Virtaa perus heq5:lle

Aloittaja Torsti, 16.12.2009, 08:02:14

« edellinen - seuraava »

kemilainen

Ei mtään. Tämä vaara on vain olemassa kun suljaa kaapeleiden kanssa. Ei uskoisi kunnes sattuu. GaryP:le katso tarkemmin. Kyllä löytyy. Eivät 12V:akut ole turvallisia väärin käytettynä. (kokeile laiitamalla kiintoavain suoraan napojen väliin, käytä suojavarusteita, näet taivaantulet.)

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 04.11.2010, 00:18:38
Täällä ei kyllä ole varsinaisesti suositeltu auton akkuja vaan lyijyhyytelöakkuja joita voisi luonnehtia ehkä enemmänkin vaikka moottoripyörän akuiksi. Nekin on 12 volttia. Samanlainen on siellä kemilaisen ylistämän Celikan akkupaketin sisällä. Sekin on 12 volttia. Sieltäkin saa aika monta ampeeria kun oikosulkee. Mitäköhän tekemistä sillä on minkään kanssa?

GaryP: Muista öljypumppu? http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=6588.msg57296#msg57296

Timo tuolla puhui autonakusta, ja sen jälkeen sitä viimeistään alettiin parjaamaan. Siksi tässä haluaisin perusteluja näillä höpinöille. Lienee parasta tosiaankin viitata voitelujärjestelmään koko keskustelussa. Tuulimylly voitti, minä en enää yritä tulkita keskustelun järkipohjaisuutta...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

GaryP

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 04.11.2010, 00:29:29
Ei mtään. Tämä vaara on vain olemassa kun suljaa kaapeleiden kanssa. Ei uskoisi kunnes sattuu. GaryP:le katso tarkemmin. Kyllä löytyy. Eivät 12V:akut ole turvallisia väärin käytettynä. (kokeile laiitamalla kiintoavain suoraan napojen väliin, käytä suojavarusteita, näet taivaantulet.)

Akun navan jälkeen on normaalisti oikein käytettynä vähintään yksi pääsulake, ja varsinaiset navat ovat yleensä suojattuina, ainakin jos käyttää järkeä. Jos sitten sattuu laittamaan piuhat yhteen, ei sula työkalut vaan se sulake. Tosimiehet laittavat vielä tuuning-kytkimen jolla päävirta katkaistaan siksi aikaa kun kytketään letkuja.

Voisitko nyt ystävällisesti laittaa linkin siihen mitä en löydä? Kuinka monta kertaa täytyy pyytää osoittamaan mistä tuotteesta puhut?
Ai niin, unohdin jo ne tuulimyllyt...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 04.11.2010, 00:03:59
Ei yhtään enenpää. Lyijyakun napajännite on täydessä timmissä 12V ja kymmenykset (lepojännite) auton käydessä 14,2V. Siksi sanoin noista esim. AA-pattereista normaalisti 1,5V, ladattavat lithiun vastaavat max. 1,2V. Kameran elektroniikka pitää niitä tyhjinä.
Wikipediaan on kerätty taulukkoon akkutietoa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku
Litium-ioniakun napajännitteen on kerrottu olevan 3,2-3,7V.
Sormiparistojen (AA ja AAA) napjännite on 1.5V kuormittamattomana mutta suuren sisäisen vastuksen vuoksi putoavat kuormitettuina reilusti. Omista kameroistani ainakin Canonin, Fujin ja Casion käyttöohjeessa suositellaan pariston sijaan käyttämään NiMh-akkuja. Nämä kamerat eivät tulkitse niitä tyhjiksi ennen kuin ne todella ovat tyhjiä tai rikki.
Akkujen huono puoli on itsepurkautuvuus. Nykyään löytyy akkuja jossa itsepurkautuvuus on vähäistä, n.20%/v.
Auton tai moottoripyörän lyijyakku soveltuu hyvin käytettäväksi jalustan virtalähteenä koska sisäinen vastus on pieni ja jalustan ottamalla pienellä virralla antojännite on vakaa.

Moderaattorit voisivat poistaa edellisistä viesteistä vaaralliset kehotukset oikosulkea akun navat. Lukijoista voi löytyä myös niitä jotka inostuvat tällaisesta ja vaarantavat oman terveytensä.

Kaizu
Kai Forssen

Una

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 04.11.2010, 00:03:59
Ei yhtään enenpää. Lyijyakun napajännite on täydessä timmissä 12V ja kymmenykset (lepojännite) auton käydessä 14,2V. Siksi sanoin noista esim. AA-pattereista normaalisti 1,5V, ladattavat lithiun vastaavat max. 1,2V. Kameran elektroniikka pitää niitä tyhjinä.

Kyllähän asia on niin että täyden auton/moottoripyörän lyijyakun napajännite on kuormittamattomana 12.8 Volttia ja pysyy siinä kevyellä kuormituksella. Vastaava 12V jännite muodostetaan pattereilla 8:lla sarjaan kytketyllä 1,5 Voltin sormiparistolla. Näiden summana muodostuu tasan 12 Volttia eli akulla jää vielä 0,8 Voltin verran ylimääräistä jännitereserviä. Vastaavasti käytettäessä esim 1,2 Voltin napajännitteisiä NiMH-akkuja tuo summajännite onkin vain 9,6 Volttia, joka todellakin on monessa sovelluksessa auttamatta liian vähän. Riittävän jännitteen tuottamiseksi vaadittaisiin 10 kappaletta NiMH-akkuja.

Meade-mad

Minulla on muinainen lennokin radio-ohjauslaite. Sen paristopitimessä on tilaa kahdeksalle paristolle. Sormiparistoja käytettäessä yksi paristo korvataan pariston muotoisella pötköllä, jonka läpi kulkee suora joshto. Ni-Cd akkuja pitimeen laitetaan kahdeksan. Alkaaliparistoilla jännitteeksi tulee  7*1,5v= 10,5v ja nikkeliakuilla 8*1,2v= 9,6v.

Eli jos tarkoituksena on käyttää ladattavia pikkuakkuja kannattaa tietysti pohtia onko laite tarkoitettu käyettäväksi akuilla vai paristoilla. Jos laite on tarkoitettu paristokäyttöiseksi, se ei välttämättä toimi akuilla.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

antra

Terve taas,

Taisin tuomita Meaden korjauksia hoitavan tanskalaisen optiikkaliikkeen vähän liian aikaisin.
Aamulla soitin heille ja tiedustelin asiaani. Puhelimeen vastasi asiakasmyönteinen henkilö joka
selitti että viestini oli vastaanotettu mutta varsinainen asiantuntija saapuisi vasta tänään työpaikalle ja siksi viestiini ei ollut aiemmin vielä kyetty vastaamaan.
Selityksen makuahan tossa tietysti on vaikka tarina olisikin totta. Eihän se heille mitään maksa vastata asiakkaan viestiin heti ja selventää että palaavat asiaan myöhemmin.
Asiakkaan mieltä se rauhoittaisi kummasti.

Puhelimessa lupasivat tutkia tiedusteluani pikimmiten.
Iltapäivällä tulikin sähköposti jossa pyydettiin lähettäämään jalusta heille tarkemmin tutkittavaksi jotta saavat varmuuden siitä etteivät vahingossakaan lähetä ylimääräisiä "turhia" osia mulle.
Vetosivat siihen etten näin menetellen joutuisi maksamaan turhasta. Toisaalta, heille antamani selvennyksen mukaan osat joita tiedustelin ovat nimenomaan minimivaatimus, eli ovat selvästi silminnähden sökönä. En maininnut omatekoista korjausyritystäni vielä!  :smiley:

Ei varmaan kannattais sekaantua tohon jännitekeskusteluun, mutta 1.5V pariston jännite uutena voi olla 1.6V (mun juuri tekemän mittauksen mukaan)
Ja siten 8 patterin sarjakytkennän jännite on noilla pattereilla näköjään 12.8V.
Latauksen jälkeen hyvin vähän käytetyn 12V lyijyhyytelöakun jännitteeksi toi mittari näyttää nyt myös 12.8V.

Muuten en halua sotkeentua kiistaan!  :grin:






kemilainen

Vielä sen verran. Joku varmasti viitsii rakentaa autonakkupaketin kaikkine sulakkeineen. Turvallinen vaihtoehtokin on olemassa. Juuri tähän tarkoitettu virtalähde. En neuvo mitään pomminrakennusta, mutta hyvä tietää. Surullisia esimerkkejä löytyy tee-se-itsemiesten joukosta autoalalta. Ei muisteta kumpi akunkenkä pitää irrottaa ekana ja päinvastoin kiinnittää. Ekana plus-kenkä ja avain koskettaa auton koriin tai moottoriin. Hups. Sama on suljatessa kaapeleiden kanssa.

Jarkko.A

Mitäs jos siellä kiinanihmetehtaalla onkin vetäisty liitännät väärinpäin ja kalusto sanoo poks? Paremmin toimivia ja halvempia järjestelmiä saa tehtyä itse. Ei tässä mitään ydinpommia olla rakentamassa.

En ymmärrä miksi jankkaat samasta asiasta kun kyseessä on samat osat "hienommissa" muovikuorissa.

kemilainen

Vastaukesi kuuluu viimeisiin kuuluisiin sanoihin, minä tiedän.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 04.11.2010, 19:31:26
Mitäs jos siellä kiinanihmetehtaalla onkin vetäisty liitännät väärinpäin ja kalusto sanoo poks? Paremmin toimivia ja halvempia järjestelmiä saa tehtyä itse.
Tästä saa sen käsityksen että Kiinassa tehtäisiin asiat jotenkin huonosti. Kävin paikalla katsomassa ja valittaen joudun toteamaan että sikäläinen työn jälki ei ole sen huonompaa kuin kotimainenkaan. Hintataso on halvempi. Suomen teollisuuden säästöinto on johtanut siihen että Suomalaisen työn laatu on saavuttanut Kiinalaisen ja päässyt jopa sen alle. Hinta ei sen sijaan ole vielä pudonnut samalle tasolle. Sen vuoksi työpaikat vielä siirtyvät sinne päin. Minä ostaisin sen Kiinalaisen akkupaketin sen vuoksi että en saa edes sen komponentteja samalla hinnalla kotimaasta. Jos en luota kytkennän oikeellisuuteen, voin avata laitteen ja tarkastaa että se on oikein kytketty.
Kiinalainen taikonautti on käynyt avaruudessa, Suomalaisia siellä ei vielä ole näkynyt.

Kaizu
Kai Forssen

antra


Viiden pisteen vinkki:

Tanskasta tuli tosiaan pyyntö että "lähetä koko mount head heille tutkittavaksi". Postikulut olisivat olleet economy pakettina vähintään 50 euroa.
Pienen sähköpostikeskustelun jälkeen sovittiin kuitenkin että lähetän vain elektroniset osat jolloin sain paketin menemään lentorahdilla ja vielä pikana, hintaan noin 10 Euroa.
Että kannattaa aina kysyä tällaisiakin asioita, voi säästää muutaman euron! :)

-Antti-



antra

#57
Terve vielä.
Perun viimeisenkin pahan sanani Meaden huollosta vastaavasta Astro A/S:stä.
Homma toimii, vaikka eivät ole ehkä maailman dynaamisin ja vikkelin yritys asiakspalvelun suhteen.
Sanoivat että uudet osat tulevat noin kahdessa viikossa ja maksavat ehkä 20 Euroa tai "maybe for free".

Halusivat tietää ennen hinnan kertomista mistä olen putken ostanut. Varaosien hinnasta päätellen  
suomalainen ostospaikka oli heille positiivinen signaali.  

Eli ehkä sen putken hankintapaikkaa kannattaa harkita myös mahdollisen huollon kannalta, jos siis harkitsee tilaavansa härvelin vaikka suoraan kaukoidästä tms
eksoottisemmllta aueelta. Vaan ihan arvailemiseksihan tää menee. Tietääkö joku ehkä asiasta enemmän omasta tai muiden kokemuksesta?

Onko muut tunnetut massa merkit kuten vaikkapa Celestron yms yhtä kitsaita myymään varaosia kuin Meade?
Vai onko prosessi kaikilla valmistajilla yhtä mustasukkainen?

Antti


EDIT: Tänään 10.12 on kulunut jo kolme viikkoa siitä kun Meaden tanskalainen yhteistyöhuoltoliike sai rikkinäiset osat tutkittavakseen. Lupasivat että kahden viikon päästä, siis viikko sitten, heillä olisi korvaavat osat ja tietoa hinnasta. kyselinkin puhelimitse mutta lupasivat soittaa seuraavana päivänä takaisin. Nyt on viikko mennyt eikä ole soittoa kuulunut, saatika sähköpostiviestiä tai uusia osia. Että ei se palvelu nyt ihan ensiluokkaistakaan heillä taida olla.
 

EDIT2: Tänään 17.1.2011 tuli Tanskasta viesti että ovat pahoillaan kun kestää ja odottelevat Meade Europelta varaosia mulle. On se melkein huvittavaa että Meade Europe pyytää kysymään varaosia Tanskalaiselta firmalta ja Tanskalainen firma sitten pyytää varaosat Meade Europelta. Kauppa se on joka kannattaa ja byrokratia kunniaan. Toisaalta, tämä on ehkä opetus meille kaikille että jos jalustasi elektroniikka menee rikki poikki, älä pelkää että se välttämättä ihan nopeasti korjaantuisi.
"Onneksi" täällä eteläsuomessa on ollut koko talven niin pilvistä ettei sille jalustalle olis juuri käyttöä ollut.

antra

Tänään vihdoin tuli postipaketti tanskasta. Eihän siinä mennyt kun muutama kuukausi. Toki hekin pahoittelivat että on kestänyt näin kauan. Kuulemma Meadelta on ollut hankala saada varaosia tänätalvena. Mene ja tiedä.
80 euroa makso postikuluineen. Siinä tuli ihka uusi RA- "motor block" koteloineen päivineen.

Timo Kuhmonen

Nämä kuuluisi laittaa eri ketjuihin, itse asiassa jo alusta lähtien...
Löytyy sitten tieto helpommin (tässä ketjussa kyse heq5 virransyötöstä)