä irti putkesta kun putki liikkui gotoa käytettäessä.
Minä muutin kaikki muovijohdot kumijohtoihin ja rautalankailmiö päättyi siihen vaikka CPC on käynyt - 23 asteen pakkasessa. Havainnoitsijan rautakanki-ilmioon sillä ei valitettavasti kuitenkaan ollut vaikutusta

Kokoonpanossani itse rakentamastani akkupakista tulee kumikaapeli yhteen CPC:n haarukkaan ja siinä on tarrateipillä kiinni parin tulitikkulaatikon kokoinen rasia. Rasiasta on viisi pistokelähtöä mm. putken virransyötölle ja lisälaitteille, kuten lämmittimien ohjausyksikköön yms. Myös lämmittimien ohjausyksikön ja itse lämmittimien johdot olen vaihtanut kumijohdoiksi, jolloin olen samalla saanut johtojen pituuden oikeanlaisiksi. Syöttöjohto ei pääse kiertymään putken ympärille sen pyöriessä, kun syöttöjohdon pujottaa haarukan kanto-/nostokahvan lävitse, jossa minulla on vielä pieni rissa kiinni. Näillä toimenpiteillä olen saavuttanut se, että virtalähteestä ei tule kuin yksi sähkönsyöttöjohto kaukoputkeen ja kaikkiin muihin sähköä tarvittaviin laitteisiin johdotus jakantuu rasiasta kaukoputken "sisällä". Kompastelut johtoihin, liittimen/liittimien irtominen pistokkeesta tarkoituksetta on poistunut, kokoonpano on "siistimpi" johtohässäköiden poistuessa ja kokoonpano sekä purkaminen on nopeaa. Kaukoputken tarvikepakissa kumijohtojen säilytys on helpompaa ja vie alkuperäiseen setuppiin verrattuna vähemmmän tilaa eikä johtosolmuja synny.
Käsikapulaan on tarkoitus vielä rakentaa lämmitin niin saa tekstinkin näkymään pakkasessa. Myynnissä olevat kaupalliset kapulanlämmittimet ovat törkeän kalliita. Näytöstä saa tosin ilman lämmittimiä kovimmilla pakkasilla enemmän selvää kun asettaa hitaamman näyttönopeuden.
Okulaarilämmitin on osoittautunut erittäin toimivaksi. Varsinkin "kakkosen" okulaarit huurtuvat jostakin syystä herkemmin ja nopeammin kuin "normaalit" okut. Kaukoputken lämmityspantaaa (huurtumisen estoa varten) olen pitänyt huurresuojan päällä ja se on kyllä estänyt täysin huurtumisen, myös kun katselee ylöspäin eli lähelle zeniittiä jolloin huurtumista tuntuu esiintyvän selvästi enemmän. Minä olen pitänyt lämmityspantaa huurresuojan päällä ja joidenkin käyttäjien olen kuullut pitävän sitä putken ympärillä huurresuojan alla. Jälkimmäinen vaihtoehto lisää minusta hieman väreilyä visuaalisessa havaitsemisessa, varsinkin kun pantaa ei pysty laittamaan aivan putken nokalle. Väreilu on kuitenkin vähäistä ja saattaa olla pelkästään sairaan mielikuvitukseni aiheuttamaa. Mielestäni lämmittimien jokaisen lähtökavan tehonsäätö on erittäin perusteltua (=pakollinen) verrattuna on/off ratkaisuun.
Lämmittimiä en ole tarvinnut kuin kovimmilla pakkasilla ja tätä putkea minulla ei ollut vielä havaintokauden alussa, eli kosteilla keleillä. En siis tiedä lämmittimien vaikutuksesta niillä keleillä. Aikaisempaan putkeeni kosteus kyllä tiivistyi ilman huurresuojaa ja myös huurresuojan kanssa jos kohde oli kovin zeniitissä ja havainnointi sinne pitkäaikaista.
Kuten "Kaitzu" (tietää kyllä mistä kirjoittaa) jo asiantuntavasti mainitsikin niin minua huolestuttaa paljon rattaissa käytetty huono vaaseliinin "kopio". Tällä foorimilla joku purki HEQ6 jalustan ja totesi vaseliinin olevan jotain sontaa. Purin itse myös aikaisemman HEQ5 jalustan ja ne rasvat, jos niitä nyt voi rasvoiksi kuvailla, olivat täysin sopimattomat niiden käyttötarkoitusta nähden edes lievässä pakkassäässä. Sama tilanne on todennäköisesti myös CPC:ssä. En ole vielä uskaltanut avata haarukoita ja vaihta "vaseliinin" oikeaksi vaseliiniksi. Tämä lähinnä takuuasian turvaamiseksi mikäli kyseessä sattuissi olemaan "maanantaipäivä" kappale, koska putkeni on vasta sisäänajo vaiheessa.
Edellä minun CPC 800 pakkaskokemuksista, osittaisista ongelmien ratkaisuista sekä erittäin vahva epäily vielä tekemättömästä, mutta pakollisista, voitelun varmistamisesta.