Soveltuvuus aloittelijalle, SKY-WATCHER 200/1000 +EQ5 vai Celestron 8 + EQ5

Aloittaja KukkiS, 25.11.2009, 22:31:44

« edellinen - seuraava »

KukkiS

Elikkä jos joku voisi kertoa käytännön kokemuksia kyseisistä putkista( omia tai kaverilta kuultuja) SKY-WATCHER 200/1000 +EQ5,  Celestron 8 + EQ5. Lisäksi tuosta EQ5 jalustasta jos sais infoa (tukevuus, seurantamoottorin asennus, jne.). Aloittaisin katselemalla meidän kuuta ja planeetoja, tietenkin kunhan kokemus karttuu tarkoitus syvääkin avaruutta katsella, lisäksi digijärkkäri pitäis saada kiinni.

Tälläistä alkuun

Kiitos.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: KukkiS - 25.11.2009, 22:31:44
Elikkä jos joku voisi kertoa käytännön kokemuksia kyseisistä putkista( omia tai kaverilta kuultuja) SKY-WATCHER 200/1000 +EQ5,  Celestron 8 + EQ5.

Näistä kahdesta valiten tuo Celestron 8 + EQ5 on selvästi fiksumman tuntuinen kokonaisuus. Tässä paketin osat ovat keskenään tasapainossa ja kokonaisuus toimii varsin hyvin käytännön havainnoissa. SKY-WATCHER 200/1000 tuottaa käytössä muutamia vaikeuksia tuollaisen jalustan kanssa (mm. havaintoasennot), eikä se ole tukevuudeltaan lähellekään 8" SCT-putkivarustuksen tasoa. Myös kuvauskäytössä 8" SCT on lyhentimellä varustettuna käyttökelpoisempi/helpompi kuin tuo Newton-putki EQ5:n päällä.
- Timo Inkinen

Meade-mad

Pieni lisäkysymys:

onko harkinnassa oleva Celestron 8 newton vai cassegrain (SCT)? Sillä on nimittäin merkitystä yhdistelmän toimivuuteen.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas


Kaukinen

Celestron Nexstar 8i SE,  William Optics 2" Dielectric diagonaali ja mikrofokuseri, Celestron 80/600 ED APO, Celestron CGEM jalusta tuplasatulalla, Baader Hyperion 8-24mm Clickstop Zoom, Baader Hyperion Aspheric 36mm, Baader Ortho 7mm, Celestron reducer f6.3, LVI SmartGuider, Canon EOS 60Da

Meade-mad

Eli kaikki se epäilyttävä mitäTimpe mainitsi Sky-Watcher newtonista, pätee myös Celestron 8N putkeenkin. Sillä erolla että Celica on hiukan isompi halkaisijaltaan ja alkaa olla jalustan kantokyvyn ylärajoilla.

Nuo molemmat putket ovat haasteellisia tasapainotettavia digijärkkärin kanssa. Järkkärikuvauksen aloittamiseen 80mm ED-APO ja tuo jalusta ovat sen sijaan ihan jees. Katselussa pikku-Ed on sen sijaan hiukan vaatimaton.

Kysymäsi putket sen sijaan ovat katseluun sopivia. Kuvaukseen ne tarvitsisivat tukevamman jalustan.

Halpaa ja hyvää kaikkeen sopivaa tällaistakaan laitetta ei ole.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

KukkiS

No lähtö kohtana on ensiksi tuo katselu ja sitten myöhemmin kuvaus. Mutta mites kuvauksen laita noilla putkilla, sitten jos myöhemmin hankkii paremman jalustan?? Siis lähinnä sitä nyt haen, että ei sit tarvise tehdä suuria patentti keksintöjä että saa järkkärin kiinni putkeen??

Meade-mad

Jos itse valitstsisin niin newtonit katseluun ja tuolle jalustalle kuvaukseen optimoitu linssiputki (tai kameraoptiikka).

Kun newton optimoidaan katselulle niin apupeilistä tehdään pieni, kuvauksessa sen sijaan tarvitaan suuri peili, jotta koko kenno saadaan valaistua. Se taas heikentää kontrastia ja heikentää putken arvoa katselussa.

jk

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Lauri Kangas

Monet tuntuvat murehtivan nimenomaan sitä, saako kameran alkuunkaan kiinni putkeen. Se on harvemmin oikea ongelma, kun lähes kaikissa putkissa on tai niihin saa aikaan T-kierteen. Siitä ne ongelmat vasta alkavat.

Ongelmia, joita noilla yhdistelmillä on odotettavissa välittömästi:
- riittämätön tarkennusvara
- liian pieni apupeili
- hankala tasapainotus
- liikaa polttoväliä jonka vuoksi:
- epätarkka seurantajalusta

Itse ostaisin neljällä huntilla dobsonin ja sitten erikseen digijärkkärille kahdella tai kolmella huntilla seurantajalustan, ja kuvaisin teleobjektiivilla.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 26.11.2009, 21:26:24
Eli kaikki se epäilyttävä mitäTimpe mainitsi Sky-Watcher newtonista, pätee myös Celestron 8N putkeenkin. Sillä erolla että Celica on hiukan isompi halkaisijaltaan ja alkaa olla jalustan kantokyvyn ylärajoilla.

Juuri näin. Oletin tuon yllämainitun "Celestronin" olevan tavallisen Celikan eli 8" SCT-putkimallin kaltainen.

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 26.11.2009, 22:53:23
Ongelmia, joita noilla yhdistelmillä on odotettavissa välittömästi:
- riittämätön tarkennusvara
- liian pieni apupeili
- hankala tasapainotus
- liikaa polttoväliä jonka vuoksi:
- epätarkka seurantajalusta

Lisätään vielä tuohon "Newton-putki + EQ-jalusta" haittalistaan vielä sellainen, että 8" Newton vaatii pituutensa (ja muiden fyysisten mittojensa) takia noin 2x niin tukevan jalustan kuin apertuuriltaan vastaavan kokoinen 8" SCT muutoin vaatisi. Tämä sivuseikka tietää samalla budjetin karkaamista käsistä usein astronomisiin loppusummiin.  :shocked:
Tämän seikan voi tarkistaa helposti jalustojen kantavuus/hintataulukosta, joka löytyy tämän viestin linkistä. Hakekaa tuolta linkkisivun alareunasta löytyvästä käppyrästä sopivat jalustat ensin alle 10 kg (SCT) kantavuudelle ja sitten noin 20 kg (Newton) kantavuudelle. = Näin paljon pitkän Newton-putken suuremmat vipuvoimat ja suurempi massa vaikuttavat jalustan tukevuusvaatimuksiin. (Visuaalipuolella touhutessa näistä jalustan kantavuusrajoista voi toki joustaa enemmän kuin kuvauskäytössä, mutta onko sekään järkevää putken havaintomukavuuden heikentyessä?)
- Timo Inkinen

itv

Minulla on tuo kyseinen SW-setti, hankin sen aloittelijapohjalta. Disclaimer: Nämä kommentit ovat aloittelijan kokemuksia. Minulla ei ole kovinkaan paljoa vertailupohjaa.

Plussat
- Mukana tuleva 25mm plössl-okulaari on aika hyvä
- Jalusta on tosiaankin tukeva visuaalikäyttöön. Maapohjan tärinät ja tuuli eivät haittaa katselua.
- EQ-jalustalla on kätevää seurata kohteita.
- Etsinputken optiikka on hyvä
- Hyvä ohjekirja
- Putki jäähtyy nopeasti, puoli tuntia riittää
- Itse olen ollut tyytyväinen kuvan laatuun, kunhan vain on hyvät okulaarit

Miinukset
- 10mm plössl-okulaari on huono.
- Putken tasapainottamisen kanssa on hieman säätämistä.
- Focuserin mukana tulevat sovitinkappaleet ovat turhan väljiä. Laser-kollimointia varten jouduin itse vaihtamaan sovittimen uuteen.
- Kuvauskäyttöön tätä pakettia ei kukaan ole suositellut
- Kaipaisin red dot finderia etsinputken lisäksi tai peräti sen tilalle. Etsinputki suurentaa hieman liikaa ja minun on vaikeuksia löytää sopiva aloituskohta tähtikuviosta. Joudun sihtaamaan putken takaa ja ilman tähtäintä se on vaikeata.

Lisäksi olen tämän paketin jälkeen hankkinut seuraavaa:
- Pitkän polttovälin wide-angle okulaari
- Barlow 2x
- Laserkollimaattori
- Uusi okulaarisovitin focuseriin (yhden ruuvin malli kiristyspannalla)
- Hyvät kiikarit (loistava ostos, suosittelen!)
- Punainen taskulamppu :-)
- Valosaastesuodin (turha ostos)
- Aurinkokelmua (suotimen rakennusprojekti on vasta kehittelyasteella)