Kamera aloittelijalle?

Aloittaja Andromeda, 27.12.2009, 20:57:51

« edellinen - seuraava »

naavis

Lainaus käyttäjältä: Kontju - 20.04.2012, 14:48:58
Uusi tyhmä kysymys: Pitääkö pinottava kohde olla suurinpiirtein keskellä ruutua ts. haittaako se jos kohde käy vaikka kuvan reunoissa. Minulla kun tuo seuranta ei ole vielä kondiksessa.

Tärkeintä on, että haluttu kohde näkyy jokaisessa pinottavassa valotuksessa. Kohde saa olla missä tahansa osassa kuvaa.

einari

No parempi on jos kohde liikkuu 'ennalta-arvattavasti' - silloin Registaxin 'predict track' toiminnolla on paremmat mahdollisuudet kohdistukseen.
Mutta jos kohde on kokonaan näkyvissä niin silloin voi (edelleen Registaxissa) käyttää Center of gravity-toimintoa.
Tuo siis jos puhutaan oman aurinkokuntamme kohteista.
___
Tapio

Kontju

OK no sittenhän mulla on kuvasarjoja planeetoista joilla voisi harjoitella pinkan tekoa. Kohdehan liikkuu siten kuin jalustalla ilman seurantaa.

Kaizu

Kuva saisi olla mahdollisimman samassa kohtaa eri osavalotuksissa. Kun "kuvapallo" litistetään kuvatasoksi, tulee kuvaan väkisinkin vääristymiä. Yleensä vielä niin että vääristymät pahenevat sitä mukaa mitä kauemmaksi kuvan keskiöstä mennään. vääristymät ovat sitä suurempia mitä lyhyempi on objektiivin polttoväli suhteessa kuvan kokoon. Ääriesimerkkinä käynee alle sentin polttoväliset kalasilmäobjektiivit kinokoon kameroissa. Pitkäpolttovälisessä (yli metri) planeettaputkessa jossa on pieni kenno, kuvausvirheet peittyvät seeingin alle.

Kaizu
Kai Forssen

Rantaojala

Digijärkkäreiden kanssa kuvanneena suosittelen Pentaxin runkoja, koska niihin (ainakin niihin) on mahdollisuus saada kuvanvakaajaan perustuva seurantalaite O GPS-1 Tämä toimii ainakin K70 ja K50 kanssa sekä luultavasti myös KP ssä. K-1 on sisäänrakennettu tuo järjestelmä, joten siihen sitä ei tarvitse. Itse olen ottanut paljon avaruuskuvia K70 + O GPS-1 seurannalla ja useat kuvat ovat onnistuneet hyvin.

PS. mulla olis tuollanen K70 + O GPS-1 setti myynnissä huutonetissä par aikaa.