Neptunus havainnointia mitättömillä välineillä

Aloittaja Alfa_UMi, 15.10.2009, 01:24:49

« edellinen - seuraava »

Alfa_UMi

On aina hienoa, kun havaitsee jotakin ensimmäistä kertaa. Hienompaa se kuitenkin on laitteistolla, joka on aivan äärirajoilla, niin että epäilee itsekkin suorituskyvyn riittävyyttä. Tällöin nousee havainnointi tekniikoiden hallinta suurempaan osaan. Osaako käyttää sivusilmää, hahmottaako mittasuhteet ja osaako tähtihyppelyä.

Hehkutan tänne nyt (anteeksi) sitä, kun palasin tunti sitten yrittämästä saalistaa Neptunus näkökentään.

En ollut kiinnostunut ennen oikein näistä muista planeetoista kuin Jupiterista ja Saturnuksesta laitteistoni pienuuden vuoksi. Jupiterista näkee kuut kivasti ja Saturnusesta "renkaan". Mutta kävikin niin, että luin tätä keskustelua: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=5167.0 (Lokakuussa voi havaita kaikki planeetat yhdessä yössä.) ja innoistuin kerta heitolla, koska haluaisin myös yrittää havaita kaikki planeetat saman yön aikana. Tämä toki jää toiseen kertaan koulu aamun takia, mutta saatoinhan sentään Neptunusta koittaa, jospa se näkyisi - ja näkyihän se! Mutta millä laitteisolla! Maakaukoputkella, joka suurentaa kiinteästi 20 kertaa ja jonka linssi on 30mm halkaisijaltaan! Onnistuin vaivoin näkemään välillä joitain häivähdyksiä, mutta en muuta odottanutkaan. Kiikarini eivät näyttäneet mitään, toki ne ovatkin hiukan sopimattomat suurennoksen vuoksi käsivaralta. Kuitenkin olin Neptunuksen näkemisestä aivan täpinöissäni :laugh:.

Havainnointi retkä tietysti edelsi tähtikarttaohjelmien tutkailu tähtihyppelyä varten, jotta kiertotähtelö löytyisi edes teoriassa. Kiirekkin painosti hiukan sillä pelkona oli, että Neptunus laskisi liian alas puiden taakse tai puuroutuisi liikaa horisontin läheisyydessä. Jupiterin vilkaisu kertoi viime hetkien olevan käsillä tältä yöltä ainakin minun osaltani kello 24 aikaan, koska Jupiter kiekko väreili vimmatusti ja vain kaksi kuuta näkyi sen ympäriltä.

Lähdin kuitenkin hyppelemään niin, että etenin Jupiterista Kauriin tähtikuvion näkymättömiä viivoja pitkin kuvion vasempaan ylänurkkaan sigma tähteä (Deneb Algeidi) kohti ohittaen matkalla gamma Capricornin. Saavuttuani sigma tähden kohdalle etenin oikealle yläviistoon (kuvakenttäni oli oikeinpäin maakaukoputki ominaisuuden vuoksi) tiettyä kolmen tähden rykelmää kohti, jonka yläpuolella Neptunus odotetusti sitten olikin.

Tämän tarinan tältä yöltä ei ole tarkoitus kuulostaa itseriittoiselta itesensä pönkittämiseltä, vaan sen on tarkoitus kuvastaa intoani. Lisäksi tämän on tarkoitus kuvastaa sitä kuinka mitättömillä laitteilla voi havainnoida paljon ja pitkään. Olen harrastanut tähtitiedettä jo melkein kolme vuotta välineistölläni. Kahden vuoden ajan olen ollut aikeissa ostaa kaukoputken, mutta olen köyhä opiskelija poikanen. Hienoa on kuitenkin ollut, että olen saanut lainata lukioni kaukoputkia.

Nyt kiitos ja kumarrus ja nukkumaan ->
12x50 kiikari
20X30 monokiikari

timokarhula

Viime viikolla oli aikomus nähdä kaikki planeetat samana yönä (olen tehnyt tämän useampaan kertaan) mutta nyt halusin nähdä de minimaalisilla välineillä.  Uranus näkyi melko helposti paljain silmin Kalojen tähdistössä (menossa takaisin päin Vesimieheen).  Neptunuksen sitten näin pienimmilläni kiikareillani joka oli mukanani.  Käsivaraisilla 8x20-kiikarilla Neptunus näkyi heikkona tähtenä 42, 44 ja 45 Capricornin vieressä.

/Timo Karhula

Erik Pirtala

Eilen yritin kanssa neptunusta kiikareilla. Ei näkynyt. (ilmeisesti havaintopaikkani katulampun alla oli aavistuksen verran liian valoisa  :tongue:)

Never

Lainaus käyttäjältä: timokarhula - 15.10.2009, 10:36:33
Käsivaraisilla 8x20-kiikarilla Neptunus näkyi heikkona tähtenä 42, 44 ja 45 Capricornin vieressä.

Timo, oletko kokeillut Neptunusta paljain silmin Australiasta?

/Jaakko

timokarhula

En ole vielä.  Joulukuussa Neptunus taitaa olla liian matalalla näkyäkseen hyvin.  Ihme kyllä Neptunus-planeettaa ei taida kukaan maailmassa raportoinut nähneensä ilman optisia apuvälineitä.  Vaikka jotkut haukansilmät ovat päässeet magnitudiin 7.9-8.0 (ehkä sinäkin?) niin planeettaa ei ole tullut bongattua vaikka se olisi teoreettisesti mahdollista.  Kohdehan olisi historiallinen saavutus paljain silmin!  Kysyin kerran Brian Skiffiltä jos hän pystyy näkemään sen kupolistaan Arizonasta ja hän kertoi seuraavana päivänä että oli liikaa tähtiä Neptunuksen vieressä ja ei siten pystynyt erottamaan sitä.  Muistaakseni Neptunus oli tuolloin Jousimiehessä mutta nythän se on liikkunut tähtiköyhempiin alueisiin Kauriissa.

/Timo Karhula

HenkkaM

Aikaisemmin viikolla tuli ensi kertaa haettua neptunus okulaariin tuolla SW127MAKilla.
Samaa reittiä kuin Alfa_UMi suoritin tähtihyppelyn ja siellähän se oli vielä monen varmistuksen jälkeenkin.
Kiva fiilis lopulta kun jotain onnistui löytämäänkin tuosta parvekkeelta.
SW127MAK supatrak + ursa minor pro 3.0 goto
William optics dielectric diagonaali
Baader hyperion 21mm, 13mm ja 8mm
Moon and skyglow filtteri
Kiikari Kronos BPC 7x50 (valmistettu CCCP 1978)