Virtaa perus heq5:lle

Aloittaja Torsti, 16.12.2009, 08:02:14

« edellinen - seuraava »

Torsti

Tervehdys arvon naiset ja herrat. Tulin tässä hankkineeksi ensimmäisen seuranta jalustan, eli heq5:sen ( juu, ihan se perusversio), koska tarvetta, eikä aikaa kuvaukseen ole. Tuli tuota viime viikonlopulla kokeiltua, ja ensi vaikutelma oli hyvä. Napasuuntauksen hoidin visuaali käyttöön sopivalla tavalla, eli jalusta 60 asteeseen, ja silmämääräisesti pohjoiseen. Ilman kompassia ja libelliä. Nautinto oli suuri, kun pystyin ensimmäistä kertaa keskittyä pelkästään katseluun, ja tarkennukseen okulaareja vaihtaessani. Kohde pysyi kutakuinkin keskellä, ainakin vartin. Helppoa. jee. Jalustan mukana tuli keinonahka paristo kotelo 8:lle d paristolle. Haluaisin kuitenkin paristokäytöstä luopua, ja siirtyä ladattavien virta lähteiden pariin. Teiltä siis kysynkin ehdotuksia sopivaksi ladattavaksi virtalähteeksi tuolle jalustalle. Tämä perus heq5 syö virtaa käsittääkseni huomattavasti vähemmän kuin nälkäiset kaverinsa syntrek, ja synscan, ja uskoakseni 2-4 tuntia olisi virrantarve kertaa kohden. Joten ehdotuksia kiitos. Nämä mega valonheittimillä ja muilla hilppeillä varustetut "powerpackit" haluaisin jättää pois laskuista.

Lauri Kangas

Stetson-Harrison-menetelmällä määritettynä jalustan virrankulutus on 500mA. Ei muuta kuin biltemasta tai vastaavasta sopiva lyijyhyytelöakku, ovat halpoja kuin saippua. 7-10Ah riittänee. Isommat painaa jo muutaman kilon.

Marko.J

Minulla on HEQ5- jalustalle "matkakäyttöön" 7 Ah akku ja riittää aika pitkäksi aikaa SynScan -versiollekin.

Toinen vaihtoehto on 12 v virtalähde, jos sulla on verkkovirtaa saatavilla.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Kaizu

Minulla oli Lidlin akkupaketti mutta se meni rikki. Katsoin mitä se oli syönyt ja sieltä löytyi 12V7Ah lyijyakku. Hain Biltemasta uuden ja otin vanhasta paketista latauksen säätö elktroniikan ja tungin ne muoviseen työkalupakkiin. Tällä liikkuu puolen metrin newtoni koko yön, miksei sitten pikkuinen HEQ5.

Kaizu
Kai Forssen

Torsti

Kiitokset vastauksista. 7 Ah lyijyakku sai siis eniten ääniä. N.500mAh kulutuksesta voisi päätellä että 2-3:n Ah akku riittäisi 2-4 tuntia? Voisin siis etsiä jopa pienempää akkua kuin 7Ah, koska Katseluni rajoittuu yleensä juuri mainitsemaani 2-4 tuntiin?

Kaizu

Akkujen hinnat eivät mene aivan lineaarisesti Ah määrän mukaan ja kun viimeistä Ah:a imetään ulos on akun napajännite jo melko epäsopiva useimmille laitteille. Suosittelen akun reilua ylimitoitusta.

Kaizu
Kai Forssen

Torsti

Ok. Katsellaan sopivaa akkua. Kiitos

3p0

Moi! Ihan vaan jos kiinnostaa tai jaksat noutaa Helsingin alueelta tms. niin mulla ois pois jaettavaksi asti 12V lyijyhyytelöakkuja.
Pöllin töistä semmosia käytöstä poistettuja yksilöitä juuri tuota tarkoitusta varten, taisivat olla noin 7Ah mötiköitä. Kun niitä kerran oli tarjolla niin otin 30kpl  :grin:
Ite tuskin tarviin paria enempää. Ainakin yleismittarin mukaan on lataus kunnossa noissa, eli hyvin on säilytetty. Laturin saa kai clas ohlsonilta ~15€
odevaan ät gmail piste com sopii postitella.
Otto Huhta
Herrain Raketti- & Tiedeseura

Timo Kuhmonen

Omalta työpaikaltani laboratorioista on myös poistettu akkuja. Niitä on käytetty varmistukseen mm. tietoliikennelaitteiden 48V syötössä, tasasuuntauksessa jne. Akut ovat 12V yksilöitä. Niistäkin mittaamalla jännite saattaisi olla yli 12V. Mutta suora jännite mittaus ilman kuormaa akussa ei kerro kovinkaan paljon akun todellisesta kunnosta....  Itse en lähtisi missään tapauksessa hankkimaan käytettyä akkua HEQ-5 pariksi. Nimittäin harmittaa aika lailla jos sähkönsyöttö pettää kriittisellä hetkellä jossain kaukana.

Itse olen käyttänyt "tuplakapasiteetti" mitoitusta. Eli jos keskimääräinen havaintosessio kestää 4 tuntia, ja kaikki laitteet vie yhteensä virtaa esim 3A, valitsen vähintään noin 25Ah akun kapasiteetiltaan. Tuossa jää vielä varareserviä....

Una

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 16.12.2009, 13:54:18
Itse olen käyttänyt "tuplakapasiteetti" mitoitusta. Eli jos keskimääräinen havaintosessio kestää 4 tuntia, ja kaikki laitteet vie yhteensä virtaa esim 3A, valitsen vähintään noin 25Ah akun kapasiteetiltaan. Tuossa jää vielä varareserviä....

Tämä on ihan viisasta, pidentää akun kestoikääkin kun sitä ei tarvitse imeä ihan tyhjiin.

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 16.12.2009, 09:38:48
Akkujen hinnat eivät mene aivan lineaarisesti Ah määrän mukaan ja kun viimeistä Ah:a imetään ulos on akun napajännite jo melko epäsopiva useimmille laitteille. Suosittelen akun reilua ylimitoitusta.

Lisäksi pakkasessa akun kapasiteetti tuppaa putoamaan varsin reilustikin. Tämänkin takia on hyvä ylimitoittaa akkua hieman.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Torsti

Kiitos kaikille. Eilisen jälkeen on tullut muutamia vastauksia. Hain eilen kotimatkalla biltemasta 12v 5Ah:n akun. Tämänkin akun kapasiteetti lienee liki tuplasti tarvitsemani. Alussa mainittiin n 500mAh:n kulutus, joten 2-4 tuntia x 500mAh= 1-2Ah kulutusta.

antra

Terve,
Mulla on Meaden LXD-75 jalusta ja se toimii 8*1.5V paristoilla suht normaalisti.
Täältä foorumilta sain idean siirtymisestä akun käyttäkäksi, ja ostin muina miehinä Biltemasta 12V 6Ah hyytelöakun ja pistin sen kiinni seurantamoottoriin: Moottori ei toimi oikein.

Joko se alkaa heti virrat päälle laitettuani vääntämään putkea omituiseen asentoon, tai viimeistään aling -toiminnon yhteydessä putki vääntyy omituiseen asentoon ja sitten tulee "motor fault" ilmoitus. Onko ideoita mitä pitäisi seuraavaksi tehdä. Sähkötekniikka ei ole vahvimpia puoliani, mutta perus piuhan kolvaaminen tietysti onnistuu jopa meikäläiseltä.
Jostain täältä foorumilta tarttui silmään että pitäs laittaa 2 ohmin vastus akun ja moottorin väliin? Onko siinä ideaa?


Jarkko.A

Suositeltavinta olisi kai 12v regulaattorin käyttö välissä. Itsellä CG5-GT teki samantyylistä säätöä heti kun lähti täysillä tehoilla liikenteeseen, mutta kokeilin huvikseni laittaa ylimitoitetun kondensaattorin väliin ja sillä lähti ongelma. Saattanee toimia myös sinunkin jalustalla. Olettaisin että jalusta ei saa tarpeeksi virtaa ja moottorit eivät sen takia liiku alkunykäyksen aikana jalustan olettamalla nopeudella.

antra

Kiitos, täytyypä lähteä komponenttikauppaan.