Stellarium

Aloittaja BEAT, 19.12.2006, 09:52:40

« edellinen - seuraava »

pnuu

Tarkista vielä varulta mikä aikavyöhyke on asetettuna :-)
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Jussi H

Pistin kaikki päivämäärä ja kelloarvot vielä ihan varmuudeksi uudelleen, mutta ei. Aurinko on taas jo nousussa... Katoin viel et ollaan asetuksissa varmasti suomessa ja niin päin pois, mutta mikään ei nyt auta. Jos painan asetusikkunassa aika- ja päivämääräkohdassa sitä "käytä nykyistä" niin se laittaa kellon ajan 8 tuntia eteenpäin oikeasta. Miksiköhän? Niin ja tietokoneen kello ja päiväys on kans kunnossa. Menee kohta hermot koko ohjelman kanssa...
Bresser Galaxia 114/900

Jussi H

Oho, tulipa hölmö olo. Stellariumissa oli kyl kaikki kunnossa ja tietokoneen kellokin oikeassa, mutta niinkuin yllä olevassa viestissä kehotettiin niin katoin vielä tietokoneen aikavyöhykkeen ja se olikin Amerikassa.. :oops: Nyt kun sekin on Suomessa niin johan toimii. Ikää mulla on vast 26 mut tuntuu et olen liian vanha tietokoneen käyttäjäksi...
Bresser Galaxia 114/900

Vanha Susi

Viimeisessä Tähdet ja avaruus -lehdessä esitelty SkySafari toimii hyvin ainakin Samsungin 4.0 android alustalla kuten Samsung Notella ja SIII ella. Ilmeisesti se toimii myös Samsungin tableteissa.

Monissa muissa tableteissa tämä SkySafari ei toimi, vaikka niissäkin olisi android 4.0x, mikä on minusta iso harmi, sillä Notessa on minusta vähän turhan pieni näyttö.

Tämä SkySafari on nyt myös tarjouksessa. Perusversio maksaa noin 1,5 € ja SkySafari Plus maksaa nyt himpun alle 10 € ja Pro alle 24€.

Tuo tarjous päättyy mikäli oikein ymmärsin 23. syyskuuta.

Janius

Stellarium kehittyy koko ajan, parin vuoden aikana tullut mm. ilmakehän refraktio/ekstinktio, planeettojen/kuiden varjot ja deltaT:n laskeminen. Seuraavaan versioon 0.13.0 on näillä näkymin tulossa:

- realistiset satelliitit + magnitudit
- meteoriparvet
- maisemiin voi piirtää valosaasteen
- realistinen komeettojen mallinnus (sekä pöly- että kaasupyrstö!)

Kannattaa ladata testiversio 6.1 josta löytyy nuo kaikki ominaisuudet meteoriparvia lukuunottamatta: https://launchpad.net/stellarium/+download

Timi

#170
Mikähän riivaajainen iski omaan stellariumiin kun nimet näkyy vaan osittain?
Asensin aamulla Windows 7:n sekä stellariumin uudelleen ja päivitin samalla näytönohjaimen ajurin.



pepa

Mulla oli vastaavanlainen ongelma joku aika sitten, kohteitten numerotiedotkin oli sekavaa, ei auttanu muuku poistaa koko ohjelma ja ladata uudestaan.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Timi

Lainaus käyttäjältä: pepa - 21.06.2015, 22:45:14
Mulla oli vastaavanlainen ongelma joku aika sitten, kohteitten numerotiedotkin oli sekavaa, ei auttanu muuku poistaa koko ohjelma ja ladata uudestaan.
Latasin Stellariumin ( 64 bit versio) uudelleen ja ohjelman eka käynnistyksessä ilmoitusikkuna jossa herjasi jotain openGL alijärjestelmästä.
Eli toimi 32 bittinenkään.
Näytönohjaimen ajuri on myös ladattu uudelleen.

avanti

Lainaus käyttäjältä: Timi - 22.06.2015, 18:53:17
Latasin Stellariumin ( 64 bit versio) uudelleen ja ohjelman eka käynnistyksessä ilmoitusikkuna jossa herjasi jotain openGL alijärjestelmästä.
Eli toimi 32 bittinenkään.
Näytönohjaimen ajuri on myös ladattu uudelleen.

Itsekin olen törmännyt OpenGL ongelmaan Stellariumin kanssa. Sen nettisivulla stellarium.org lukee että vähimmäisvaatimuksena on tuki OpenGL 3.1 versiolle, suositeltava OpenGL 3.3 versio.

Ainakin minun ei auttaisi siihen kuin hankkia uudempaa rautaa.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

iosainio

Lainaus käyttäjältä: avanti - 22.06.2015, 23:20:12
Itsekin olen törmännyt OpenGL ongelmaan Stellariumin kanssa. Sen nettisivulla stellarium.org lukee että vähimmäisvaatimuksena on tuki OpenGL 3.1 versiolle, suositeltava OpenGL 3.3 versio.

Ainakin minun ei auttaisi siihen kuin hankkia uudempaa rautaa.

ML

Aina voi tietysti vesillintua ennen kokeilla asentaa siihen vanhaan koneeseen Ubuntun ja sitten Stellariumin, vaikka olevan järjestelmän rinnalle.

Voisiko tuo Timin ongelma johtua fontista?

avanti

Lainaus käyttäjältä: iosainio - 23.06.2015, 20:54:08
Aina voi tietysti vesillintua ennen kokeilla asentaa siihen vanhaan koneeseen Ubuntun ja sitten Stellariumin, vaikka olevan järjestelmän rinnalle.

Voisiko tuo Timin ongelma johtua fontista?

Minä en muuta käytäkään kuin Ubuntu Linuxia ... Toisaalta oma ongelmani on vähän erilainen Stellariumilla - ei näy tähtiä. Vaan muistaakseni OpenGL ongelma voi aiheuttaa muitakin ongelmia.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Timi

En viitsinyt tapella ongelman kanssa enää enempää vaan asensin Stellariumin version 0.12.4 asennustiedostosta uudelleen joka oli tallessa lisäkiintolevyllä
ja taas toimii, vanhankoa rautaa lienee jo omakin pöytäkone (n.4-5v).

kurppa

#177
miten tossa stellariumissa määritettään Kaukoputken kohdistimen paikka? Esimerkiksi jos putki on kohdistettu kuuhun mutta se on täysin toisessa kohtaan kartalla eli miten sen kohdistimen paikka muutetaan jotta se olisi suoraan kuun kohdalla?
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

wm-x

Stellarium on vain karttaohjelma. Se saa coordinaatit muualta, eli ainakin CdC ohjelman kanssa pitää eqmodin coordinaatit olla oikein että karttaohjelma ymmärtää missä putki on.

Joku fixumpi varmaan osaa kertoa miten eqmodiin saa  karttaohjelmasta komennon vaihtaa putken paikkaa mutta itse en sitä osaa.

kurppa

päteeköhän CpC:eehen?
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)