Olen muokannut aloitusnäkymän haluamakseni ja tallentanut sen "Tallenna asetukset"-painikkeella. Win10 koneella asetukset jäävät voimaan ja aloitusnäkymä on sellainen kuin sen olen säätänyt. Win11 aukeaa aina oletusnäkymällä vaikka olen tallentanut asetukset samalla tavalla kuin toisella koneellakin. Molemmissa on uusin 23.1 versio. Onko tämä bugi vai onko minulta jäänyt huomaamatta jossakin "Oletusnäkymä käynnistettäessä"-asetusruksi tai vastaava?
Tulipa tässä vielä ajatus, miten voisi yrittää korjata tai aiankin ottaa selville vian syyn. Ne asetukset ovat todennäköisesti config.ini -nimisessä tiedostossa. Ja se sijaitsee esimerkiksi tässä Linux-järjestelmässä käytätjän kotihakemiston alihakemistossa
.stellarium . Kun Stellarium ei ole käynnistetty, tiedostoon voi muokata jollain muokkailmella (editori, Windowsissa esim. Notepad) sopivat asetukset. Ja ne asetukset näkee nyt sitten sen Windows 10 -koneen Stellariumissa / käyttäjän hakemistossa. Periaatteessa siitä WIndows 10 -koneen Stellariumin config.ini -tiedoston voisi kopioida Windows 11 -koneeseen vastaavaan hakemistoon. Mutta voi olla, että niissä on muutakin eroa kun kyseessä olevat asetukset. Siksi käsin editointi tuntuisi paremmalta ja turvallisemmalta ratkaisulta. Siellä voi olla myös muita asetustiedostoja, joten niitä hakemistoja voi tutkia silläkin silmällä.
Stellariumin käyttäjän oppaassa on selitetty aika hyvin asioita, joten sitäkin voi vilkaista. Luvussa 13.2.1 on selitetty config.ini. Uusin käyttäjän opas on tiedostossa stellarium_user_guide-23.2-1.pdf, jonka voi ladata netistä omalle koneelle tai selata selaimella netissä.