Jalustan herättelyä

Aloittaja AstroKuikka, 07.01.2010, 14:51:21

« edellinen - seuraava »

AstroKuikka

Jalusta (EQ6 Pro ym.) on nukkunut talviunta koko pakkaskauden ulkona, aiheutuuko siitä mitään ongelmia jos/kun siellä on Kiinan pojan rasvat päässeet hieman kohmettumaan eli onko sitä sulateltava ennen käynnistämistä.

Juha

JuhaK

Tuohon en osaa vastata, mutta kannattaa viimeistään kesällä huoltaa ja vaihtaa rasvat niin ei tarvitse moisia miettiä!

Itse tein operaation alkusyksystä ja sen jälkeen jalusta ollut ulkona kiinteässä asennuksessa ja toiminut pakkasista huolimatta ilman ongelmia joka kerta! Pahin kuvauslämpötila tosin ollut täällä etelässä "vain" -29C.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Kaizu

Jos jalusta on oikein tehty, ei pitäisi tapahtua muuta kuin että pahimmillaan jalusta ei liiku ja näyttöön tulee joitain jumivirheilmoituksia.
Kyllä jalusta voi jäädä jumiin muistakin syistä eikä se niihin saisi hajota. Eri asia on sitten jos jalusta on päässyt kastumaan ennen jäätymistä, silloin voi olla kovempia jääkökkäreitä halottamassa muovirattaita. Niitä ajatellen "lohkolämmitin" voisi olla hyvä ajatus.

Kaizu
Kai Forssen

Miikka Sikkilä

Jos jalusta on ollut tosi pitkän ajan ulkona ilman suojaa, niin ottaisin sen varmuudeksi sisään ja katsoisin rasvojen tilanteen. Ja samalla kun jalusta on auki, niin mahdolliset valumat voisi sitten siivota ja pistää uuden voitelun kehiin :)
Miikka Sikkilä - Oulu

AstroKuikka

Kiitoksia vinkeistä.

Taitaa olla viisainta rahdata mokoma rohjake lämmitteleen ja testata toimintoja ennen tositoimia. Rasvojen vaihtoon en vielä ainkaan ala mutta kenties kesällä.

Kaizu

Puolen yön jälkeen herätin jalustan (G11) taas töihin. Eli ihan virtakatkaisijasta virrat päälle. Vähän mietin kun jalusta ehdotti alkuliturgioiden päätteeksi "warm start". Lämmintä oli -22.4 C, joka ei minusta tuntunut kovin lämpimältä. Suostuin kuitenkin warm starttiin ja jalusta lähti ihan kiltisti liikenteeseen ja löysi Reguluksen näkökenttään kertayrittämällä. Ei kuitenkaan keskelle, näyttää routa pikkuisen liikutelleen jalustaa (tai sitten olen itse töninyt sitä).
Suurin ongelmani oli saada putken pölykansi irti. Kansi näköjään kutistuu pakkasessa enemmän kuin putki ja oli aika tiukassa.

Kaizu
Kai Forssen