2" SCT C8:iin

Aloittaja Scorpio, 12.01.2010, 17:17:51

« edellinen - seuraava »

Scorpio

kurkkasin kaverin pienempään putkeen joka oli varustettu 2" laajis okulla.
Näky oli aivan erillainen kuin käytössäni olleilla (Lainassa) 1 1/4 okulaareilla (olen siis aloittelija)

Nyt olen hankkimassa
2" Sovitinta
2" William kulmapeiliä
2" UWA 15,20 ja 30mm okuja (~80 astetta)
2" 2 x barlow

Mitä mieltä kyeisestä yhdistelmästä (Celestron C8 ultima tod.näk.kohta LXD 75 8")

Kumpi parempi: laadukas 2" 15mm+ 2x barlow vai 7,5mm laadukas 1 1/4 okulaari?

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Scorpio - 12.01.2010, 17:17:51
kurkkasin kaverin pienempään putkeen joka oli varustettu 2" laajis okulla.
Näky oli aivan erillainen kuin käytössäni olleilla (Lainassa) 1 1/4 okulaareilla (olen siis aloittelija)
Nyt olen hankkimassa
2" Sovitinta
2" William kulmapeiliä
2" UWA 15,20 ja 30mm okuja (~80 astetta)
2" 2 x barlow
Mitä mieltä kyeisestä yhdistelmästä (Celestron C8 ultima tod.näk.kohta LXD 75 8")

En ole oikein perillä noista Celikoista, mutta mikä mahtaa olla tuollaisen C8 putken maksimi valokimpun koko? Toisin sanoen kuinka laaja aukko tuolla putken päässä on ja kuinka täydellisesti se valaistaan  kaukoputkesta tulevalla valolla? Kysessä siis se aukko, jonka jatkoksi ne okulaarit, kulmapeilit yms. jatko-osat tulevat (oma arvaukseni on C8:lle 38mm maksimissaan, jossa valaistun kuva-alan halkaisija on tätä vielä parisen milliä pienempi). Pohjustan tällä kysymyksellä sitä tietoa, että kullakin okulaarilla on tietyn kokoinen "field stop" (=tämä on se okulaarin osa, joka muodostaa näkökenttään ne siistit reunat kuva-alan ympärille). Tuolla 30mm UWA okulaarilla tämän "field stopin" koko on varmaankin noin 38...41mm halkaisijaltaan (vrt. tämän taulukon tiedot esim. 31mm Naglerilla, jossa on 42mm "field stop").

Edellä oleva on teoriaa, mutta saattaa tulla käytännöksi siinä vaiheessa, kun esim. C8 kaukoputken perään laitetaan tuollainen 2" laajakulmaokulaari suurella "field stop" arvolla. Jos siis kaukoputkesta tulevan valokimpun koko (36mm?) on pienempi kuin tämä okulaarin "field stop" (40mm?), ei valoa enää riitä okulaarin reunoille saakka ja näkökenttä vinjetoituu (himmentyy) reunoilta. Käytännössä tässä liikutaan niillä rajoilla, että 30mm UWA saattaa toimia hyvin C8:n perässä vinjetoimatta, mutta yhtä hyvin tuosta 80 asteen näennäisestä kuvakulmasta leikkautuu reunoilta kymmenisen astetta pois tuossa putkessa. (Nämä siis teoreettista pohdiskelua aiheesta, mutta C8:n omistajat voisivat oikaista tarpeen mukaan.)

Lainaus käyttäjältä: Scorpio - 12.01.2010, 17:17:51
Kumpi parempi: laadukas 2" 15mm+ 2x barlow vai 7,5mm laadukas 1 1/4 okulaari?

Vähemmän lasia on parempi kuvalaadultaan, mutta barlowoitu 15mm okulaari tuplaa suurennusmahdollisuudet (15mm +7.5mm) ja on mukavampi katsoa läpi kuin melko lyhyt 7.5 -millinen.

PS. Löytämässäni C8 historiikissa kehuttiin muuten tuota C8 Ultimaa: http://www.telescopebluebook.com/sct/celestron.htm  :smiley:
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

Omassa C8 SCT putkessani "baffle putken" sisämitta on luokkaa 38...39mm...