Iso vai helppo

Aloittaja EsaM, 05.12.2009, 22:34:42

« edellinen - seuraava »

EsaM

Onko teillä isojen putkien käyttäjillä tullut mieleen että vaikka putki onkin kookas ja ominaisuuksiltaan sen mukainen niin tämän suuren koon vuoksi olette joskus miettineet pienen putken käytön helppoutta ja haikailleet paluuta selliasen käyttöön? Itse mietin tätä valintaa, pinempi väline jonka kanssa on helppoa liikkua ja ulos lähdön kynnys sen vuoksi suht matala. Esimerkki putkena ajatelen jotain 20 senttisellä peilillä olevaa putkea jota vastassa jokin muu pienempi ja helpompi väline. Mikä sitten olisi se pienempi ja helpompi väline jolla jotain tekisi ja näkisi? Kommentteja ja ehdotuksia otetaan vastaan, kiitos etukäteen

Aapeli

Itse huomasin että 200 cm peiliputki alkoi liikkumaan kevyesti  ja helposti, vasta kun  sain sen alle itselleni oikean apuvälineen. Maitokärryt. Muista putkista ei kokemusta muuta kuin tuosta  200 cm dootsonista.

EsaM

Maitokärryt on mainio lisäväline tähtitaivaan tarkkailuun. Paitsi että 200 senttisen peiliputken mahtuminen kärryihin ei ole helpoimmasta päästä  :angel:

Kaizu

20 senttinen on juuri sellainen mukavasti mukana kulkeva pikkuputki. Sellaisen voi yhdellä otteella nostaa liiteristä pihalle. Se myös mahtuu pikkuauton takapenkille jos on tarve mennä pimeään paikaan.

Kaizu
Kai Forssen

Munkki

Ei se koko, vaan se miten sitä käyttää - eh eh.

Molempi parempi. Itse olen viimeisinä vuosina käyttänyt lähinnä 8cm linssiä ja tehnyt sillä piirustuksia niistä mitä sille sitten pystyy näkemään. Se on tosi helppo ja siirtyy yhdellä kädellä jalustoineen ja okulaari paletteineen pihalle eikä sen jäähtymistäi juuri tarvitse odotella. Onhan sillä havaitseminenkin helppoa ja on sillä kiva koittaa toisinaan mitä kaikkea pikkuisillakin putkilla voi nähdä - ja niillä voi nähdä paljon.

Olen omannut ison määrän putkia ja kokeillut monen moisia väliltä 8...30cm. Parhaiten minua palvellut ja mieleen jäänyt on kuitenkin ehkä Helioksen 20cm dobson. Se minulla taisi olla peräti yli 3 vuotta. Sillä näki paljon ja sitä oli helppo käyttää. Siihen kun viereen pisti sopivan korkuisen jakkaran missä istua, niin havaitseminen oli myös hyvin nautinnollista. Sitten luin joistain kohteista mihin oma täydellinen dobson ei yltänyt ja minuun iski aperture-feaver eli kokokuume. Ostin 30cm dobsonin. Kohteet kyllä näkyi paremmin mutta suuri osa vaivattomuudesta hävisi. Sitten innostuin linssiputkista. Voi kun olisin tajunnut olla sopivasti vaatimaton ja riittävän älykäs pysymään tuossa lähes täydellisessä Helioksessa...
Mikko Salokannel

EsaM

Kiitos vastauksista kaikille ja Munkille erityisesti. Kokemusten kautta oppinsa saaneiden ihmisten mielipteet ovat kullan arvoisia, heitä kuulemalla välttyy monelta harharetkeltä.
Lisää asiallisia kommentteja saa laittaa, varmasti moni arvostaa teiltä saamaansa tietoa niinkuin itsekin arvostan.

Aapeli

En mainosta noita maitokärryjäni siksi että olisin osakas kärry firmaan...tai kärryt olis  mulle fetissi.....kärryt vaan  liikkuu kevyesti ja niihin saa mahtumaan putken lisäksi pöydän, tuolin repun lisävaatteita ynm tarpeellista ja ne liikkuu  epätasaisessa maastossa ketterästi. :grin:

Nurinniska Observatory

Maitokärryt ovat tosiaan ihan ehdottomat! Menee maastossa kuin maastossa ja kestää kuormaa satoja kiloja (kokeiltu on...)
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/