Halot havaintokaudella 2010

Aloittaja JVO, 02.01.2010, 13:59:23

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Se on ala-aurinkokaari (subhelic arc), erittäin harvinainen. Itse en ole nähnyt koskaan. Todella kovaa kamaa tuo näytelmä.

OS

Lainaus käyttäjältä: kocmok - 14.01.2010, 19:22:55
Huomasin tossa panoraamassa 46 asteen renkaan(/kaaren?) ja horisonttirenkaan risteyskohdasta lähtevän himmeän kaaren (kuvissa näkyykin vain todella himmeänä) mutta jonka muotoa en löydä mistään luettelosta? Saatan tietysti sortua poikamaiseen innokkuuteen ja tulkitsen pilvimuodostelmaa...

Sama himmeä kaari pisti itselläkin silmään. Aivan outo, mikä lie?

PETK

Pekka Kokko

MarkoM

Lauantailta hieman halokuvaa Ilmajoen Alajoelta, yhdistetty kolmen pystykuvan panoraama:



Kamera: Canon EOS 50D  Pvm: 13.02.2010 10:22:24 ISO: 100 Valotus: 1/400 Aukko: f/14.0 Polttoväli: 18mm

Lisäksi normaali 'laajakulmapanoraama':



Kamera: Canon EOS 50D  Pvm: 13.02.2010 10:23:55 ISO: 100 Valotus: 1/400 Aukko: f/10.0 Polttoväli: 18mm

Josta hieman suurempi versio löytyy galleriasta, alkuperäisen panoraaman ulottuvuudet peräti 12250 px * 3308 px...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

MarkoM

Haloja Ilmajoella, vaihteeksi hieman pienemmällä kameralla kuvattuna:



Kamera: Canon DIGITAL IXUS 50  Pvm: 17.02.2010 12:00:46 ISO: 0 Valotus: 1/1250 Aukko: f/5.6 Polttoväli: 5.8mm

22° renkaan lisäksi näyttäisi olevan 22° ylläsivuavaa ilmassa...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Kastle

Onko tämä halo vai jokin muu? Aurinko oli kuvaa otettaessa oikealla puolella. Klikkaamalla isommaksi.


E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: Kastle - 18.02.2010, 23:12:02
Onko tämä halo vai jokin muu? Aurinko oli kuvaa otettaessa oikealla puolella. Klikkaamalla isommaksi.


Oma veikkaukseni on, että kyseessä on sivuaurinko.

Itse olen helmikuun aikana olen havainnut noin kymmenen 22-asteen rengasta, sekä yhden sivuauringon. Kuvia en ole saanut, koska kameran akut alkavat pikkuhiljaa sanoa työsopimusta irti...

naavis

Himmeältä sivuauringolta tuo tosiaan näyttää, itse nähnyt muutaman kerran vastaavia.

MarkoM

Ja tänäänkin on ollut melko hyvä halopäivä, taivaalla on aamusta saakka roikkunut 22° rengas:



Kamera: Canon EOS 50D  Pvm: 19.02.2010 12:16:26 ISO: 100 Valotus: 1/400 Aukko: f/13.0 Polttoväli: 18mm ja jälkikäsittely (kurvien vääntö) Photoshopissa ja kuvauspaikkana Sahennevan observatorio. Lisää kuvia tulossa galleriaan kunhan ehtii käsitellä...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

MarkoM

Rinkuloiden keskelle vaihteeksi hieman auringonpilaria:



Kamera: Canon EOS 50D  Pvm: 24.02.2010 17:11:06 ISO: 100 Valotus: 1/160 Aukko: f/7.1 Polttoväli: 51mm

Parina viimeaamuna olen työmatkalla saanut ihailla myös laskemassa olevan Kuun aiheuttamaa pilarihaloa ja tänä aamuna Seinäjoella myös keinovalopilareita, joten ilmassa ilmeisesti on jotain hilettä...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

TT

Tälläinen varsion laaja-alainen ilmiö oli kuun ympärillä, en tiedä onko se halo tai kuuluuko se tähän ketjuun, mutta laitetaan nyt kumminkin.

Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

Timo Kuhmonen

Yleisimmin näkyy 22 rengashalo, joko kuun tai auringon ympärillä...

xpro

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Kastle

Innostuin yön päälle kokeilemaan linuxin Hugin-ohjelmaa, kun olin ottanut takapihalla komposiittikuvaa varten muutaman 15 s. räpsäyksen kuun halosta. Taidan seuraavalla kerralla pienentää kuvat ensiksi, kone raksutti aika kauan.. Tässä kuitenkin pienennetty versio. Asetin vielä ohjelmassa lopputulokseksi kalansilmä-muunnoksen. Ei mennyt ihan kohdalleen, kun katsoo lipputankoa  :grin:



Ja linkki vähemmän pienennettyyn (3408x2808 ..  :rolleyes: )

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

jtbo

Kiitokset Kastle vinkistä, pari päivää sitten laitoin Linuxin ja tuntuu löytyvän kaikki tarpeellinen, kun panoraamaohjelmakin on  :azn:

Vielä kun oppisin ottamaan panoraamoja varten kuvia siten, ettei aina puuttuisi oikea ylänurkka, lähes aina oikea ylänurkka uupuu, käsittämätöntä.

No tälläisen ihan yksittäisen foton tuosta 25-26.2 välisen yön haloilmiöstä sain, 18mm D40 nikonin nokalla meinasi olla riittämätön: