Luottokorttiongelmaa pukkaa

Aloittaja Timpe, 28.10.2009, 18:54:24

« edellinen - seuraava »

Timpe

Alkuun linkki ajankohtaiseen uutiseen:
http://yle.fi/uutiset/tiede_ja_tekniikka/2009/10/espanjan_korttimurto_paisuu_suomessa_1115320.html
...jonka jälkeen voikin kertoa, että omalle VISA-yhdistelmäkortilleni näkyi tulleen ylimääräisiä verkko-ostoja viimeisen viikon aikana :shocked: Huomasin nuo vieraillessani eilen omassa verkkopankissani, jonka jälkeen kävin nostamassa automaatista sopivasti käteistä siirtymäajaksi ja sitten heti perään kuolettamassa korttini Luottokunnan tukipuhelimen kautta. Ilman VISA-otteen tarkistamista tililitäni olisi ollut lähdössä marraskuussa ainakin noin tuhat euroa vilunkihenkilöiden piikkiin (ties vaikka enemmänkin, jollen olisi tapattanut korttiani hyvissä ajoin?). Pientä kiusaa tulee kortin uusimisesta, mutta se on vähäistä ilman tätä esiintyvän mahdollisen rahahukan rinnalla  :undecided:

En nyt tiedä, mitä kautta luottokorttitietoni ovat vuotaneet, koska olen käyttänyt luottokorttiani useiden vuosien ajan verkossa, mutta vain suurempien verkkokauppojen kanssa. Pienemmissä ostoissa olen suosinut PayPalia, mutta valitettavasti PayPalissakin on ollut näitä vuoto-ongelmia. Seuraavaa luottokorttiani en nyt silti taida enää linkittää tuonne PayPal-tilille, koska PayPaliin voi nykyään siirtää rahaa suoraan Suomestakin SEB:n tilin kautta. Yhtä lailla jätän Telescope Servicen maksutavoista luottokortin käytön kokonaan pois, kun takaraivossa kytee pieni epäilys tuohonkin suuntaan TS:n alkeellisen maksusysteemin vuoksi. Muistaakseni täällä foorumillakin on esiintynyt jotain ostotoimintaa tuonne linkitetyn uutisen Espanja/Portugali-akselin suuntaan, joten yleisvaroituksena vielä: tarkistelkaapa luottokorttien veloitustietoja ahkeraan verkkopankista, niin hämärähenkilöt eivät pääse yllättämään!
- Timo Inkinen

Jorma Koski

YLEn uutinen on lähes uutisankka
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/10/27281&sort=false

Mutta kyllä minunkin kortin tiedot kähvellettiin kun eräänä vuonna yhden kerran käytin sitä Espanjassa.
Luottokunta soitti minulle ja kuoletti kortin.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

keskone

Ilmeisesti on useampikin rötöstelijä sitten nyt ollut asialla. En ole koskaan käynyt kyseisen korttini kanssa ulkomailla, ja S-Pankin korttiini yhdistetyltä VISA-tililtä oli 20.10. kuluvaa vuotta suoritettu kuusi nostoa yhteisarvoltaan ~2300€. Maksanut olen tuolta ainakin Paypalin ja useiden ulkomaisten nettikauppojen tileille. Tuo on jo toinen VISA-kortti joka itselläni on menossa kuluvan vuoden aikana vaihtoon. Edellinen vaihdettu on kytköksissä OP:n korttiin, ja tuon vaihdon yhteydessä kyseessä oli ilmeisestikin varotoimenpide luottokorttiyhtiön tiimoilta. Silloin ottivat VISA:lta yhteyttä ja kysyivät koska kortti olisi mahdollista sulkea omat haittani  minimoimiseksi, sekä mahdollisten väärinkäytösten estämiseksi. Mainittakoon etten aivan surutta käytä korttejani missään epäilyttävissä kaupoissa, vaan etsin kyllä "uusista" kaupoista pohjatietoa juurikin välttääkseni edellämainitut ongelmat.
Ari K.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: keskone - 29.10.2009, 11:44:35
Ilmeisesti on useampikin rötöstelijä sitten nyt ollut asialla. En ole koskaan käynyt kyseisen korttini kanssa ulkomailla, ja S-Pankin korttiini yhdistetyltä VISA-tililtä oli 20.10. kuluvaa vuotta suoritettu kuusi nostoa yhteisarvoltaan ~2300€. Maksanut olen tuolta ainakin Paypalin ja useiden ulkomaisten nettikauppojen tileille.

Kartoitetaanpa hiukan. Itse olen käyttänyt Tapiola VISA korttiani mm. Telescope Servicen (kerran), PayPalin (verfioin kortin vasta 1kk sitten, tätä ennen kortti ollut vuoden kytköksissä PP-tiliin), Adoraman (vuoden sisään) ja sitten kotimaisten Verkkokauppa.com (yms.) liikkeiden kanssa. Noin vuoden takaa nousee esiin vielä Play.com (jossa on ollut tietokantavuoto aikoinaan), mutta tästä on tosiaankin kulunut aikaa. Oma korttini ei myöskään ole nähnyt Espanjaa tai sen verkkokauppoja, joten homman leviäminen muualle Eurooppaan tai PayPaliin näyttää todennäköiseltä...  :huh:
- Timo Inkinen

Never

Ensimmäisenä tulee mieleen että millaisessa kunnossa on oman tietokoneesti tietoturva? Itse olen maksellut mm. Play.comissa ja Telescope-Servicessä kortillani eikä ongelmia ole koskaan ollut.

Vähiten luottaisin oman tietokoneeni tietoturvaan, seuraavaksi PayPaliin. Hyvä aihe kuitenkin että aina kannattaa olla varovainen ja järkeään käyttää minne ja kelle luottokortin tietoja jakelee!

/Jaakko

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Never - 29.10.2009, 13:15:30
Ensimmäisenä tulee mieleen että millaisessa kunnossa on oman tietokoneesti tietoturva? Itse olen maksellut mm. Play.comissa ja Telescope-Servicessä kortillani eikä ongelmia ole koskaan ollut.

Sanoisin, että tietoturva on kotikoneellani keskimääräistä paremmassa kunnossa, koska...
* koneella on F-Secure Internet Security 2010 (päivittyy jatkuvasti netistä), kone skannattu 100%:sti viimeeksi eilen
* reitittimen vieressä on erillinen rautapalomuuri blokkaamassa haitakkeita ennen kodin kiinteää LAN-verkkoa
* koneen käyttöjärjestelmä (Vista Business) pidetään jatkuvasti ajan tasalla päivitysten suhteen
* koneen sovellusohjelmat ja lisukkeet (Java) yms. pidetään ajan tasalla (Secunia PSI valvoo reaaliaikaisena koneen softapuolen päivityksiä ja ehdottaa päivittämään heti, kun patcheja on saatavilla ja esim. www-selain vanhenee)
* www-selailuun käytetään Opera-selainta, jonka markkinaosuus on 2% luokkaa ja jota päivitetään ahkerasti tietoturvan kannalta (viimeeksi eilen tuli v.10.01 versiopäivitys, varalla Mozilla Firefox josta siitäkin tuorein versio)
* koneen Windowsissa käynnissä olevia prosesseja tarkistetaan aika ajoin ja konetta pidetään muutenkin optimikunnossa ja puhtaana turhakkeista (olen paranoidi tietoturvan suhteen  :grin:)

- Timo Inkinen

Jarkko.A

Onneksi meillä on luottokunta joka korvaa vilpilliset maksut. Voisi olla ihan mukavaa yrittää muussa tapauksessa periä näitä aiheettomia laskuja oikeusteitse takaisin.

Kaizu

Minulle tuli aikanaan PayPal ostosten jälkeen ilmoitus PayPal ehtojen muuttumisesta. Muutokset olisi päässyt katsomaan PayPal sivun näköiseltä sivulta lokkaamalla sisään PayPal kayttäjätunnuksella ja salasanalla.
En koskaan katsonut muuttuneita ehtoja.

Kaizu
Kai Forssen

Meade-mad

Kortin tietojen karkaamiseen ei tarvita nettiyhteyttä.

Kun kortilla maksaa missä hyvänsä kaupassa, data on vapaata riistaa.

Ja edelleen kaikkien ostoskuittien kaksoiskappaleissa on kortista vähintään neljä viimeistä numeroa, joskus koko numerosarja. Tämän takia höyläämisestä yritetään eroon. Näppärä kassanhoitaja kerää päivässä pienellä harjoittelulla aika kasan kortin numeroita.

Jos kortti on pois haltijalta pienenkin ajan niin numerosarjat on kirjoitettu kokonaisuudessaan hetkessä talteen. Netistä löytyy datalle ostajia.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Kastle

#9
Pankki & visakortti menee tuossa puolen tunnin kuluttua pois käytöstä. Tietomurto oli tapahtunut, ei ole tietoa liittyykö tähän Espanjan tapaukseen. Uusi kortti viikon päästä ja  nyt sitten eletään pitkästä aikaa pelkästään käteisellä.   

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Timpe

Näkyypä vain tipahtelevan uusia uhreja tähänkin ketjuun, eikä näissä (ilmeisesti) ole suoraa yhteyttä tuohon YLE:n uutisoimaan Espanjan tietovuotoon. Luettelin aiemmin yllä omia verkkokauppojani, joissa olen VISA-korttia viime aikoina vingutellut, mutta eipä noista tiedoista ole tällä otannalla mihinkään suurempien johtopäätösten tekemiseen.
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

Itse olen selvinnyt VISA korttini kanssa toistaiseksi ilman tietoturvaan liittyviä ongelmia... Nettipankin mukaan minulla on kaksi VISA korttia :) Saattaa johtua siitä kun piti hiljattain uusia kortti (taustapuolelta kului pois allekirjoituskenttä kokonaan).

Kastle

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 30.10.2009, 17:58:25
Näkyypä vain tipahtelevan uusia uhreja tähänkin ketjuun, eikä näissä (ilmeisesti) ole suoraa yhteyttä tuohon YLE:n uutisoimaan Espanjan tietovuotoon. Luettelin aiemmin yllä omia verkkokauppojani, joissa olen VISA-korttia viime aikoina vingutellut, mutta eipä noista tiedoista ole tällä otannalla mihinkään suurempien johtopäätösten tekemiseen.

Ei ole Espanjan suuntaan ostoja tehty, mutta 7 vuoden aikana ensimmäinen omalle kohdalle sattunut tietomurto. Ostettu on USAsta, Malesiasta, Kiinasta, Saksasta, Briteistä.. viimeisimpiä ostoksia oli Optical-Systemsiltä tilattu putki. Onneksi ehti tulla.

Kysyin liittyykö Espanjan tapaukseen. Sanoivat että ei välttämättä, eikä Luottokunta taida juuri kertoa eteenpäin murron taustoista.

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Jorma Koski

Eipä eilen VISA enää toiminut ja kohta soittivatkin luottokunnasta. Oli tehty ostos yhdysvaltaiselta saitilta, jonka kanssa heillä on ollut jotain ongelmia. Oli tosin oma ostokseni :) ja poistivat kortin eston. Ei liittynyt tähtitiedeharrastukseen.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

keskone

Omalla koneellani modeemin palomuuri käytössä sekä Norton 360 suojaa ohjelmallisesti. Sillä ei ilmeisesti juurikaan ole merkitystä minkä firman/firmojen kautta tietovuoto on tapahtunut. Paikkaavat vaan tuon aukon kuitenkin kaikilta yrityksiltä. Oma epäilykseni olisi kyllä PayPal, mutta mitä tuota  turhaan enää murehtimaan.
Kaizun mainitseman kalasteluviestin tyylisen sain itsekin keväällä, ja Norton vilkutti iloisesti punaista kun klikkasin viestissä olevan linkin kautta avautuvan sivun auki. Pitihän se testata onko tietoturvaohjelmisto ajan tasalla. Jos on epäilys PayPalin tai vaikkapa pankkini tietuturvaan liittyvistä asioista niin luonnollisestikin sirryn niille sivuille jo aiemmin tallentamieni kirjanmerkkien, enkä sähköpostiviestillä lähetettyjen linkkien, kautta.
Ari K.