Kysymyksiä aloittelijalle!

Aloittaja Amatööri, 02.01.2010, 16:31:40

« edellinen - seuraava »

Amatööri

Jouluna sain lahjaksi Mars 66 tähtikaukoputken. Kauan olen haaveillut tästä ja nyt se toteutui!
Nyt on vain se edessä että ei tiedä minkä nimistä katsoo..   :undecided:
Tekniset tiedot kaukoputkesta: Optiikan halkaisia:60mm, Polttoväli:700mm.
Okulaarit: SR4:175x, H12.5:56x, H20:35x. Sitten on vielä kulmaprisma ja barlow 2x, Kääntöprisma 1.5x
Ja kysymyksiin:
1. Voiko tällä nähdä Saturnuksen renkaat tai jtn muotoja? Olen jo tunnistanut Jupiterin ja sen 3 kuuta. :)
Missä itse Saturnus on?
2. Missä Mars tavallisesti näin talvella/tammikuussa on?
3. Kerran näin korkealla taivaalla puna/vaaleanruskea hehkuisen planeetan. Voisiko se olla Mars. Klo oli
n. 23:00.
4 Voisiko tuolla 175x suurennoksella nähdä esim: Andromedan galaxin?
Vai onko liian haastava aloittelijalle?
Kiitos, jos vastaatte kysymyksiin vaikka en tiedä oikein mitään.. :-)

TT

1. Renkaat näkee helposti tuonkokoisella putkella. Planeetta on tällä hetkellä Neitsyen tähdistössä ja näkyy aamutaivaalla etelässä noin 7:n aikoihin. Suosittelen myös Stellariumin lataamista.www.stellarium.org
2. Mars on nyt leijonan tähdistön oikealla puolella kirkkaana punaisena tähtenä, tänään se näkyy kuusta hieman vasemmalle.
3. Selvästi Mars on ollut kyseessä.
4. Tuo on liian iso suurennos, käytä vaikka tuota toisiksi pienintäsi, silloin se näkynee parhaiten.
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

Amatööri

#2
Vielä kysymys.
Kun katsoo esim: Jupiteria, niin se näkyy pienenä pisteenä (myös sen kuut).
Jos tarkentaa kuvaa se pienenee ja tulee kirkkaaksi, mutta jos sumentaa se suurenee
ja tulee isommaksi ''palloksi'' ja ei ole niin kirkas. Onko se suurennos Jupiterista vai onko se vain minun harhajuttuja?
Jupiteria seuraa muutama sumu. Kenties niillä on nimi?

Ja kiitos TT! Nyt selveni asiat taas eteenpäin!  :grin:

Anssi Mäntykivi

Kaukoputkesi tarkennus on silloin kohdallaan kun kohde esim. jupiter näkyy pienimmillään.
Kohde leviää siis suuremmaksi valopalloksi (ja himmeämmäksi) kun tarkennus on pielessä.
Anssi Mäntykivi

Antti

TT ehtikin jo vastata kysymyksiisi, mutta ajattelin tarkentaa joitakin kohtia.

1. Saturnus on helpo tunnistaa tuon kokoisellakin putkella. Itsellänikin on 60/700 linssiputki ja olen sillä Saturnusta havainnut. Putkellasi pitäisi siis nähdä helposti Saturnuksen renkaat.

4. Andromedan galaksi on todella helppo havaita jo pienehköllä kiikarillakin, joten ei todellakaan ole vaikea kohde aloittelijalle. Andromedan galaksin voi jopa nähdä paljain silminkin. Kaukoputkella kannattaa käyttää mahdollisimman pieniä suurennoksia, niin sen löytäminenkin helpottuu. Ja lisäksi, pienellä kiikarilla tai tuollaisella 60 mm putkella ei kannata odottaa liikoja. Kohde on lähinnä vain himmeähkö sumumainen kiekko, mutta todellakin katsomisen arvoinen.
Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/