NGC 925

Aloittaja jmantyla, 21.10.2009, 23:25:45

« edellinen - seuraava »

Jouko_Kettunen

Tämä Kolmion sauvaspiraaligalaksi on tosiaan aika vähän ollut täällä esillä. Se on kuitenkin varsin mielenkiintoisen näköinen ja tähän aikaan vuodesta hyvin kuvattavissa ainakin minun havaintopaikaltani. Sain kootuksi parina iltana valotusta yhteensä 9h. Lopputulos on vähän pehmeän oloinen, mutta onhan kohdekin n. 30 miljoonan valovuoden päässä.

Jussi Koponen

Hieno kuva Jouko!

Olikos sulla tuossa RC:ssä ihan natiivi polttoväli?

Jouko_Kettunen

Joo, SBIG ST-8300 oli suoraan polttotasolla. Off-axis seuranta vähän huojui näin pitkällä polttovälillä, minkä vuoksi kirkkaat tähdet eivät ole aivan pyöreitä - tai ainakin niin luulen. Luminenssi-kuvia valottelin 15 minuutin jaksoissa ja värikanavia 10 minuutin jaksoissa. Kohtalainen tulos takapihalta katuvalojen loisteessa.

Timpe

Joo, kaunis galaksikuva Joukon RCT:n natiivipolttovälillä (2000mm) kuvaten! Ilmeisesti pitkät 10...15min valotukset ja liki 10h kokonaisvalotus ovat tarpeen noin himmeän galaksin kanssa.
(Ransu voisi tsekata tämän kohteen C14:n kanssa, jollei siellä suunnalla ole liian kiirettä vähien kuvauskelien priorisoinnissa :wink:)
- Timo Inkinen

Ransu

Hyvä kuva Joukolta, tämä ei taida olla niitä helpoipia kuvattavia. Pitää yrittää pitää tämä kohde mielessä jatkoa ajatellen
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

tuunari

Hieno kuva Joukolta.
Itse tätä yrittäneenä tiedän, ei helppo kohde.
-pasi