Eurooppalainen OWL -teleskooppi

Aloittaja mini21, 12.12.2006, 18:34:52

« edellinen - seuraava »

mini21

ESAkin yrittää kukoksi tunkiolle. Maailmaan on jo tekeillä "maailman suurimpia kaukoputkia" ja aina uudet ovat toistaan isompia. VAAN MISTÄ REVITÄÄN RAHAT??? Olen lukenut näistä hankkeista. Vievät paljon aikaa ja varmasti enemmän rahaa, vaan aika näyttää aina olevan suurempi este :-\
Don't worry, be mini

rafael

Niinhän se on .Aina pitää nähdä tarkemmin ja syvemmälle .Esko Valtaoja  sanoi tähdet ja avaruus lehdessä että sieltä tulee aina sitä samaa, hän tarkoitti niitä galakseja. Kun uusin kaukoputki on valmis ja ehkä jo ennen,niin seuraava on jo piirustuslaudalla (tietokoneella) Rahaa siihen tietysti kuluu mutta melkein voisi sanoa että , hyvä näin, ei ole minun rahoista kiinni. ;D

einari

Joo, ei ehkä tulekaan 100-metrinen Owerwhelmingly Large Telescope vaan 'vain' 42-metrinen Extremely Large Telescope.
Superlatiivit loppuu pian kesken jos vielä aiotaan rakentaa suurempia (tai ehkä niitä sitten yhdistetään).
Mutta kehityksen täytyy kehittyä.
___
Tapio

Venus and Jupiter

Ursallahan on ollutkin jo juttua tästä.  http://www.eso.org/projects/owl/
Tommoinen on suunnitteilla , läpimitaltaan 100- metriä eli se on aika suuri. :o
Olisi kiva tietää otetaankohan sinne sitten tavallisia kansalaisia, varmaan itse astronomeilla menee suunnattomasti aikaa kun tuollaisella
koneella tutkii ja etsii uusia kohteita. Kanariansaaret tai Argentiina ovat yhtiä mahdollisuuksia paikaksi.

tahkis

Tämä projekti on taidettu kuopata sen hinnan ja monimutkaisuuden takia (lähde) ja sen sijaan rakennetaankin vähän pienempi putki, European Extremely Large Telescope (E-ELT).
Joni Tahkoniemi

xpro

muuten hieno mutta turhan pieni!  :D
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x