Kuinka perustan Tähtiharrastusyhdistyksen?

Aloittaja @kiistoni, 19.12.2006, 10:41:09

« edellinen - seuraava »

@kiistoni

Hei.

Olisimme erittäin kiinnostuneita perustamaan omalle paikkakunnallemme tähtiharrastusyhdistyksen.
Osaisiko joku neuvoa meidät oikealle tielle, niin saisimme homman pyörimään?

Mitä asioita täyty ottaa huomioon?
Mistä avustukset, rahoitukset?
Mahdollisen Tähtitornin rakennus..

ym..

Toni Kiiskinen, Lieksa.



Pentti Karvinen

Tervehdys,

http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/kerho/

Kannattaa lukaista läpi. Sieltä saa vinkkejä, mallisääntöjä jne.



Pentti Karvinen / Rauma

Seppo Linnaluoto

Hei!

Muodolliset asiat ovat helppoja. Pitää kutsua koolle perustava kokous, päättää yhdistyksen nimestä ja säännöistä ja laatia perustamiskirja. Ja pitää tietenkin valita yhdistyksen sääntöjen mukainen hallitus ja tilintarkastajat.

Ursa on yleensä antanut veloituksetta pyydetyltä alueelta Ursan jäsenten nimet ja osoitteet.

Nämä asiat koskevat vain sitä tapausta jos halutaan perustaa rekisteröity yhdistys. Sellaista tarvitaan, jos halutaan anoa rahaa yhdistyksen  kotikunnalta. Yleensä kunnat ja kaupungit suhtautuvat yhdistyksiin myötämielisesti ja antavat niille jonkinverran rahaa vuosittain.

Jos rahaa ei tarvita, yhdistys kannattaa jättää rekisteröimättä ja toimia kerhomuotoisena.

Pulmallisempi asia on itse toiminnan organisoiminen ja jäsenten hankkiminen.

Aikaisemmin kaupungit rakensivat yleensä tähtitornin ja antoivat sen yhdistyksen käyttöön. Yhdistyksen tehtäväksi yleensä on jäänyt kaukoputken hankkiminen.

Nykyään yhdistysten yleensä täytyy itse hankkia rahoitus tähtitornille. Tässä auttaa EU-rahoitus, mutta se tuo muassaan melkoisen byrokratian. EU-rahaa saa melko helposti, mutta sitä saa vain ehkä puolelle kustannuksista. Säätiöiltä kannattaa aina anoa rahaa, mutta vain ehkä joka viides kerta tärppää. Rahoituksen lisäksi jäsenten täytyy yleensä itse rakentaa tähtitorni. Ja paikka täytyy hankkia tähtitornille.

Perustimme toukokuussa 2000 Kirkkonummen Komeetan. Sen koko historia on dokumentoitu Kirkkonummen Komeetan kotisivulle ensimmäisestä pöytäkirjasta lähtien. Siitä voit katsoa mallia mikä on edessä kun yhdistys perustetaan ja sen toimintaa pyöritetään.

Varkauden Kassiopeia on perustettu 2001 ja se on perustanut Kangaslammille tähtitornin ja toimintakeskuksen.

Komeetan kotisivu:
http://www.ursa.fi/yhd/komeetta/

Oma sähköpostini:
Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Pentti Karvinen - 19.12.2006, 12:24:20
http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/kerho/
Kannattaa lukaista läpi. Sieltä saa vinkkejä, mallisääntöjä jne.

Lisäksi voi ottaa yhteyttä kerho- ja yhdistystoimintajaostoon (kerho [ät] ursa.fi).  Jaostolla
on kohtuullinen yhdistysaktiivien verkosto, jonka kautta saa arvokasta tietoa. Läheskään
kaikkia heitä kannata kuvitella tavoittavansa tätä kautta.  Oman kotiseutunsa naapurista
saattaa löytyä joku, joka voi vähän jeesata. 

Kerhojastolla on myös sähköpostilista, jolla voi kysellä asioista ja toivon mukaan saakin
monenlaisia hyödyllisiä vinkkejä.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

mperonen

Toni K. Olen myös Lieksasta, vasta alkanut tähtiharrastelija. Olisin kiinnostunut tästä asiasta jos jonnekin päin johtaa yhdistyksen perustaminen.

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: mperonen - 27.03.2010, 17:46:06
Toni K. Olen myös Lieksasta, vasta alkanut tähtiharrastelija. Olisin kiinnostunut tästä asiasta jos jonnekin päin johtaa yhdistyksen perustaminen.

Tonin viesti on reilut kolme vuotta vanha.  En ole kuullut, että Lieksaan olisi syntynyt
yhdistystä.  Ei ole ainakaan Ursaan asti kuulunut mitään.  Lieksaa lähin varmuudella
toiminnassa oleva yhdistys on Joensuussa asti.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

tk1

Oho,onhan täällä joku muukin Lieksasta,minä jo luulin että olen ainoa "hurahtanut" :grin: tähän harrastukseen täällä Lieksan kylällä.
Tero Korhonen
Lieksa

Meade-mad

Jos Lieksassa on keskusta tai vastaava niin menkää paikallisen Veijo Esson baariin kahville. Laittakaa ilmoitus tänne ja pyytäkää tilaa paikallislehdestä porukan kokoon kutsumiseksi. Jos onnistaa niin kahvitelkaa rauhassa jonkin aikaa ja päättäkää sitten tarvitaanko kerhoa tai yhdistystä. Myös Tädet ja avaruus -lehti myy varmasti edullista palstatilaa kokoon kutsua varten.

Me kokoonnnumme satunnaisesti Järvenpään Aakkosaseman kahviossa motivoimassa toisiamme.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

nannavi

Hei

Itse harrastelen Joensuun Seulasissa ja oon miettinyt jonkin sortin tähtipäivän järjestämistä harrastajille, semmoista illan istumista(mahdollista havannointia/valokuvaamista ym) jakokosken tähtitornilla. Jos innostuneita lähistöltä löytyy niin voidaan sopia ensi talveksi tapaamisia? Laitelkaahan vaikka yksityisviestiä mikäli joku kiinnostunut tätä lukee  :azn: