SW-127 - kollimoinnin pielessäolon oireet?

Aloittaja AriR, 02.11.2009, 11:45:40

« edellinen - seuraava »

AriR

Huomasinpa tässä äskettäin, että kun fokusoin tähden kuvan epäteräväksi SkyWatcher 127:ssani, syntyvä munkkirinkilämäinen valokehä on yhteen suuntaan epätarkennettaessa täysin symmetrinen, mutta toiseen suuntaan epätarkennettaessa ei aivan. Erona on se, että rinkilän keskellä oleva reikä on yhdessä epätarkkuusasennossa täysin keskellä, mutta toisessa epätarkkuusasennossa hiukan keskustasta sivussa - juuri sen verran, että eron huomaa. Mahtaako tämä kertoa kollimoinnin tarpeesta, vai pikemminkin havaitsijan epäluuloisuudesta?  :huh:

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: AriR - 02.11.2009, 11:45:40
Huomasinpa tässä äskettäin, että kun fokusoin tähden kuvan epäteräväksi SkyWatcher 127:ssani, syntyvä munkkirinkilämäinen valokehä on yhteen suuntaan epätarkennettaessa täysin symmetrinen, mutta toiseen suuntaan epätarkennettaessa ei aivan. Erona on se, että rinkilän keskellä oleva reikä on yhdessä epätarkkuusasennossa täysin keskellä, mutta toisessa epätarkkuusasennossa hiukan keskustasta sivussa - juuri sen verran, että eron huomaa. Mahtaako tämä kertoa kollimoinnin tarpeesta, vai pikemminkin havaitsijan epäluuloisuudesta?  :huh:
Oma veikkaukseni on kollimointi... Miten tähdet näkyy täysin oikein fokusoituna - esim eri suurennoksilla / eri magnitudin tähtiä katsellessa ?
Näkyykö diffraktiorenkaita ? Niitä kautta pitäisi saadsa tarkempi tulos..

Lauri Kangas

Varmaan peilin flippaamisesta johtuu tuollainen ero.

Timo Kuhmonen

Kysytäämpä vielä, kun tarkensit - kiersitkö fokusnuppia aina samaan suuntaan, kun mentiin tarkan fokuksen ohi / kahta puolta...?

AriR

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 02.11.2009, 18:31:35
Kysytäämpä vielä, kun tarkensit - kiersitkö fokusnuppia aina samaan suuntaan, kun mentiin tarkan fokuksen ohi / kahta puolta...?

Ei, käänsin nuppia ensin tarkasta kuvasta yhteen suuntaan ja sitten takaisinpäin, kunnes tarkennus meni "yli" ja taas epätarkaksi.

Kyselit tuossa miltä tähdet näyttävät oikein fokusoituina, ja miltä diffraktiorenkaat näyttävät. Diffraktiorenkaita en ole koskaan omin silmin onnistunut näkemään (no, minulla on silmälasit ja hajataitteisuutta), mutta tähdet yllä ovat olleet kuin neulanpistoja, varsinkin jos ovat olleet kirkkaita. Nyt en oikein osaa sanoa, oliko tilanne sama tämän tarkennuseroavuuden havaittuani. Luullakseni ero tähtien ollessa tarkkana ei ollut niin suuri, että se olisi erityisesti kiinnittänyt huomiotani, mutta tuo lievä epäsymmetrisyys tarkennuksessa sen teki.

Huomasin vielä äsken, että diagonaalin kiinnitysrengas ei ollutkaan täysin kiinni, vaan sitä pystyi kiertämään kiinni noin kahdeskymmenesosan, enkä siis käyttänyt mitään muuta kuin sormivoimaa. Nyt palaa jo mieli tähtitaivaan alle tutkimaan, mistä tässä oikein on kysymys.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: AriR - 02.11.2009, 18:50:46
Nyt palaa jo mieli tähtitaivaan alle tutkimaan, mistä tässä oikein on kysymys.

Voit itse asiassa tarkastella Maksutovisi kollimointia ihan sisätiloissa, jos saat tehtyä sille keinotähden (esim. LED-lamppu + paperimaski, jossa pieni/tasareunainen reikä) ja saat riittävästi etäisyyttä keinotähden ja putken väliin (tarkennusta varten). Voit myös loitontaa okulaaria tarkennuslaitteesta erilaisilla loittorenkailla/okulaariholkeilla/tms. joilla tarkennuksen saa tarvittavan lähelle. Sisätiloissa ei ole seeing-ongelmaa ja keinotähdestä erottaa normaalit Airy disk renkaat vallan hyvin. Aiheesta on keskustelu ennenkin ja tämän ketjun (toistaiseksi) viimeisenä viestinä on oman Maksutovini Airy disk -kuva ja kuvaus sen näkymisestä.
Ks. täältä lisää: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=1756.msg18887#msg18887 (skrollaa ketjun alkuun, kun tiedät mitä tavoitella :)
- Timo Inkinen

AriR

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 02.11.2009, 19:50:11
Voit itse asiassa tarkastella Maksutovisi kollimointia ihan sisätiloissa, jos saat tehtyä sille keinotähden (esim. LED-lamppu + paperimaski, jossa pieni/tasareunainen reikä) ja saat riittävästi etäisyyttä keinotähden ja putken väliin (tarkennusta varten).

Kiitosta. Rakensin keinotähden, ja tosiaan nyt näin diffraktiorenkaat hyvin. Ne ja koko Airy disk oli lyhyen etäisyyden vuoksi olivat hyvin suuria ja selvä. Tarkennuskin toimi, koska etäisyyttä sain tarpeeksi. Huomasin myös, ettei kollimointi välttämättä ole pielessä ollenkaan, vaan olin todnäk itse katsonut okulaariin jotenkin vinosti tai epäkeskisesti, jolloin Airy diskistä leikkautuu pieni pala pois.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: AriR - 09.11.2009, 13:42:16
Huomasin myös, ettei kollimointi välttämättä ole pielessä ollenkaan, vaan olin todnäk itse katsonut okulaariin jotenkin vinosti tai epäkeskisesti, jolloin Airy diskistä leikkautuu pieni pala pois.

Ok, hyvä näin  :smiley: Tuolla samalla testillä näkee myös helposti kulmapeilin yms. vaikutukset valon kulkutiellä. Tavallisesti hyvin tehty kollimointi menetetään viimeistään kulmapeilin tienoilla, joka kiristyy kiinalaisputkissa paikalleen (kenties vinoon) yhdellä ruuvilla ilman kiristyspantaa tms. Tässä mielessä parhain tapa parantaa putken kokonaislaatua onkin vaihtaa putkeen uusi okulaarikiinnitys/kulmapeilisysteemi (kelvollisten okulaarien hankkimisen lisäksi). Ulkona tuon Airy diskin näkyminen onkin sitten jo kovin seeing-riippuvainen juttu...
- Timo Inkinen