RegiStax 5

Aloittaja TuRe, 31.10.2009, 17:14:22

« edellinen - seuraava »

Timo Kantola

#15
Englanninkielinen  pdf  - täydellinen ohjeistus Registax5 käyttäjälle löytyy - Kannattaa vilasta:
http://www.astronomie.be/registax/registax5usermanual.pdf

Tämä on tällänen Tuomon toivomuksesta kyhätty "rautalanka" Registax 5 ohje varsinkin DSLR kuvien pinoamiseen.
En tunne murto-osaakaan tämän Registaxsin hienouksista, mutta tällä pääsee alkuun. Itseasiassa pinoan itse kaikki DS kuvani Registaxsilla - enkä ole valittanut.  Jälkikäsittelyt teen toisella ohjelmalla ..

Pinotaan vaikka RAW kuvia ( käy kaikille muillekin formaateille ) - valitaan vain kyseinen formaatti : Oletus on että sinulla on kaksi tai useampi kuva RAW formaatissa - samalla polttovälillä, kuvakenttä ei saa kiertyä kuvien välillä ( muuten tulee viirutähtiä) , suunnilleen samoilla asetuksilla. Esimerkiksi samanayönä otettu sarja jostain kohteesta samoilla  valotuksilla.
1. Avaa registax 5
Tarkistetaan asetukset: Ylhäällä ruksit kohdissa:
       - "Colour" (pinotaan värikuvia)
       - "Framelist"
         Kohta Extended Mode (minulla on täppä "Default" kohdassa - käytän Win XP:tä), luulisin että Vistan käyttäjillä
         täppä  kohtaan "Vista"
         Kohta Use Enabled Mode For täppä minulla Avi=>2Gb Tämä koskee yli 2Gb videoleikkeitä (ei DSLR kuvia) - mutta
         olkoon se täppä tossa.
          Vasemmalla sivussa pystyssä
       
2. vasemmasta yläkulmasta löytyy "Select" klikkaa siihen
->  avautuu "Open file(s)" ikkuna
->  valitse kuvaformaatti (alareunassa "Files of type" ) nyt valitaan toiseksi alin eli  "RAW"
-> etsi kansio jossa kuvasi ovat
->  maalaa kuvat jotka haluat pinota ja klikkaa "open" ( kuvaformaattivalikon vierestä )
Avaaminen kestää hetken ( ehkä  5-15sek ) , vasemmalla alakulmassa on homman edistymispalkki - kun kuvat on avattu - ilmestyy Framelist- ikkunaan avaamiesi kuvien nimet ja nimen kohdalla on ruudussa täppä merkiksi että kuva on pinottavien listassa. Jos klikkaat johonkin kuvan nimeen - kuva tulee näyttöön - tosin ei heti , kestää 5.. 10sek ennenkuin kyseinen kuva tulee näkyviin. Huomaa että kuvasta näkyy vain pieniosa , kuvanala reunassa sekä oikeassa reunassa on liukuvetimet joilla voit navigoida kuvaa pitkin. Jos haluat nähdä koko kuvan kerralla  laita täppä ylhäällä melko keskellä kohtaan " Full image" Jos kyseinen kuva on tärähtänyt tai muuten et halua sitä pinottavaksi paina space - näppäintä - täppä poistuu ja vasemmasta alakulmasta vihreä boxsi muuttuu punaiseksi, nyt kuvaa ei enään pinota. Painat uudelleen space näppäintä ja kuva on taas pinottavien joukossa.

Vasemmalla pystyssä kohta  "Aligment options"
          - Aligment method - täppä kohdassa "Default" ( multi tarkoittaa useampaa kohdistuspistettä - Default, pärjätään yhdellä )
         - Aligmentbox size - täppä kohtaan "64"
         - samalla lehdykällä välilehti alhaalla ( vaakaan kirjoitettuna )  Quality settings - avaa se ja vetovalikosta valitaan "Human"
           ja Lovest quality asetetaan vaikka 75% saa olla vaikka 0%  (  määrää  heikkolaatuisimman kuvan mikä viellä huolitaan pinoon,
           oletan että olet raakannut DSLR kuvistasi jo epäonnistuneet manuaalisesti pois)
           Pystylehdykkä "Quality settings" - annetaan olla tehdasasetuksilla : 4,5,4  60,  2,  4

3. Kun kuvat on auki, valkkaa kohdistus tähti,
mielummin sellainen joka erottuu muista - on erillään , tai kirkkaampi.
Menee pikkuhetki - valitsemasi kohdistus tähti saa ympärilleen valkoisen boxsin lisäksi pienen vihreän rinkulan. Ylhäältä laita täppä kohtaan FFT Graph ja avautuu ikkuna FFT Spectrum graph annna filtterille arvoksi jotain  väliltä 8...12 ( vastaa aika hitaasti muutoksiin - malttia)
4. Klikkaa vasemmalta ylhäältä Aling ja ODOTA - menee minuutti - pari riippuen kuvien määrästä. Oikeassa alareunassa on tekstit Time used ja Time Left - antaa osviittaa kauanko pitää odotella.
5. Kun on suoriutunut kohdistuksesta klikkaa  "Limit" menee hetki ja siirtyy seuraavaan lehdykkään.
6. Klikkaa sinisellä pohjustetun Optimize vierestä vihreäpohjaista Stack välilehteä - sieltä avaa  valikko Sigma Stacking ja katso että tppä on ainoastaan kohdassa Cut pixsels above sigma-high ei pinoa jossain yksittäisessä kuvassa esiintyvää esim kosmisen säteen aiheuttamaa jälkeä.
7. Palaa Optimize lehdelle ja klikkaa "Optimize & Stack" Nyt  sitten kestää muutamasta minuutista 10 - 20 minuuttiin - riippuu kuvien määrästä ja konetehoista. Anna koneen työskennellä kaikessa rauhassa - älä koske ennen kuin homma on valmis!
Homma on valmis kun ohjelma siirtyy Wavelet sivulle.
8. Klikkaa Do All ja taas saat odottaa muutaman minuutin - kun näyttöön ilmestyy alareunaan "Do_all prosessing finished" Talleta kuva mieluiten TIFF(16BIT *RGB)
Nyt sinulla on RAW kuvista pinottu kuva ( lähes kaikkineen kohinoineen ym.. roskineen )

Pinottua kuvaa kannattaa ehdottomasti kokeilla "pyöritellä" Registaxsin omillakin kuvanjkäsittely toiminnoilla - ne on kehittyneet positiivisesti edellisistä versioista. Tosin ne edelleen on HITAITA ja syö paljon konetehoja. Voit myös ottaa hakemistostasi yhden kuvan - ihan pelkästään kuvan käsittelyyn - ohjelma hyppää pinoamisvaiheen ylitse jos olet alussa valinnut vain yhden kuvan.
Registax5 kuvankäsitelyä alkuun.. jokainen voi itsekkin kokeilla..
Äsken pinoamasi kuva esillä, navigoi varsinainen kohteesi esille liukusäätimillä kuvan reunoilta ja klikkaa kerran kohdetta - tässä ikkunassa kuvan säätöä ei tehdä koko kuvalle -, vaan koneen taakkaa helpottamiseksi säädöt koskee vain pientä aluetta.
Olet Wavelet ikkunassa - klikkaa Funktions ikkunasta Histogram siitä näet värikanavat - kaikki kolme ( sininen , vihreä, punainen ) tulisi olla suunnilleen päällekkäin , niin kuvasi värit on edes sinnepäin.
Värikanavia pääset säätämään RGB Balance työkalulla
Varsinaisessa Wavelet ikkunassa on vasemmalla päällekkäin 6 liuku säädintä - niitä säätämällä saat terävöitettyä kuvaa - käytä maltillisesti!
Terävöityksellä saa helposti tummat riunkulat tähtien ympärille - niistä voi yrittää eroon Denoise/Dering työkalulla
Kokeile esim:
Terävöitystä
-  Layer 5:1 aseta arvoksi 30
-  Layer 6:1 aseta arvoksi 30
Jätä muut oletusarvoon 1.0
Tähtien ympärillä on nyt ikävät renkaat,  avaa Denoise/Dering työkalu ja laita täppä kohtaan De-ringing sekä Darkside ja nyt vedä keskimmäinen liukusäädin oikeaan laitaan - Paraniko tähden kuvatukset?
Työkalulla Gamma Tulee näkyviin valkoisella pohjalla ruudukko sekä viiva kulmasta kulmaan - keskellä viivaa on puneinen pieni pyörylä - ota siitä kiinni hiiren oikealla  ja vedä hieman ylös tai alas -ja päästä irti sekä katso mitä tapahtuu.. Lisää punaisia pyörylöitä saat hiiren oikealla näppäimellä - alkutilaan pääset vasemman tuplaklikkauksella tai työkalun reset näppäimellä.
Kun olet säätösi tehnyt klikkaa Do All odota sen muutaman minuuttia ja talleta kuva!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Registax5 DSLR kuvien pinoamista pidemmälle ehtineelle !

Raw kuvien Darkin poisto.
Minuuttien valotuksissa , varsinkin lämpimillä ( nollan yläpuolella) keleillä DSLR kamerat tuottaa merkittävästi lämpökohinaa. Mitä isompi herkkyys, lämpötila ja pidempi valotusaika - sitä enemmän kohinaa. Kohinasta pääsee melkohyvin eroon seuraavalla keinolla:
Dark kuvan otto:
Jos otat tähtikuvia vaikka 3min valotuksella iso800 asetuksella ja ilman lämpö on vaikka +8 astetta. Tulppaa kamera niin että siihen ei pääse valoa mistään - jos laitat kaukoputken etusuojan paikoilleen , varmista että takaa esim. pääpeilin kannattimen kautta raoista ei pääse valoa putken sisälle. Samoin pitää varmistaa että kameraan ei pääse tähystysikkunan kautta valoa. Nyt otat 2... 6kpl 3min valotuksia siinä samaisessa noin 8asteen lämmössä.
Vinkki Darkkeja voi tehdä vaikka pilvisen päivän ratoksi, jos käytät muutamaa vakiovalotusaikaa esim 3min , 5min, 8min. voit räpsiä näille darkit valmiiksi eri lämpötiloissa - ei niitä joka asteelle tarvitse erikseen tehdä mutta esim "Darkki kirjasto  +10 +5, nollakelille , - 5 -10 -15 ja -20 voi olla hyvinkin kätevä ja aikaa/ vaivaa säästävä jälkipelissä. Ainakin kannattaa tehdyt Darkit tallettaa silleen että niistä on valotus aika,herkkyys ja kuvaus lämpötila tiedossa - kertyy niistäkin vähitellen.

1. Avaa registax 5
2. vasemmasta yläkulmasta Select, klikkaa siihen
->  avautuu Open file(s) ikkuna
->  valitse kuvaformaatti (alareunassa Files of type ) nyt valitaan toiseksi alin eli RAW - jos ei ollut jo valmiiksi valittuna
->  etsi kansio jossa Dark kuvasi ovat
->  maalaa Darkit ja klikkaa open
Kun Dark kuvat on auennut ota ylhäältä Flat/Dark/Reference valikko auki ja sieltä valitse Create Darkframe - ja ODOTA
Kun tiimalasi on häipynyt - olet Stack ikkunassa , talleta kuva PNG (16bit RGB) formaatissa, nimellä esim Dark 4 x 3min iso 800 plus8

Nyt jos haluat pinota nipun 3min ISO800  raw kuvia ja ( korjaus:)  Registax5  poistaa jokaisesta pinottavasta kuvasta darkin erikseen , menee homma näin:
1. Avaa registax 5
ota ylhäältä Flat/Dark/Reference valikko auki ja sieltä valitse Load Dark Frame
valitse kuvaformaatti  Files of type avattavaksi formaatiksi PNG (16bit RGB)
ja klikkaa äsken tekemäsi  esim Dark 4 x 3min iso 800 plus8.png auki
Oikealla ylhäällä pitäisi näkyä pieni info ikkuna Active Options ja siinä pitäisi olla täppä kohdassa Darkframe - tarkoittaa sitä että pinottavista kuvista vähennetään Darkki.
Nyt homma jatkuu samasa järjestyksessä kun tuolla ylhäällä kohdan 2 mukaan..
Tiivistettynä:
2. vasemmasta yläkulmasta Select Avaa pinottavat kuvat ja odota hetki - kestää
3. Kun kuvat on auki, valkkaa kohdistus tähti,
4. Klikkaa vasemmalta ylhäältä Aling ja ODOTA
5. Kun on suoriutunut kohdistuksesta klikkaa  Limit menee hetki
6. Klikkaa sinisellä pohjustetun  Optimize  vierestä vihreäpohjaista Stack välilehteä - sieltä avaa  valikko Sigma Stacking ja katso että tppä on ainoastaan kohdassa Cut pixsels above sigma-high
7. Palaa Optimize lehdelle ja klikkaa Optimize & Stack Nyt  sitten kestää muutamasta minuutista 10 - 20 minuuttiin
Homma on valmis kun ohjelma siirtyy Wavelet sivulle.
8. Klikkaa Do All kun näyttöön ilmestyy alareunaan "Do_all prosessing finished" Talleta kuva mieluiten TIFF(16BIT *RGB)
Nyt sinulla on RAW kuvista pinottu kuva, josta on poistettu Darkki eli lämpökohina.
Timo Kantola

TuRe

Kiitoksia Timo.
Tuomo Repo

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 10.11.2009, 22:58:05
Tämä on tällänen Tuomon toivomuksesta kyhätty "rautalanka" Registax 5 ohje varsinkin DSLR kuvien pinoamiseen.
En tunne murto-osaakaan tämän Registaxsin hienouksista, mutta tällä pääsee alkuun. Itseasiassa pinoan itse kaikki DS kuvani Registaxsilla - enkä ole valittanut.  Jälkikäsittelyt teen toisella ohjelmalla

Kiitoksia Timo, tuolla oli monia huomionarvoisia juttuja joita pitää koettaa.  Oletko saanut multipoint-alignmentia
toimimaan?  Minulla kuukuvissa (joissa kuu ei liiku johdonmukaisesti framejen välillä) ohjelmaa löytää hienosti "hyvät" kohdistuspisteet, mutta hukkaa ne heti seuraavaan frameen siirryttäessä ... olen onnistunut tekemään viimeaikaisista kuvista kunnon stackeja vain tuolla yhden pisteen default-alignmentilla.

Täysikokoisten RAW-kuvien käsittely Registaxilla on tosiaan erittäin hidasta, itse olen tehnyt testailua varten n. puolet pienemmäksi skaalattuja 16bit PNG:itä, jolloin säätimissä alkaa olla siedettävä vaste.

jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Timo Kantola

#18
Lisäsin tohon ojeen loppuun tollasen  Pro-osion   ;)
Ohje joka ei toimi tai sitä ei pysty seuraamaan on aika hyödytön.
Mielellään komenttia jos ei toimi tai ei ymmärrä.
Timo Kantola

tähti_ville

Kiitos Timo,

Kyllä sitä harjoittelin eilen ja hyvin ohjeiden mukaan pääsi etenemään vaikka tuntui ettei tapahdu mitään mutta kun aikansa ootti niin jo vain alkoi tapahtumaan.

terveisin Antti,

ps.  Jos Tuomolle menee rautalanka niin joskus tuntuu ettei mulle riitä ees rautakanki. :grin:

TuRe

Sen verran löytyi Raw- kuvia, että pääsi kokeilemaan "rautalankaa" ja kyllähän se pelasi. Kuvat vaan oli otettu vaihtelevilla asetuksilla, jonka takia niistä ei saanut kunnon pakettia. Täytyy jatkossa noudattaa myös ohjeen alkulauseita. Tuo Dark- juttuhan tulee sitten perässä ja on tarpeellinen, kun saa autoguidingin päälle.
Tässä alkusyksystä otin noita darkkeja. Kun sitten jonkin ajan päästä menin koneelle, niin poistin kuvat, "kun niissä ei näkynyt mitään". Eräs Timon ohjeen monista plussista on se, että osaa odottaa välillä tarpeeksi kauan, muuten ei onnistu. Ostin taannoin tehokkaan pöytäkoneen, joten poweria löytyy Raw- kuviinkin.
Tuomo Repo

einari

Kauankos menee Registax(5):llä vaikka 10 raw-kuvan käsittelyssä ?
Ajattelin vaan että kun yleinen konsensus tuntuu olevan että DSS järkkärikuviin ja Registax webkamerakuviin.
___
Tapio

naavis

Järkkärikuvien käsittely Registaxilla tuntuu kovin hitaalta. Itse olen järkkärin kanssa yleensä suosinut Iristä.

TuRe

Niin näin harjoittelijalta, kun piti välillä vilkaista ohjeeseen, meni kuvien kaappaamisesta 10 Raw- kuvan pinoamiseen vähän yli 7 min. En tiedä, onko se paljon vai vähän.
Tuomo Repo

einari

No ei tuo ylettömän pahalta kuulosta.
Aikaisemmin kokeilin vanhemmalla versiolla mutta tuntui silloin tuskaiselta touhulta.
___
Tapio

Timpe

Lisätään samalla ketjuun mallikuva pinoamisen vaikutuksista. Tuossa on 24 järkkärikuvasta jäänyt pinoon 18 kpl (laatu-% jossakin 72% tienoilla Limit-toiminnon jälkeen). Jotta yksityiskohtia erottuisi enemmän tulisi yksittäisruuduissakin olla enemmän tarjolla, mitä tässä nyt oli. Pinotut kuvat olivat EOS 7D:n JPG:jä.
- Timo Inkinen

TuRe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 13.11.2009, 22:48:01
Lisätään samalla ketjuun mallikuva pinoamisen vaikutuksista. Tuossa on 24 järkkärikuvasta jäänyt pinoon 18 kpl (laatu-% jossakin 72% tienoilla Limit-toiminnon jälkeen). Jotta yksityiskohtia erottuisi enemmän tulisi yksittäisruuduissakin olla enemmän tarjolla, mitä tässä nyt oli. Pinotut kuvat olivat EOS 7D:n JPG:jä.

Saman minäkin totesin vanhoista RAW- kuvistani. Kun ne oli otettu jostain syystä vain 15-20 s valotusajoilla niin kymmenen kuvan pinostakaan ei jäänyt paljon kerrottavaa.
Tuomo Repo

jappe2

kun yritin pinota jpg kuvia jupiterista tuolla rekistax ohjelmalla, niin matka tyssäsi siihen, kun en tajua kuinka se kohdistus tapahtuu.
laitoin sen valkoisen kohdistus rasti keskelle jupiteria, ja sen jälkeen siihen tulee se vihreä ympyrä ja valkoinen neliö ympärille. sitten laitan ylhäältä täpän kohtaan fft graph, ja laitan filtterille arvoksi 8, mutta sitten alkaa ongelmat, enkä tajua miten siitä jatketaan. kun yritin käsitellä kuvan loppuun, niin kuvassa näkyi 10 jupiteria vierekkäin. Mikä mahtaa olla syynä?

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: jappe2 - 26.11.2009, 20:09:22
kun yritin pinota jpg kuvia jupiterista tuolla rekistax ohjelmalla, niin matka tyssäsi siihen, kun en tajua kuinka se kohdistus tapahtuu.
laitoin sen valkoisen kohdistus rasti keskelle jupiteria, ja sen jälkeen siihen tulee se vihreä ympyrä ja valkoinen neliö ympärille. sitten laitan ylhäältä täpän kohtaan fft graph, ja laitan filtterille arvoksi 8, mutta sitten alkaa ongelmat, enkä tajua miten siitä jatketaan. kun yritin käsitellä kuvan loppuun, niin kuvassa näkyi 10 jupiteria vierekkäin. Mikä mahtaa olla syynä?

Minuakin kiinnostaa kokeneempien vastaukset tähän, itsellä on ollut välillä sama ongelma kuu-kuvien kanssa.  Automaattinen rekisteröinti 'ei vain pelaa'.  Jonkinlainen oikotie onneen, varsinkin kun raakakuvia ei ole tuon enempää, on rekisteröidä manuaalisesti, eli klikkaat sen kohdistusneliön kullekin kuvalle erikseen.



jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

-Jarz-

Kun kuvat on ladattu ohjelmaan, niin siellä alareunassa on liukusäädin minkä avulla niitä voi katsella. Jos esim. Jupiterin sijainti eri kuvissa vaihtelee paljon keskenään on valittava se kohdistusalueen neliö niin suureksi, että jokaisessa kuvassa oleva Jupiter sattuu sinne sisään. Tällöin ohjelma "näkee" kohteen ja sillä on mahdollisuus yrittää kohdistaa kuvat keskenään päällekkäin.
Tavallaan voi kuvitella, että se neliö on ohjelmalle "ikkuna" ja se kohdistaa vain niitä kuvia joissa kohde sattuu tulemaan näkyville siihen ikkunaan  :wink:.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+