Hei!
Muodolliset asiat ovat helppoja. Pitää kutsua koolle perustava kokous, päättää yhdistyksen nimestä ja säännöistä ja laatia perustamiskirja. Ja pitää tietenkin valita yhdistyksen sääntöjen mukainen hallitus ja tilintarkastajat.
Ursa on yleensä antanut veloituksetta pyydetyltä alueelta Ursan jäsenten nimet ja osoitteet.
Nämä asiat koskevat vain sitä tapausta jos halutaan perustaa rekisteröity yhdistys. Sellaista tarvitaan, jos halutaan anoa rahaa yhdistyksen kotikunnalta. Yleensä kunnat ja kaupungit suhtautuvat yhdistyksiin myötämielisesti ja antavat niille jonkinverran rahaa vuosittain.
Jos rahaa ei tarvita, yhdistys kannattaa jättää rekisteröimättä ja toimia kerhomuotoisena.
Pulmallisempi asia on itse toiminnan organisoiminen ja jäsenten hankkiminen.
Aikaisemmin kaupungit rakensivat yleensä tähtitornin ja antoivat sen yhdistyksen käyttöön. Yhdistyksen tehtäväksi yleensä on jäänyt kaukoputken hankkiminen.
Nykyään yhdistysten yleensä täytyy itse hankkia rahoitus tähtitornille. Tässä auttaa EU-rahoitus, mutta se tuo muassaan melkoisen byrokratian. EU-rahaa saa melko helposti, mutta sitä saa vain ehkä puolelle kustannuksista. Säätiöiltä kannattaa aina anoa rahaa, mutta vain ehkä joka viides kerta tärppää. Rahoituksen lisäksi jäsenten täytyy yleensä itse rakentaa tähtitorni. Ja paikka täytyy hankkia tähtitornille.
Perustimme toukokuussa 2000 Kirkkonummen Komeetan. Sen koko historia on dokumentoitu Kirkkonummen Komeetan kotisivulle ensimmäisestä pöytäkirjasta lähtien. Siitä voit katsoa mallia mikä on edessä kun yhdistys perustetaan ja sen toimintaa pyöritetään.
Varkauden Kassiopeia on perustettu 2001 ja se on perustanut Kangaslammille tähtitornin ja toimintakeskuksen.
Komeetan kotisivu:
http://www.ursa.fi/yhd/komeetta/Oma sähköpostini:
Seppo.Linnaluoto@ursa.fi