Timo Kuhmonen arveli jo ketjun alussa hienosäätönupissa olevaa vaihteistoa jonkuinlaiseksi planeettavaihteeksi. Sellainen oli myös minun vuosia sitten näkemässäni ja kiristämässäni toisen merkkisessä hienosäätönupissa. Minä uskon, että tämä rakenne on tavanomainen eri merkkisissä fokusereissa.
Siinä nupin vaihteessa ei ollut rattaita, vaan liikkeen välittivät hienoliikkeen akselista nupin sisäkehälle kitkalla teräskuulat. Jos muistan rakennetta oikein, niin nupin sisäkehässä on hiukan kartiokkuutta, että systeemiin kuuluvt teräskuulaat saa puristettua akselin ja nupin sisäkehän väliin sopivaan tiukkuuteen, jossa kitka on riittävä, mutta säätö toimii herkästi.
Kiristystä varten pitäisi hinosäätönupissa olla mutteri. Mutteri on lukittu asentoonsa yhdellä, tai kahdella pienellä pidätinruuvilla, tai jollain muulla sopivalla tavalla. Mahdollisesti jollain lukitusaineella.
Kiristäminen pitää tehdä varovasti niin, että sen vaihteiston pito on riittävä, mutta vaihteisto pyörii herkästi.
En muista enää, oliko siinä vaihteistossa rasvaa ja kuinka paljon, mutta jos Timon vaihteistossa sitä on, niin lienee sopivasti. Ei se rasva ainakaan kulu käytössä, mutta voi tietysti kuivua. Rasva ei tietenkää voi auttaa pitoa, koska pito perustuu kitkaan.