Deklinaatioakselin hienosäätö (SW 130/650 EQ2)

Aloittaja 2N3904, 16.12.2006, 20:07:17

« edellinen - seuraava »

2N3904

Hei,
Olen uunituore tähtiharrastaja ja Skywatcher 130/650 -putken omistaja. Putkessa on eräs ominaisuus, josta en ole ihan varma onko se ominaisuus vai vika: deklinaatioakselin liikkuma-alue hienosäätöruuvista käännettäessä on vain 30 astetta. Kuuluuko olla näin? Tuntiakselihan kääntyy hienosäädöllä/moottorilla vaikka ympäri, jos ei mikään ota vastaan.

t. Markus
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm
for the rest of his life.

rafael

minun bresserissäni on ihan sama juttu en tiedä miten se on , mutta ei sitä ainakaan suuremmaksi saa minun putkessani .Ei se kyllä minua ole haitannut.

2N3904

No sittehän toi voisi olla ominaisuus. En vain tiedä näistä mitään, niin herätti epäilykset tuo erilainen toiminta tuntiakseliin verrattuna. Onko kenelläkään kokemusta itse Skywatcherista?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm
for the rest of his life.

risto1

Tunti-akselin kulman säätö on useimmissa jalustoissa 30-45 astetta, mutta kai deklinaatio-akseli nyt sentään
tuntiakselin tavoin kääntyy täyden ympyrän????????????????????????? outoa
Risto

2N3904

Hmmm? Mitenköhän se nyt sitten on. Jospa joku samanlaisen putken omistava huomaisi kysymykseni.
Väärinkäsitysten välttämiseksi täsmennän vielä: kun lukitusmutteri on auki, deklinaatioakseli pyörii kyllä vaikka kuinka. Lukituksen ollessa päällä kääntymäalue hienosäätöruuvista (siitä pitkästä joustavavartisesta) kääntäen on sen 30 astetta.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm
for the rest of his life.

rafael

Hei 2n3904 , ei minun käsittääkseni siinä putkessa ole mitään vikaa .Minun on ihan samanlainen, kun lukitus on auki niin hyvin pyörii ja kun se on kiini niin hienosäädöllä kääntyy noin 30 astetta , niin se on . Ala vain tutkimaan taivasta , kyllä se siitä lähtee . :D

2N3904

Lainaus käyttäjältä: rafael - 17.12.2006, 18:33:22
Hei 2n3904 , ei minun käsittääkseni siinä putkessa ole mitään vikaa .Minun on ihan samanlainen, kun lukitus on auki niin hyvin pyörii ja kun se on kiini niin hienosäädöllä kääntyy noin 30 astetta , niin se on . Ala vain tutkimaan taivasta , kyllä se siitä lähtee . :D

Aivan, avasin tässä välillä paikkoja sen verran, että sain mekanismin toiminnan selväksi. Deklinaatioakselin hienoliikunta on todellakin tuossa S-W:n EQ2-jalustassa rajoitettu 30 asteeseen. Sillä pitää nyt sitten pärjätä.
Toinenkin vähän kiusallinen ominaisuus liittyy tuohon deklinaatioakselin hienosäätöön: kun hienosäätöruuvia kääntää "kiinni" (myötäpäivään), työntää ruuvi mennessään vipua, joka liikuttaa putkea. Tämä on OK. Mutta kun ruuvia kääntää "auki" (vastapäivään), ruuvi ei vedäkään putkea liikuttavaa vipua, vaan ainoastaan vetäytyy vivun tieltä pois; työn tekee vivun toisella puolella oleva palautusjousi. Jos putki sattuu olemaan epäedullisessa asennossa jousen kannalta, pelkkä jousen voima ei riitä liikuttamaan putkea.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm
for the rest of his life.

rafael

Hei , tuota roista probleemaa en ole huomannut lainkaan , mutta en ole avannut noita mekanismeja sen  enempää että en osaa sanoa siihen mitään mutta eikös se ponnahda sieltä takaisin kun hiukan liikuttaa putkea , no en tiedä  . OK  .

Petu

Lainaus käyttäjältä: 2N3904 - 17.12.2006, 18:43:48
Aivan, avasin tässä välillä paikkoja sen verran, että sain mekanismin toiminnan selväksi. Deklinaatioakselin hienoliikunta on todellakin tuossa S-W:n EQ2-jalustassa rajoitettu 30 asteeseen. Sillä pitää nyt sitten pärjätä.
Toinenkin vähän kiusallinen ominaisuus liittyy tuohon deklinaatioakselin hienosäätöön: kun hienosäätöruuvia kääntää "kiinni" (myötäpäivään), työntää ruuvi mennessään vipua, joka liikuttaa putkea. Tämä on OK. Mutta kun ruuvia kääntää "auki" (vastapäivään), ruuvi ei vedäkään putkea liikuttavaa vipua, vaan ainoastaan vetäytyy vivun tieltä pois; työn tekee vivun toisella puolella oleva palautusjousi. Jos putki sattuu olemaan epäedullisessa asennossa jousen kannalta, pelkkä jousen voima ei riitä liikuttamaan putkea.

Palautusjousen preloadia saa lisättyä kromatusta mutterista joka sojottaa eteenpäin. Tosin kiinnikiertäminen jäykkenee samalla, mutta palautus jämäköityy samassa suhteessa.

oki

Itsellä vasta hankittu samanlainen putki. Hyvin tuo jalustan säätö toimii,  kunhan muistaa tasapainottaa putken oikein jalustaan nähden niin ei tule ongelmia sen deklinaatioakselin säätötarkkuuden kans